SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.05.2017 2 min

„Uporczywe upodobanie” w Galerii Labirynt

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Aneta Grzeszykowska, Selfie #1, 2014, fotografia

Uporczywe upodobanie to wystawa zainspirowana pojęciem delectatio morosa zaczerpniętym ze średniowiecznej scholastyki i przeniesionym w kontekst polskiej sztuki współczesnej. Prezentowane prace stanowią materializację natrętnych wizji artystów, lęków, fantazji, docierających niekiedy do granicy estetycznej wytrzymałości. Celem kuratorek jest pokazanie, w jaki sposób współczesna sztuka wpisuje się w tradycję obrazowania tematów odnoszących się do estetyki brzydoty, zwłaszcza w kontekście ciała ludzkiego, ale także innych sfer życia. Tytułowe uporczywe upodobanie to także niemożność odrzucenia natarczywych myśli i pragnień, nieustanne podążanie za tym, co nie mieści się w granicach stanu, który zwykło się nazywać normalnością. Wystawa ma być próbą ujawnienia tych skłonności i upodobań.

Barbara Formella, Beautiful Deformations, 2015, instalacja: wideo, pięć obiektów
Aleksandra Ska, Birth of Capitalism, 2016, wideo
Monika Zadurska-Bielak, Tomasz Bielak, This is not Wonderland, 2017, obiekt
Katarzyna Kozyra, Diva. Reinkarnacja, performans z cyklu W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, 2005, wideo
Diana Lelonek, Karol Darwin porośnięty Aspergillus versicolo, 2017, obiekt
Od lewej: Karolina Żyniewicz, safe suicade, 2017, instalacja: fotografie, wideo, dokumentacje; Olaf Brzeski, Powielacz, 2017, wideo
Karolina Żyniewicz, safe suicade, 2017, instalacja: fotografie, wideo, dokumentacje
Elżbieta Jabłońska, Canis lupus, 2017, wideo
Robert Kuśmirowski, Insektograf, 2017
Robert Kuśmirowski, „Liberum Animum”, 2017, instalacja, widok wystawy „Uporczywe upodobanie” w Galerii Labirynt w Lublinie, fot. Wojciech Pacewicz
Zuza Krajewska, Anatol, 2012, z cyklu Urazy, fotografia
Mirosław Bałka, Nakłuwany, 2005, ołówek na papierze
Tomasz Mróz, Wygryzione i wylizane piersi na stronach z bielizną damską, katalog Quelle, 2010, obiekt
Wojciech Bąkowski, Piękno, 2009, wideo performans
Jacek Malinowski, Nosferatu. Dyktator Lęku. Cz. 2: Warschau, 2011, wideo; Dyktator/Plama/Próba, 2017, obiekt: fotografie na szkle, drewniana rama
Uporczywe upodobanie, widok wystawy

Pernicious Predilection is an exhibition inspired by the notion of delectatio morosa taken from the Middle Ages’ scholasticism and transferred onto the context of Polish contemporary art. Presented works serve as a materialisation of persistent visions of the artists, their fears and fantasies, at times reaching extremities of esthetic endurance. Pernicious Predilection attempts to illustrate how contemporary art inscribes itself in the still topical traditions of presenting themes referring to the aesthetics of ugliness, particularly in the context of human body, but also other spheres of life. The exhibition delves into such art issues as imagination, expression, formal solutions in reference to art depicting fantasies balancing on the edge of aesthetics.

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mirosław Bałka, Wojciech Bąkowski, Monika Zadurska-Bielak, Tomasz Bielak, Olaf Brzeski, Barbara Formella, Aneta Grzeszykowska, Katarzyna Kozyra, Zuza Krajewska, Robert Kuśmirowski, Elżbieta Jabłońska, Diana Lelonek, Jacek Malinowski, Tomasz Mróz, Aleksandra Ska, Karolina Żyniewicz
Wystawa
Uporczywe upodobanie
Miejsce
Galeria Labirynt w Lublinie
Czas trwania
21.04 - 04.06.2017
Osoba kuratorska
Paulina Kempisty, Aleksandra Skrabek
Fotografie
Wojciech Pacewicz
Strona internetowa
labirynt.com
Indeks
Aleksandra Ska Aleksandra Skrabek Aneta Grzeszykowska Barbara Formella Diana Lelonek Elżbieta Jabłońska Galeria Labirynt w Lublinie Jacek Malinowski Karolina Żyniewicz Katarzyna Kozyra Mirosław Bałka Monika Zadurska-Bielak Olaf Brzeski Paulina Kempisty Robert Kuśmirowski Tomasz Bielak Tomasz Mróz Wojciech Bąkowski Zuza Krajewska

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Uporczywe upodobanie” w Galerii Labirynt — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności