SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 11/2025 Do zobaczenia 18.03.2025 4 min

„The Secret Lapse” Agnieszki Szostek w UFO Art Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Agnieszka Szostek, bez tytułu z serii „Bodies”, filc z suszarki, flizelina, płyta aluminiowa, 100 x 130 cm, 2023, fot. Szymon Sokołowski

Pulsujący rytm muzyki płynnie przechodzi w monotonny dźwięk prania. Cykl zamyka się w wirowaniu, płukaniu i spuszczaniu wody. Suszeniu. W czarne dziury wciągane są galaktyki wirujących skarpet. Od teraz samotne, wybrakowane, krążą po orbitach w innym uniwersum. Oblepione codziennym kurzem filtry z suszarki, jeden egzemplarz filcowego garnituru przeżarty przez insekty do cna i pochowany w pudełku muzealnego magazynu, jak i wiara, że sztuka ma moc uzdrawiania — wszystko to przypomina nam, że codziennie obrastamy warstwami kolejnych wersji nas samych. Towarzyszy temu potrzeba samookreślenia, a jednocześnie prezentowania się wciąż na nowo.

Tytuł wystawy w języku polskim może oznaczać sekretny lub tajemniczy upadek, upływ, ale też potknięcie czy uchybienie. Wobec czego lub kogo? Nas samych? Czasu jako takiego? Lapsus to także głos z nieświadomości, do której odmętów wtrącamy to, co niewygodne. Prace Szostek niemal zawsze są o uporczywym końcu. Łączy je reakcja na rzeczywistość poprzez sięganie po to, co nieszlachetne. Właśnie dlatego w konfrontacji z jej realizacjami docieramy do wyobrażenia o świecie niespójnym, targanym sprzecznościami i absurdami. Mimo to uśmiechamy się, gdyż prace artystki charakteryzują się dyskretnym poczuciem humoru, łącząc zwyczajne przedmioty w rozbrajające konstelacje. W działaniach Szostek rysują się odmienności i rozdźwięki, lecz jej prace ciągle wymykają się ustalonym kodom.

Agnieszka Szostek, „42.Feb.2022” z serii „Bodies”, filc z suszarki do ubrań, permanentny marker na szkle, rama aluminiowa, 50 x 40 cm, 2022, fot. Szymon Sokołowski
Agnieszka Szostek, „Love and Hangover”, termoplastyczne odciski, wideo ze ścieżką dźwiękowa, 300 x 200 cm, 2024, fot. Szymon Sokołowski
„The Secret Lapse”, UFO Art Gallery, widok wystawy, fot. Szymon Sokołowski

Love and Hangover to tytuł instalacji z 2023 roku, jednej z pierwszych realizacji powstałych z myślą o ekspozycji w UFO. Dominująca i pochłaniająca, jak stan upojenia i miłości, będących esencją życia poza stanami liminalnymi. Zachód słońca w instalacji można postrzegać jako wizualną metaforę tego przejścia, w którym żywe, czerwone słońce sygnalizuje koniec czegoś intensywnego i początek nieuniknionego upadku. Łączy w sobie motywy przemijania, oderwania oraz dwoistości, winy i niewinności, podkreślając, że życie, podobnie jak miłość, to seria uniesień i upadków, początków i zakończeń. Praca jest najlepszym przykładem jednej ze ścieżek twórczości Szostek, w której korzysta z postinternetowych motywów, wykorzystując własną technikę termoplastyki. Fotografia jest jej surowcem — z niej powstają cyfrowe i ręcznie robione kolaże nanoszone na tworzywo przypominające gładkością ekran, a miękkością ludzką skórę. Obrana technika wynika z doświadczania obrazów jako ciała i ciągłej potrzeby jego zmieniania i przekształcania. Skrajności w pracach egzemplifikuje połączenie elementów sztucznych i wywodzących się z natury, które przenikają się, tworząc hybrydyczne byty. Podobną technikę na gruncie polskim zainicjowała Alina Szapocznikow, tworząc opowieść o potrzebie zatrzymania płynącego czasu, trawiącej chorobie, zmieniającym się ciele własnym, jak i dorastającym oraz ewoluującym ciele dziecka.

Agnieszka Szostek, „Black Holes”, aluminium, pleksiglas, skarpetki, 200 x 270 cm, 2024, fot. Szymon Sokołowski
Agnieszka Szostek, „Innocence. Where to buy” z serii „Bodies”, filc z suszarki do ubrań, permanentny marker na szkle, rama aluminiowa, 50 x 40 cm, 2021, fot. Szymon Sokołowski
Agnieszka Szostek, bez tytułu z serii „Bodies”, filc z suszarki, flizelina, płyta aluminiowa, 100 x 130 cm, 2023, fot. Szymon Sokołowski
„The Secret Lapse”, UFO Art Gallery, widok wystawy, fot. Szymon Sokołowski

Opowieść Szostek dotyczy doświadczania życia w dobie antropocenu i posthumanizmu jako źródła wyrzutów sumienia, poczucia destrukcji i klęski. Od 2020 roku artystka sięga po filtry z suszarki — pokłosie codziennych, domowych rytuałów. Obiekty, jakby wykonane z filcu, ze skumulowanymi resztkami włókien, włosów, sierści i innych zanieczyszczeń, zostają umieszczone na masywnych metalowych płytach. Tworzą pociągająco odrzucające kompozycje, przywołujące kurz Duchampowskiej Panny Młodej, realizacje Beuysa czy abiektową futrzaną filiżankę Oppenheim.

Prace z cyklu Bodies można uznać za spadek po dadaistycznych i surrealistycznych montażach oraz kolażach, kulturze bric-à-brac i działaniach Fluxusu. Szostek wykorzystuje obiekty uznane powszechnie za odpadki. Przynależą one do sfery intymnej i prywatnej, mimo że wszechobecne, przez swą efemeryczność lokują się gdzieś między obecnością a jej brakiem. Kłaczki, kurz i odpadki są ludzkie, nasze, udomowione, a wciąż obce i niechciane. Jest w tych pracach również doza czułości, wynikająca z doświadczenia macierzyństwa, podobnie jak same obiekty — pamiątki pozbawione estetyzacji.

Agnieszka Szostek, „The Secret Lapse”, brąz, miedź, 170 x 60 x 60 cm, 2025, fot. Szymon Sokołowski
Agnieszka Szostek, „The Secret Lapse”, brąz, miedź, 170 x 60 x 60 cm, 2025, fot. Szymon Sokołowski
Agnieszka Szostek, „The Secret Lapse”, brąz, miedź, 170 x 60 x 60 cm, 2025, fot. Szymon Sokołowski

Podważanie perfekcjonizmu i odświętności nie oznacza braku kontroli. Tytułowy obiekt The Secret Lapse został zbudowany wokół wyalienowanego przedmiotu — dziurawej skarpetki. Odlanie jej w brązie nadało jej status, do jakiego wcześniej wyniesiono puszki po piwie czy latarkę Jaspera Johnsa. Choć artystka, jak sama mówi, element kwiatowy w rzeźbie zapożyczyła od wczesnoromantycznego malarza Philippa Otto Runge z pracy pt. Poranek z cyklu Pory Dnia z 1808. Dzięki świeżemu spojrzeniu rzeczy ujarzmione i znane zostały wyswobodzone z narzuconej hierarchii ważności i wartości.

Doświadczeniu rzeźby-fontanny towarzyszy kojący dźwięk cyrkulującej wody. Codzienność została zintensyfikowana. Świadomość przemijania, zużycia, niedoskonałości została ukojona cichą nadzieją rozwoju — choćby dotyczyło to jedynie metalowych płatków.

Katarzyna Piskorz

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Agnieszka Szostek
Wystawa
The Secret Lapse
Miejsce
UFO Art Gallery
Czas trwania
14.02–30.03.2025
Osoba kuratorska
Katarzyna Piskorz
Fotografie
Szymon Sokołowski
Strona internetowa
ufoart.gallery/wystawy/the-secret-lapse/
Indeks
Agnieszka Szostek Katarzyna Piskorz UFO Art Gallery

Najczęściej czytane

1
News 23.07.2025

Marta Cienkowska nową ministrą Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Redakcja
2
Artykuł sponsorowany 18.07.2025

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata

3
Na Dobry Początek 14.07.2025

14–20 lipca

Redakcja
4
Krytyka 18.07.2025

Halloweenowa egalitarność. „Letztraum” Jana Baszaka w CK Zamek

Portret Gabi Skrzypczak
5
Krytyka 25.07.2025

Obok głównego nurtu. „Willa siostra BWA” w BWA Zielona Góra

Portret Anna Pajęcka
6
Na Dobry Początek 21.07.2025

21–27 lipca

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„The Secret Lapse” Agnieszki Szostek w UFO Art Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności