
Ryszard Waśko jest legendarną postacią polskiej sztuki konceptualnej. Łączy rolę artysty z rolą kuratora, organizował jedne z najważniejszych wydarzeń za Żelazną Kurtyną. Trzydzieści lat po jego ostatnim międzynarodowym pokazie w Muzeum Folkwang w Essen (1981) ŻAK | BRANICKA ma zaszczyt przedstawić wybór prac artysty z lat 70.

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA
Lata 70. to kluczowy okres w twórczości Waśki. Jako członek Warsztatu Formy Filmowej (1970-1976) przy Łódzkiej Szkole Filmowej (do grupy tej należeli także Paweł Kwiek, Józef Robakowski i Zbigniew Rybczyński) Waśko interesował się konceptualną analizą medium: w tym czasie tworzył filmy, video art, zdjęcia, instalacje oraz rysunki, w których najważniejszymi problemami były czas, przestrzeń, ruch i percepcja. Te elementy były analitycznie rozkładane na podstawowe cząstki, umożliwiając artyście dekonstrukcję mediów fotografii i wideo.

Ryszard Waśko, The Accident (a police record), 1971, gelatin silver print, 64 x 97 cm © the artist courtesy Zak | Branicka
Waśko był jednym z pierwszych artystów, którzy świadomie używali kamery jako części performansu, a nie tylko narzędzia do jego dokumentacji. Jednym z przykładów jest film OD A do B i z powrotem do A (1974), w którym artysta analizuje relacje między przestrzenią, dźwiękiem (mikrofon) i obrazem (aparat).

Ryszard Waśko, I am running, 1972, gelatin silver print, 68 x 45 cm © the artist courtesy Żak | Branicka
Z kolei seria fotografii Od 0° do 180° łączy jednostkowe pole percepcji z ramą kamery: artysta dokumentuje widok poruszając swoją głową w górę i w dół oraz z lewej na prawą.

Ryszard Wasko, A Corner, 1976, gelatin silver print, 36 x 26 cm © the artist courtesy Zak | Branicka
Jedną z najbardziej znanych prac na tej wystawie jest dokumentacja fotograficzna nieistniejącej już instalacji Róg (1976), w której ustawiony w rogu pokoju monitor emitował nagranie z kamery nagrywającej róg w innym pokoju „na żywo”.

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA
Waśko był jednym z niewielu polskich artystów wystawiających zagranicą w latach 70., utrzymywał bliskie kontakty z międzynarodową sceną artystyczną. W latach 80. został zaproszony do udziału w słynnej wystawie Pier + Ocean w Hayward Gallery w Londynie. W latach 80. wyemigrował, a jego prace były pokazywane m.in. w Centre Pompidou, Biennale w Wenecji, documenta w Kassel, Biennale w Sao Paulo, Biennale w Sydney. Po upadku PRL-u wrócił, teraz jednak znów mieszka w Berlinie.

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA

Ryszard Waśko, Time Frames. Conceptual work from the 70’s, 2014 w galerii ŻAK | BRANICKA, Berlin | © Ryszard Waśko, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA
Stopka
Artystka / Artysta | Ryszard Waśko |
Wystawa | Time Frames. Conceptual work from the 70's |
Miejsce | ŻAK | BRANICKA |
Czas trwania | 17.01.-08.03.2014 |
Strona internetowa | zak-branicka.com |
Indeks | Galeria ŻAK | BRANICKA Ryszard Waśko |