SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 02.12.2022 4 min

„Ulica Słabości” Lesi Pczołki w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Portret Vera Zalutskaya
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dokumentując minimalistyczne, kruche przejawy protestu, Pczołka zadaje pytanie dotyczące możliwości dokumentowania oporu w momencie, kiedy fotografia przestaje być odpowiednim do tego narzędziem, a trauma psychiczna dotyka całe społeczeństwo.
widok wystawy Lesi Pczołki „Ulica Słabości” w 4G, fot. Lesia Pczołka

Lesia Pczołka jest pochodzącą z Białorusi artystką multimedialną, która wyjechała z kraju wskutek prześladowań politycznych i od roku mieszka w Gdańsku. Jej zainteresowania dotyczą problemów społecznych, w szczególności kwestii pamięci i afektów zbiorowych. W 2017 roku artystka zainicjowała i do tej pory współprowadzi projekt VEHA, poświęcony białoruskiej fotografii amatorskiej i rodzinnej, dokumentującej różne aspekty życia społecznego od momentu pojawienia się tego medium na terenie dzisiejszej Białorusi. Zaledwie kilkuosobowy zespół projektu dąży do zachowania historii białoruskiej codzienności poprzez zbieranie, badanie i upowszechnianie wizualnego archiwum społecznego. Ten przykład oddolnie wykonywanej pracy, dotyczącej utrwalania pamięci i historii ludowej, jest symptomatyczny dla Białorusi jako kraju, gdzie system państwowy działa na rzecz zaniedbywania albo wręcz wymazywania i niszczenia dziedzictwa historycznego. Ten kontekst jest o tyle ważny dla rozumienia wystawy indywidualnej Pczołki w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, że pokazuje stale wzrastające napięcie pomiędzy samoorganizującym się białoruskim społeczeństwem a władzą, zarządzającą funduszami państwowymi i próbującą tłumić jakiekolwiek działania oddolne.

widok wystawy Lesi Pczołki „Ulica Słabości” w 4G, fot. Lesia Pczołka
widok wystawy Lesi Pczołki „Ulica Słabości” w 4G, fot. Lesia Pczołka
widok wystawy Lesi Pczołki „Ulica Słabości” w 4G, fot. Lesia Pczołka

Zaledwie kilkuosobowy zespół projektu dąży do zachowania historii białoruskiej codzienności poprzez zbieranie, badanie i upowszechnianie wizualnego archiwum społecznego.

Centralnym punktem wystawy są rzeźby nawiązujące do kształtu baz latarni, które do niedawna stały na głównych ulicach Mińska: Niepodległości (Praspiekt Niezaliežnasci) i Zwycięzców (Praspiekt Pieramožcaŭ) – ścieżkach masowych protestów w roku 2020. Umieszczone na latarniach ornamenty nawiązywały do pasów słuckich, znajdujących się w kolekcji pierwszej w Białorusi Państwowej Galerii Sztuki, otwartej w 1939 roku. Zbiory nie przetrwały wojny i faszystowskiej okupacji, o co został bezpodstawnie oskarżony – i w efekcie zwolniony z posady – dyrektor galerii, Nikołaj Michołap. W latach 50. Michołap uczestniczył w procesie odbudowy prawie całkowicie zniszczonego Mińska jako autor małej architektury – to właśnie on zaprojektował ornament, który znalazł się na bazach stołecznych latarni. W taki sposób udało się mu umieścić w przestrzeni miejskiej obiekty przypominające mieszkańcom nie tylko utracone na zawsze elementy kultury białoruskiej, ale także utrwalające pamięć o zniszczeniach, które dotknęły Białoruś i jej kulturę podczas II wojny światowej. Latarnie stały na ulicach przez prawie 70 lat, aż do momentu, kiedy w 2017 roku podczas prób parady wojskowej w jedną z nich uderzył czołg. Dyrekcja Mińskiego Oświetlenia Drogowego uznała ten moment za odpowiedni na zamianę starych betonowych latarni na nowe – plastikowe. Lesia Pczołka wychwyciła powtarzającą się w białoruskiej historii sytuację świadomego lub, jak w tym przypadku, prawdopodobnie nieświadomego wymazywania śladów dawnej kultury i tradycji kraju. Dziedzictwo niszczone przez nazistów, systemowo zaniedbywane w czasach radzieckich, jest teraz ostatecznie likwidowane przez brak świadomości, funduszy, chęci i zainteresowania władz lokalnych. W taki sposób Białoruś staje się miejscem, które, jeśli nie posiada się szczegółowej wiedzy, można błędnie postrzegać jako kraj bez odrębnej kultury i historii, co może być podstawą do kwestionowania jego niepodległości (temat szczególnie bolesny, biorąc pod uwagę fakt stacjonowania w kraju wojsk rosyjskich). Rzeźby w kształcie baz latarni zostały zbudowane przez artystkę z drewna i gipsu oraz pomalowane na szary kolor imitujący beton. Pczołka zdecydowała się nie ukrywać szczelin pomiędzy częściami drewna i nie wygładzać wieńczących bazy florystycznych form rzeźbiarskich, żeby zachować wrażenie szkicowości. Imitując nieistniejące już oryginalne elementy architektury Mińska, artystka podkreśla kruchość historii, której nie sposób ocalić przed zapomnieniem. Do każdej z pięciu rzeźb artystka doczepiła kamerę, śledzącą na żywo ruchy widzów w przestrzeni galeryjnej, nagrania zaś transmitowane były na tabletach w czasie rzeczywistym. Podczas zamiany oryginalnych baz na plastikowe w roku 2019, władze zainstalowały na latarniach kamery, które później posłużyły do inwigilacji i identyfikacji protestujących. Nowe plastikowe latarnie stały się zarówno milczącymi świadkami, jak i aktywnymi uczestnikami kolejnej akcji państwowej, tłumiącej wyzwoleńczą inicjatywę obywatelską w Białorusi.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 38. numerze SZUMU.

Vera Zalutskaya – kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów i filmów eksperymentalnych oraz menedżerka kultury. Współredaktorka naczelna magazynu Blok (2021-2024), współzałożycielka i współredaktorka naczelna magazynu MOST. Od roku 2022 prezeska Fundacji GESSEL dla Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Fundacji GESSEL dla Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Członkini Rady Artystycznej programu rezydencji artystycznych Konrada i Pawła Jarodzkich. Współinicjatorka projektu badawczego Identity Crisis Network poświęconego kryzysowi polityk tożsamości w instytucjach kultury (wraz z Michaliną Sablik, Luką Cvetkovichem, Klarą Petrović i Lują Simunović). Od 2014 roku w Białorusi, Chorwacji, Danii, Polsce i Serbii kuratorowała wystawy i redagowała publikacje, prezentujące prace artystów i artystek z Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Chin, Chorwacji, Danii, Indii, Japonii, Makao, Polski, Serbii, Hiszpanii, Szwecji i Ukrainy. W latach 2020–2022 była współzałożycielką i członkinią artystycznej, kuratorskiej i aktywistycznej ZA*Grupy (wraz z Yuriyem Bileyem i Yulią Krivich), działającej na rzecz uwidocznienia i integracji zagranicznych artystów i artystek mieszkających w Polsce do lokalnego środowiska kultury. Absolwentka Europejskiego Uniwersytetu Humanistycznego w Wilnie (Teorie i praktyki sztuki współczesnej) i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Porównawcze studia cywilizacji; Historia Sztuki, spec. Kuratorska). W latach 2019-2021 była związana z Fundacją Sztuki Polskiej ING. Jako zaproszona mentorka wykładała m.in. w Salsburg Summer Academy (kurs malarstwa wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas), POST MA na łotewskiej Akademii Sztuki, warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Katolickim Uniwersytecie w Linz. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Lesia Czółka
Wystawa
Ulica słabości
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska
Czas trwania
29 kwietnia – 19 czerwca 2022
Osoba kuratorska
Anna Łazar
Fotografie
Lesia Pczołka
Strona internetowa
ggm.gda.pl/14366/ulica-slabosci/
Indeks
Anna Łazar Gdańska Galeria Miejska Lesia Pczołka Vera Zalutskaya

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Ulica Słabości” Lesi Pczołki w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności