„Tekst i jego wykonanie” w Bunkrze Sztuki
„− Chciałbym wiedzieć, który artykuł wybrała Pani, by go usunąć.
− Wybrałam artykuł 5. kodeksu cywilnego, jego usunięcie spowodowałoby katastrofalne skutki.
− Nie żylibyśmy już w demokracji.
− Gdzie byśmy żyli?
− Żylibyśmy w kraju, w którym władza skupia się w jednych rękach.
[…]
− Jak by Pani zastąpiła ten artykuł?
− To zależy, w jakim kraju chce Pan żyć”*.
„Z tytułu kodeksu cywilnego usunęłabym słowo »Francuzów«”. Tak w filmie odpowiada następna osoba poproszona przez Carlosa Amoralesa o dokonanie zmiany w tekście kodeksu napoleońskiego − wciąż obowiązującego we Francji aktu. Artysta przygotował egzemplarze tej fundującej system prawa ustawy nie przy użyciu farby drukarskiej, lecz grafitu ołówka. W filmie widzimy, jak kodeks cywilny (wszystkich Francuzów) zmienia swe oblicze. Nie wolą ustawodawcy, ale artysty przeobraża się w inną opowieść.
Tekst prawny nigdy nie tkwi w miejscu. Podczas nowelizacji przechodzi etap zmiany, dezintegracji. Następnie scalania, by ustanawiać jednolite brzmienia. I wreszcie ponownego rozbicia, kiedy poddawany jest interpretacji i stosowaniu. Tekst wykonywany jest po wielekroć i na różne sposoby. Przejmowany przez rozliczne głosy modyfikuje swój tembr.
Wystawa „Tekst i jego wykonanie” odsłania narracyjność tej przemiany. Jej celem jest pokazanie tekstu w ruchu, czytania go w różny sposób – na pewno inny niż podpowiada konwencja. Poszerzone od-czytanie tekstów i stawianie pytań otwartych, np. „jakiego rodzaju pojęciem jest obywatel/autor” ma znaczenie dla naszej każdorazowo stwarzającej się pozycji: rozumienia siebie, swoich praw, a w końcu także sprawczości. Wystawa nie jest pisana z perspektywy wyczerpującej i rozwiązującej ad hoc problemy tworzenia i stosowania prawa. Prezentowane prace, a także stanowiąca część wystawy przestrzeń warsztatowa, mają raczej odsłonić potencjał „innej wrażliwości poznawczej”, której źródło znajduje się w empatycznym czytaniu prawa i ćwiczeniu myślenia w poprzek przyjętych struktur.
Wystawa rozwija się w czasie, a integralną jej częścią jest program towarzyszący wystawie.
* Cytat z pracy Carlosa Amoralesa, „Supprimer, Modifier et Preserver”, 2012.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Carlos Amorales, Agata Biskup, Eva Dertschei i Carlos Toledo, Magdalena Fabiańczyk Wojciech Gąsiorowski, Mateusz Kula, franck leibovici i Julien Seroussi, Alicja Rogalska, Matej Vakula, Piotr Wyrzykowski
- Wystawa
- Tekst i jego wykonanie
- Miejsce
- Bunkier Sztuki, „Pawilon Wystawowy”, Galeria Dolna
- Czas trwania
- 04.06−21.08.2016
- Osoba kuratorska
- Agnieszka Kilian
- Fotografie
- Studio FilmLove i Justyna Gryglewicz
- Strona internetowa
- www.bunkier.art.pl