04.07.2018

„Transformed. Metamorphosed.” Zuzanny Janin w MODEM – Centrum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej

Zuzanna Janin, „"Podróże. Ucieczka” (z serii „Kule”), 2018; „News”, 2018, lotnicze paski bagażowe, ratownicza kołdra termiczna, gazety, fot. Máté Sáfrán
„Transformed. Metamorphosed.” Zuzanny Janin w MODEM – Centrum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej
Zuzanna Janin, „"Podróże. Ucieczka” (z serii „Kule”), 2018; „News”, 2018, lotnicze paski bagażowe, ratownicza kołdra termiczna, gazety, fot. Máté Sáfrán

Na indywidualnej wystawie Zuzanny Janin w MODEM pokazywane są prace artystki powstałe od początku lat 2000 aż po rok 2018. Na powierzchni 370 metrów kwadratowych Janin prezentuje rzeźby, instalacje, wideo, obiekty, rysunki, kolaże oraz fotografie. Znalazły się tu dzieła emblematyczne dla artystki jak WALKA z 2001 czy Volvo V70 Cross Country Transformed into 6 Drones z 2015, jak również prace powstałe specjalnie na tę wystawę, m.in. Kule (Podróże & Ucieczka), prace z seriiKule Pasygrafia. First Day (Femmage à Emily Dickinson), Last Day. (Femmage à Sylvia Plath) seria rzeźb z żywic epoksydowych Dom przekształcony w bryły geometryczne (Kula, Piramidy), a takżetryptyk wideo: ROOMS wraz z premierą performansu: Historia Pewnej Zdrady.

Łącznikiem dla tych prac zdają się być słowa Zuzanny Janin: Sztuka jest wizualizacją, a nie ilustracją, jest nienarracyjną formą komunikacji. Każdy artysta komunikuje co innego, co jest czytelne na różnych poziomach. W przeciwieństwie do literatury czy filmu, w sztuce wizualnej widzimy pracę zawsze w kontekście otoczenia, to jakby portret, którego ramą jest przestrzeń wokół, w którym nie narracja jest ważna, a chwila, wizualizacja stanu, osoby i miejsca.

Zuzanna Janin, „Transformed. Metamorphosed.”, widok wystawy, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „VOLVO V70 zamienione w 6 Dronów”, 2015, karoseria samochodowa, widok wystawy, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „Kłamstwa” (z serii „Ostatni rok”), 2018, rysunki, tryptyk; korektor zamazujący na papierze ściernym (80), fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „Powstańcy (Czarne Pantery, Kruki Syberyjskie, Brad Pitt, YSL)”, 1863-2016 kolaże na akademickich rysunkach ołówkiem XIX-wiecznych Ignacego Jasińskiego (malarza), wydruki, fotografie, Iphony, skrzydła ćmy, motyli, pajęczyny w laminacie, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „Dom zamieniony w bryłę geometryczną”, 2018 odpady budowlane / fragment ściany piwnicy, żywica epoksydowa, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „"Wstęga Mobiusa” (z serii „Dom zamieniony w bryły geometryczne”), 2018 odpady budowalane / wzmocnienia stropów, żywica epoksydowa, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „widok instalacji rzeźbiarskiej „KULE” - od lewej: w głębi: „Taniec dla Marii i Nelly”, 2016-2018, „Kula. Pasygrafia (Femmage a Hanna Arendt)”, 2008, „Podróże. Ucieczka”, 2018, „News”, 2018, z prawej „Kula. Pasygrafia (Ceremonie)”, 2008, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, widok instalacji „Dom zamieniony w bryły geometryczne”, 2017-2018, „Dom zamieniony w kulę”, 2017 „Dom zamieniony w stożki i piramidy”, 2018, odpady budowalane, żywica epoksydowa, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „POKOJE (La chambre 206, Zimmer 108, Pokój 1002)”, 2018, tryptyk wideo, wideo instalacja i perfomance „Historia pewnej zdrady”, 2018, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, widok instalacji „KULE” - od lewej: „Taniec dla Marii i Nelly”, 2016-2018, „Podróże. Ucieczka”, 2018, „News”, 2018, „Kule. Pasygrafia. Dzień pierwszy (Femmage a Emily Dickinson), Dzień ostatni (Femmage a Sylvia Plath)”, 2018, „Kula. Pasygrafia (Femmage a Hanna Arendt)”, 2008, „Kula. Pasygrafia (Ceremonie)”, 2008, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „Taniec dla Marii i Nelly”, 2016-2018, sabot drewniany z obozu w Oświęcimiu z lat 40. XX w., saboty drewniane, gazety, drut mosiężny, fot. Máté Sáfrán
Zuzanna Janin, „W łóżku z M.. Śpiąca Niebieska. Czerwona ze wstydu. Czarna jak ja”, 2014-2016, tryptyk selfie, wydruk komputerowy na pleksi, 150 x 100 cm każdy, fot. Máté Sáfrán

Punktem wyjścia dla prac artystki są emocje i sytuacje życiowe, które poprzez pryzmat jej sztuki zyskują wymiar uniwersalny. Jak sama mówi: (…) moje prace nie są autobiograficzne, choć inspirują mnie moje własne przeżycia. Szukam takich, które są uniwersalne,w których mogę pokazać historie wspólne. To nie jest krążenie wokół siebie po to, by mówić o sobie, ale by pokazać przecięcie pamięci wspólnej i osobistej. Analizując relację jednostki i społeczeństwa Janin ukazuje zjawiska często pomijane w dyskursie społecznym, takie jak analiza wzorców męskości, niemożność porozumienia, samotność lub zdrada.

Transformacja – podkreślona w tytule wystawy – jako metoda twórcza Janin, polega na przekształcaniu używanych przez nią przedmiotów w inną jakość, co nie jest jedynie fizyczną metamorfozą, ale także odkrywaniem najgłębszych, często intymnych uczuć, które są doświadczane dzięki wizualności, bezpośredniej konfrontacji z materiałem oraz szczególnej wrażliwości artystki na przestrzeń.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaZuzanna Janin
WystawaTransformed. Metamorphosed.
MiejsceMODEM - Centrum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej, Debreczyn, Węgry
Czas trwania13.05–8.07.2018
KuratorÁbel Kónya
FotografieMáté Sáfrán
Strona internetowamodemart.hu
Indeks

Zobacz też