SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.01.2021 2 min

„Tears of Iblis. All that is solid melts into air” Michała Martychowca w Rodríguez Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik

„Przecież w świecie stworzonym nie istnieje nic, co kiedyś nie będzie musiało zginąć. Nie tylko to, co w każdej chwili ginie i popada w zapomnienie, codzienny potok marnotrawionych drobnych gestów, ulotnych wrażeń, myśli zajmujących umysł przez mgnienie oka, wytartych słów, których nie obejmują ani litościwa pamięć, ani archiwum odkupienia; także dzieła sztuki i intelektu, owoce długotrwałej, cierpliwej pracy, prędzej czy później niechybnie znikną.

To nad tą właśnie nieokreśloną masą, nad bezkształtnym i bezkresnym chaosem tego, co się zatraca, według tradycji islamskiej płacze nieustannie Iblis – anioł, którego wzrok zwrócony jest wyłącznie na dzieło stworzenia.”[1]

– Giorgio Agamben, Stworzenie i zbawienie z tomu Nagość

 

Tears of Iblis to jeden z trzech cyklów wystaw prac Michała Martychowca, kuratorowanych przez samego artystę.

Każdy z trzech cyklów prowadzi do konkretnego punktu w historii. Mamy więc: What remains the poets provide (Co się ostaje, ustanawiają poeci), cykl wystaw, który reprezentuje romantyzm i ponownie ustanawia pewne aspekty zarzucone w nowoczesnym dyskursie. Tears of Iblis (Łzy Iblisa) to cykl, który bezpośrednio odnosi się do dyskursu po nowoczesności i po zniszczeniu Ikony, eksplorujący rozwój kulturowy modernistycznego Zachodu oraz podobne procesy w Chinach po rewolucji kulturowej. Journey to the West (Wyprawa na Zachód) ustanawia skomplikowany system w ramach twórczości artystycznej Martychowca – oparty na mitologicznym stwarzaniu i na instancjach symbolicznych.

Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik
Michał Martychowiec, „Tears of Iblis. All that is solid melts into air”, widok wystawy, fot. Tomasz Koszewnik

Jest to już trzecia z serii wystaw o tym tytule. Tym razem, wprowadzane zwyczajowo tematy dotyczące kultury i historii sztuki zostały rozszerzone na sferę dotyczącą planowania społecznego, wolności, władzy oraz środków kontroli społecznej. Artysta wykorzystuje elementy symboliczne z poprzednich projektów i wystaw (np. Sous les pavés, la plage! / Pod brukiem leży plaża!), aby utkać z nich krajobraz kondycji ludzkiej w kontekście historycznym i politycznym. Martychowiec odnosi się do zdarzeń i miejsc z ostatnich 120 lat. Między innymi: protesty ruchu praw obywatelskich w 1967 r. w Waszyngtonie DC, obraz tzw. ‘Tank Man’ stającego przed szeregiem czołgów na placu Tiananmen w Pekinie w 1989 r., wioska na tureckim wybrzeżu opuszczona po ludobójstwie ludności greckiej w Imperium Osmańskim, projekt budownictwa socjalnego Pruitt-Igoe w St. Louis (Missouri, USA) oraz współczesne projekty urbanistyczne realizowane w Mongolii Wewnętrznej w Chinach.

[1] tłum. Krzysztof Żaboklicki

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Michał Martychowiec
Wystawa
Tears of Iblis. All that is solid melts into air
Miejsce
Rodríguez Gallery, Poznań
Fotografie
Tomasz Koszewnik; dzięki uprzejmości Rodríguez Gallery
Strona internetowa
rodriguezgallery.com
Indeks
Michał Martychowiec Rodríguez Gallery

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Tears of Iblis. All that is solid melts into air” Michała Martychowca w Rodríguez Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności