SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.08.2016 6 min

„Tekst i jego wykonanie” w Bunkrze Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Piotr Wyrzykowski, Copyright, performans, 1995, fot. Tamara Wyrzykowska
Piotr Wyrzykowski, Copyright, performance, 1995, CSW, Warszawa, fot. T. Wyrzykowska
Alicja Rogalska, W trosce o byt i przyszłość, 2016, fot. Justyna Gryglewicz

Alicja Rogalska, W trosce o byt i przyszłość, 2016, fot. Justyna Gryglewicz

„− Chciałbym wiedzieć, który artykuł wybrała Pani, by go usunąć.
− Wybrałam artykuł 5. kodeksu cywilnego, jego usunięcie spowodowałoby katastrofalne skutki.
− Nie żylibyśmy już w demokracji.
− Gdzie byśmy żyli?
− Żylibyśmy w kraju, w którym władza skupia się w jednych rękach.
[…]
− Jak by Pani zastąpiła ten artykuł?
− To zależy, w jakim kraju chce Pan żyć”*.

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Carlos Amorales, kadr z filmu Delete, Modify and Preserve, 2012

Carlos Amorales, kadr z filmu Delete, Modify and Preserve, 2012

„Z tytułu kodeksu cywilnego usunęłabym słowo »Francuzów«”. Tak w filmie odpowiada następna osoba poproszona przez Carlosa Amoralesa o dokonanie zmiany w tekście kodeksu napoleońskiego − wciąż obowiązującego we Francji aktu. Artysta przygotował egzemplarze tej fundującej system prawa ustawy nie przy użyciu farby drukarskiej, lecz grafitu ołówka. W filmie widzimy, jak kodeks cywilny (wszystkich Francuzów) zmienia swe oblicze. Nie wolą ustawodawcy, ale artysty przeobraża się w inną opowieść.

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst prawny nigdy nie tkwi w miejscu. Podczas nowelizacji przechodzi etap zmiany, dezintegracji. Następnie scalania, by ustanawiać jednolite brzmienia. I wreszcie ponownego rozbicia, kiedy poddawany jest interpretacji i stosowaniu. Tekst wykonywany jest po wielekroć i na różne sposoby. Przejmowany przez rozliczne głosy modyfikuje swój tembr.

Piotr Wyrzykowski, Copyright, dokumentacja performansu z 1995, fot. Justyna Gryglewicz

Piotr Wyrzykowski, Copyright, dokumentacja performansu z 1995, fot. Justyna Gryglewicz

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Wystawa „Tekst i jego wykonanie” odsłania narracyjność tej przemiany. Jej celem jest pokazanie tekstu w ruchu, czytania go w różny sposób – na pewno inny niż podpowiada konwencja. Poszerzone od-czytanie tekstów i stawianie pytań otwartych, np. „jakiego rodzaju pojęciem jest obywatel/autor” ma znaczenie dla naszej każdorazowo stwarzającej się pozycji: rozumienia siebie, swoich praw, a w końcu także sprawczości. Wystawa nie jest pisana z perspektywy wyczerpującej i rozwiązującej ad hoc problemy tworzenia i stosowania prawa. Prezentowane prace, a także stanowiąca część wystawy przestrzeń warsztatowa, mają raczej odsłonić potencjał „innej wrażliwości poznawczej”, której źródło znajduje się w empatycznym czytaniu prawa i ćwiczeniu myślenia w poprzek przyjętych struktur.

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Wystawa rozwija się w czasie, a integralną jej częścią jest program towarzyszący wystawie.

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

Tekst i jego wykonanie, widok wystawy, fot. Studio FILMLOVE

* Cytat z pracy Carlosa Amoralesa, „Supprimer, Modifier et Preserver”, 2012.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Carlos Amorales, Agata Biskup, Eva Dertschei i Carlos Toledo, Magdalena Fabiańczyk Wojciech Gąsiorowski, Mateusz Kula, franck leibovici i Julien Seroussi, Alicja Rogalska, Matej Vakula, Piotr Wyrzykowski
Wystawa
Tekst i jego wykonanie
Miejsce
Bunkier Sztuki, „Pawilon Wystawowy”, Galeria Dolna
Czas trwania
04.06−21.08.2016
Osoba kuratorska
Agnieszka Kilian
Fotografie
Studio FilmLove i Justyna Gryglewicz
Strona internetowa
www.bunkier.art.pl
Indeks
Agata Biskup Agnieszka Kilian Alicja Rogalska Carlos Amorales Eva Dertschei i Carlos Toledo franck leibovici i Julien Seroussi Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie Magdalena Fabiańczyk Wojciech Gąsiorowski Matej Vakula Mateusz Kula Piotr Wyrzykowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Tekst i jego wykonanie” w Bunkrze Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności