„Utopie/Dystopie. Przyszłość Miasta” w Rondzie Sztuki
Zgodnie z przewidywaniami badaczy, w 2050 roku populacja w miastach wzrośnie do 68 %. Procesy urbanizacyjne nabiorą szczególnego przyśpieszenia w Azji i Afryce, jednak miasta europejskie również przeżywać będą pewną destabilizację, wynikającą z potrzeby otwarcia się na różnego rodzaju migracje oraz niezaistniałe wcześniej przemiany społeczne i kulturowe. Chociaż nie wszystkie z nadchodzących zjawisk są obecnie na tyle widoczne, by można je było opisać lub kontrolować, pewne przeobrażenia stają się już dzisiaj ewidentne, wymuszając konstruowanie strategii łagodzących negatywne efekty spodziewanych przemian.
Symptomy zapowiadające redefinicję miasta pojmowanego zarówno jako postpolis, jak też postcivitas obecne są w licznych narracjach formułowanych przez współczesnych artystów i projektantów, posługujących się rozmaitymi mediami w celu komunikowania utopijnych vel dystopijnych wizji miast przyszłości.
Wystawa, zatytułowana „Utopie/Dystopie. Przyszłość Miasta”, stawia sobie za cel prezentację tego rodzaju wizji, wykreowanych przez – wskazanych przez kuratorów – doktorantów studiów środowiskowych, które przez kilka ostatnich lat prowadzono na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Intencją organizatorów ekspozycji jest zaproszenie uczestników wspomnianych studiów oraz artystów działających w sztuce i projektowaniu do wykonania dzieł oscylujących wokół sześciu obszarów, zarysowanych jako pola semantyczne wyznaczające zagadnienia stanowiące punkt wyjścia do poszczególnych działań projektowych i artystycznych:
1) mieszkanie w mieście (domy, przestrzenie publiczne i półpubliczne, tereny rekreacji, kwartały rozrywki, miasto jako urbs, miasto w sieci, cyberprzestrzeń, VR, AR);
2) człowiek w mieście (antropofilia, antropofobia, antropocentryzm, mizantropia, gender, transgender, transhumanizm, wizje „nowego człowieka”, cyborg, antropohologram, humanoid, robot, bot, nanobot, AI, postczłowiek, ludzki relikt, etc);
3) przyroda w mieście (flora, fauna, permakultura, rolnictwo wertykalne, akwaponika, aeroponika, hydroponika, ekologia, rozwój zrównoważony, utylizacja odpadów, koncepcja „cradle to cradle” etc.);
4) relacje (związki międzyludzkie, relacje przestrzenne, społeczeństwo, kultura, tożsamość, alienacja, więź, komunikacja, transport, sieci połączeń, Internet, kłącza, dezintegracja, segmentacja, organizacja, dezorganizacja, ekskluzywność, inkluzywność itp.);
5) edukacja i praca (dydaktyka instytucjonalna, autodydaktyka, performatywność zawodowa, przystosowanie, zarobkowanie, samorealizacja, wegetacja, dehumanizacja, postkapitalizm, korporacjonizm etc.);
6) horror metafizyczny w mieście (religia, zabobon, mit, absolut, transcendencja, rekonstrukcjonizm, szamanizm, świadomość postmortalna, skanowanie jaźni, transgresyjność etc).
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Joanna Ambroz, Lena Achtelik, Michalina Bigaj, Antonina Konopelska, Daria Malicka, Agata Szymanek, Max Brueck, Maciej Cholewa, Mateusz Kokot, Marek Pośpiech, Dominik Ritszel, Bartłomiej Rybak, Jerzy Rupik, Tomasz Strojecki
- Wystawa
- Utopie/Dystopie. Przyszłość miasta
- Miejsce
- Rondo Sztuki
- Czas trwania
- 24.06 – 25.07.2022
- Osoba kuratorska
- Irma Kozina, Adrian Chorębała
- Fotografie
- Patryk Kołodziej
- Strona internetowa
- www.rondosztuki.pl/wydarzenie.php?id=868