SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 14.12.2018 2 min

To, co ukryte

Maria Poprzęcka
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Forma negatywowa do odlewu rzeźby Xawerego Dunikowskiego „Głowa Fryderyka Chopina” z cyklu „Głowy wawelskie”, gips, 50 × 36 × 28 cm, lata 60. XX wieku, fot. Bartosz Górka dzięki uprzejmości Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Warszawie

Wystawa jest niewielka, zrobiona szybko, w trybie awaryjnym (cofnięte fundusze). Mimo to znakomicie wpisuje się w program Królikarni stawiający podstawowe pytania o sens instytucji muzealnej i o istotę rzeźby, której zasoby są przedmiotem pracy tego muzeum.

Królikarnia, odkąd rząd Polski Ludowej przekazał ją na muzeum imienia Xawerego Dunikowskiego, przez długie lata zmagała się z niemożnością pogodzenia eksponowania rzeźby dwudziestowiecznej (nie tylko Dunikowskiego) z palladiańską osiemnastowieczną architekturą, marmoryzowanymi kolumnami, sztukateriami i ściennymi kinkietami. Dopiero pod kierownictwem Agnieszki Tarasiuk okazało się, że z „niestosownością” tej architektury nie trzeba walczyć, lecz że można ją wygrywać i ogrywać na bardzo wiele sposobów. Centralna rotunda służyła już jako sceneria dla szalonego muzealnego „skontrum”, była miejscem czeczeńsko-inguskiego rytuału Zikr czy przestrzenią muzycznej instalakcji – „gadającego fortepianu” opowiadającego o Sigmundzie Freudzie w Anglii, w którego głosy wsłuchiwała się marmurowa Joanna d’Arc.

„Matki oryginałów”, widok wystawy, fot. Bartosz Górka

Matki oryginałów – wystawa form do odlewów – jest bodaj pierwszym muzealnym autonomicznym pokazem zaplecza rzeźbiarskiego warsztatu. Wszechobecne w pracowniach formy odlewnicze rzadko trafiają do muzealnych zbiorów. Wykonane z nietrwałego materiału, zwykle niszczeją, czy to jako zbędne, czy dla zapobieżenia niekontrolowanej multiplikacji oryginałów. Królikarnia, za sprawą zapisu Xawerego Dunikowskiego, ma w swym posiadaniu nie tylko gotowe dzieła, lecz również zawartość jego pracowni. Jest to zbiór bezcenny nie tylko dla wejścia w warsztat artysty, ale i dla poznania skomplikowanych procesów powstawania rzeźby. Wystawa, z wyjątkiem dwóch prac Antoniego Miszewskiego, to właśnie formy odlewnicze Dunikowskiego. Formy negatywowe do prac tak znanych, jak postaci z pomnika Czynu Powstańczego na Górze św. Anny, „wawelska” głowa Fryderyka Chopina czy forma pozytywowa portretu architekta Franciszka Mączyńskiego.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 23 numerze Magazynu „Szum”.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
To, co ukryte — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności