SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.06.2014 6 min

„Unforced Errors” Christopha Draegera w lokal_30

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Christoph Draeger, Untitled (Smolensk), 2014 r., rzezba ceramiczna w glinie

Christoph Draeger, „Untitled (Smoleńsk)”, 2014 r., rzeźba ceramiczna w glinie

Pierwsza wystawa Christopha Draegera w lokalu_30 miała miejsce dokładnie trzy lata temu, w maju 2011 roku, w przestrzeni przy ul. Foksal. Była zderzeniem dwóch wspólnych projektów Draegera i Reynolda Reynoldsa: Apocalypso Place (2000), wideo-instalacji powstałej w atmosferze apokaliptycznych nastrojów przełomu stuleci, na którą składała się rekonstrukcja zdemolowanego mieszkania i zbliżone w formie do sitcomu wideo o zapatrzonych w telewizyjne reprezentacje katastrof mieszkańcach Apocalypso Place, oraz The Last News (2002), relacji z końca świata powstałej jako reakcja na reportaże z 11 września 2001 roku i opierającej się na karykaturalnym odtworzeniu sposobu przedstawiania tragicznych wydarzeń w mass-mediach.

Christoph Draeger, Hippie Movie, 2008, video HD, 60 min

Christoph Draeger, „Hippie Movie”, 2008, video HD, 60 min

Christoph Draeger, Catastrophe 3, 2014, fotografia, wydruk cyfrowy

Christoph Draeger, „Catastrophe 3”, 2014, fotografia, wydruk cyfrowy

Przywołana wystawa jest dobrym punktem wyjścia do przybliżenia twórczości szwajcarskiego artysty, którego zainteresowania koncentrują się wokół zagadnienia katastrof oraz ich medialnych reprezentacji. W swoich działaniach Draeger wykorzystuje głównie instalację, fotografię oraz wideo, w którym sięga zarówno do materiałów archiwalnych, jak i tych spreparowanych przez siebie. Z jego ważniejszych prac warto wymienić wideo-instalację Black September, rekonstruującą wydarzenia z Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku, cykl fotograficzny Voyages Apocalyptiques (od 1994), poświęcony nieuchwytności pamięci o różnego rodzaju tragediach, czy zrealizowany wspólnie z Heidrun Holzfeind projekt Tsunami Architecture (2013), pokazywany na zeszłorocznym Biennale w Wenecji, na który składa się książka oraz wideo dokumentujące architekturę na terenach dotkniętych przez tsunami w 2004 roku.

Christoph Draeger, Live_Dead, instalacja w procesie od 1991

Christoph Draeger, „Live_Dead”, instalacja w procesie od 1991 r.

Christoph Draeger, Live_Dead_Performance

Christoph Draeger, „Live_Dead_Performance”

Christoph Draeger, Live_Dead_Performance

Christoph Draeger, „Live_Dead_Performance”

Podobna tematyka pojawi się również na wystawie Unforced Errors, podczas której zaprezentowane zostaną prace Draegera z ostatnich kilku lat, w tym instalacja poświęcona katastrofie smoleńskiej, widzianej z perspektywy obcokrajowca. Zrealizowane przez Szwajcara wideo found footage The Man Who Stole the Moon (2010), składające się w większości z fragmentów telewizyjnych wiadomości oraz filmików z internetu, jest próbą zbadania dyskursu medialnego oraz różnych pojawiających się wówczas w mediach teorii i hipotez dotyczących katastrofy polskiego samolotu. Pokazane zostanie również najnowsze, dwukanałowe wideo The Rd. (2013), w którym Draeger zestawia film The Road (Droga) z 2009 roku, przedstawiający podróż ojca i syna przez postapokaliptyczną Amerykę, ze swoją wersją tej wędrówki, odgrywanej przez niego i jego trzyletniego synka.

Christoph Draeger, Monument for Gerald E. Kowalski, 2014, frottage, ołówek, papier

Christoph Draeger, „Monument for Gerald E. Kowalski”, 2014, frottage, ołówek, papier

Christoph Draeger, The Rd, 2013, dwukanałowe wideo HD, 8 min

Christoph Draeger, „The Rd”, 2013, dwukanałowe wideo HD, 8 min

Instalacja wideo, Christoph Draeger, The Men who Stole the Moon, 2010, wideo HD, 26 min i A. Żmijewski, Katastrofa, 2010, wideo HD, 56 min

Instalacja wideo, Christoph Draeger, „The Men who Stole the Moon”, 2010, wideo HD, 26 min i A. Żmijewski, „Katastrofa”, 2010, wideo HD, 56 min

The Rd, 2013, dwukanałowe wideo HD, 8 min

„The Rd”, 2013, dwukanałowe wideo HD, 8 min

Untitled (Smolensk), 2014, rzezba ceramiczna w glinie

Cristoph Draeger, „Untitled (Smoleńsk)”, 2014, rzeźba ceramiczna w glinie

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Christoph Draeger
Wystawa
Unforced Errors
Miejsce
lokal_30
Czas trwania
30.05.-12.07.2014
Fotografie
Zuzanna Derlacz, Christoph Draeger
Strona internetowa
lokal30.pl
Indeks
Christoph Draeger Galeria lokal_30

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Unforced Errors” Christopha Draegera w lokal_30 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności