SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.12.2018 4 min

„The Restoration Will / The Place to Belong” Mayumi Suzuki w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mayumi Suzuki, „The Place to Belong”

Obie prace prezentowane na wystawie reagują na tsunami, które 11 marca 2011 roku uderzyło w Japonię, zrównując z ziemią Onagawę, rodzinne miasto Mayumi Suzuki. W kataklizmie zaginęli rodzice artystki, studio fotograficzne prowadzone tu od 87 lat, najpierw przez jej dziadka, później przez ojca, przestało istnieć. Zginęło 827 osób, z 10.000 mieszkańców pozostała dziś w Onagawie nieco ponad połowa.

W The Restoration Will Mayumi Suzuki łączy w mozaikowej narracji zachowane skrawki archiwum rodzinnego, portfolio fotograficzne ojca, materialne fragmenty zniszczonych zdjęć pozostałe w ruinach ich domu z fotografiami współczesnymi – tworząc wybitnie osobistą opowieść o próbie uporządkowania prywatnej historii. Przygląda się tym kilku nielicznym wizualnym śladom pozostałym w gruzach, opracowuje przypadkowo zachowane fotografie jako jedyne materialne podstawy, na których może opierać się od tego momentu pamięć. Rzeczowo je analizuje. Bada wątki katastrofy przeplecione z materialnymi znakami zniszczeń.

Mayumi Suzuki, „The Restoration Will”
Mayumi Suzuki, „The Restoration Will”

Pamięć w takiej sytuacji zdaje się uzależniona od chaotycznych fragmentów rzeczywistości, jakie ocalały. Jest niepewna i tym bardziej szczegółowo należy przyjrzeć się właściwościom materiału, na jakim się opiera. Zniszczona emulsja zdjęć rodzinnych układa się w kształt map półwyspów, losowo zachowane scenki z albumu nabierają ogromnej wagi jako jedyne obrazy świadczące o minionych zdarzeniach. Kilka zniszczonych przez wodę portretów stoczniowców, wykonanych przez jej ojca, staje się dokumentem relacji z mieszkańcami Onagawy.

Badanie śladów pozostałych z kataklizmu jest tym bardziej uderzające ze względu na metodyczność i konsekwencję, z jaką Mayumi Suzuki prowadzi swoją analizę. Podkreśla detale. Jeśli decyduje się na jakąś ingerencję, to jest to bardzo przemyślane działanie, logicznie rozwijające wizualne wątki obserwowane w ruinach. Taka eksploracja prowadzona najprostszymi drogami, oparta na tym, co zostało, zachowuje w zniszczonej Onagawie pewne obrazy. Być może to jedyny możliwy zapis błąkających się na tych terenach bliskich.

W sklepie

Wystawę „Plecenie lekkoatletyczne” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu recenzuje Wiktoria Kozioł

„Pewnego dnia spróbowałam fotografować krajobraz, używając zalanego obiektywu taty. Obraz okazał się ciemny i nieostry jak widok oczami zmarłego. Robiąc zdjęcie, poczułam, że mogę połączyć ten świat z tamtym. Czułam, że mogę prowadzić rozmowę z rodzicami, mimo że w rzeczywistości to niemożliwe. Zdjęcia z rodzinnego albumu, jakie znalazłam, były wypłukane, obraz zanikał. Portrety wykonane przez tatę wyblakły, kolory zgasły. Te szramy były podobne do zniszczeń widocznych w całym mieście, podobne do moich wspomnień, które pomału tracę”.

Mayumi Suzuki, krótka informacja do The Restoration Will

The Restoration Will to praca służąca porządkowaniu pamięci, więc jej pierwotna forma ręcznie złożonej książki  okazuje się najbardziej oczywistym medium. Przenosi nieład teczki, w której trzymalibyśmy pamiątki po bliskich, do świata fotograficznej publikacji – tym bardziej podkreślając wagę estetycznych detali, fragmentów zdarzeń, pojedynczych obrazów. Nic poza nimi nie zostało, nic poza tymi obrazami nie buduje już znaczenia. Ich kontekst należy zbadać do najdrobniejszych szczegółów.

The Place to Belong to kolejny krok w tym samym procesie, realizowany już z nieco większego dystansu, dotyczący większego terenu. Dlaczego ludzie powracają do miejsca, które cyklicznie niszczone jest przez tsunami? Jak odbudowują się rodziny? Jak i z jakich elementów składa się pamięć o miejscu naznaczonym przerywaną historią, miejscu co kilkadziesiąt lat podnoszonym z ruin? The Place to Belong to otwarta praca, zakrojona na ogromną skalę, oparta o archiwa prywatne mieszkańców Onagawy, opracowane przez artystkę z charakterystyczną metodycznością i mocnym uzasadnieniem każdej subtelnej interwencji, na jaką się decyduje.

Mayumi Suzuki, „The Place to Belong”
Mayumi Suzuki, „The Place to Belong”
Mayumi Suzuki, „The Restoration Will / The Place to Belong”, widok wystawy
Mayumi Suzuki, „The Restoration Will / The Place to Belong”, widok wystawy
Mayumi Suzuki, „The Restoration Will / The Place to Belong”, widok wystawy
Mayumi Suzuki, „The Restoration Will / The Place to Belong”, widok wystawy

Prezentujemy robocze fragmenty tego zestawu zdające sprawę z pewnego etapu opracowania obszernego materiału wizualnego. Mayumi Suzuki zdecydowała się na pierwszy pokaz swojego cyklu jako zapowiedź jej nowej książki, ale też jako komentarz do procesu budowania narracji pod postacią fotograficznej publikacji. Podobnie jak w przypadku The Restoration Will, to szkatułkowa opowieść złożona z rodzinnych historii. Odkrywa kolejne warstwy, rekonstruuje prywatne identyfikacje, metodycznie zestawia osobiste fragmenty postrzępionej pamięci mieszkańców Onagawy. Komentuje czym jest dom i rodzina, prowadząc swoje wykopaliska w kolejnych poziomach gruzów po Onagawie i pamięci tych, którzy odpowiadają dziś za nowy rozdział historii miasta.

Eksponując The Place to Belong, staramy się skomentować metody formowania tej wielowątkowej narracji. Elementem wystawy jest limitowana publikacja powstała w czasie rezydencji Mayumi Suzuki w Galerii PIX.HOUSE w listopadzie bieżącego roku. Za projekt i przygotowanie gazetowego wydawnictwa odpowiada Honza Zamojski.

Michał Sita

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mayumi Suzuki
Wystawa
The Restoration Will / The Place to Belong
Miejsce
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Czas trwania
23.11-30.12.2018
Osoba kuratorska
Michał Sita
Strona internetowa
arsenal.art.pl
Indeks
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu Mayumi Suzuki Michał Sita

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„The Restoration Will / The Place to Belong” Mayumi Suzuki w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności