„Tears of Iblis. All that is solid melts into air” Michała Martychowca w Rodríguez Gallery
„Przecież w świecie stworzonym nie istnieje nic, co kiedyś nie będzie musiało zginąć. Nie tylko to, co w każdej chwili ginie i popada w zapomnienie, codzienny potok marnotrawionych drobnych gestów, ulotnych wrażeń, myśli zajmujących umysł przez mgnienie oka, wytartych słów, których nie obejmują ani litościwa pamięć, ani archiwum odkupienia; także dzieła sztuki i intelektu, owoce długotrwałej, cierpliwej pracy, prędzej czy później niechybnie znikną.
To nad tą właśnie nieokreśloną masą, nad bezkształtnym i bezkresnym chaosem tego, co się zatraca, według tradycji islamskiej płacze nieustannie Iblis – anioł, którego wzrok zwrócony jest wyłącznie na dzieło stworzenia.”[1]
– Giorgio Agamben, Stworzenie i zbawienie z tomu Nagość
Tears of Iblis to jeden z trzech cyklów wystaw prac Michała Martychowca, kuratorowanych przez samego artystę.
Każdy z trzech cyklów prowadzi do konkretnego punktu w historii. Mamy więc: What remains the poets provide (Co się ostaje, ustanawiają poeci), cykl wystaw, który reprezentuje romantyzm i ponownie ustanawia pewne aspekty zarzucone w nowoczesnym dyskursie. Tears of Iblis (Łzy Iblisa) to cykl, który bezpośrednio odnosi się do dyskursu po nowoczesności i po zniszczeniu Ikony, eksplorujący rozwój kulturowy modernistycznego Zachodu oraz podobne procesy w Chinach po rewolucji kulturowej. Journey to the West (Wyprawa na Zachód) ustanawia skomplikowany system w ramach twórczości artystycznej Martychowca – oparty na mitologicznym stwarzaniu i na instancjach symbolicznych.
Jest to już trzecia z serii wystaw o tym tytule. Tym razem, wprowadzane zwyczajowo tematy dotyczące kultury i historii sztuki zostały rozszerzone na sferę dotyczącą planowania społecznego, wolności, władzy oraz środków kontroli społecznej. Artysta wykorzystuje elementy symboliczne z poprzednich projektów i wystaw (np. Sous les pavés, la plage! / Pod brukiem leży plaża!), aby utkać z nich krajobraz kondycji ludzkiej w kontekście historycznym i politycznym. Martychowiec odnosi się do zdarzeń i miejsc z ostatnich 120 lat. Między innymi: protesty ruchu praw obywatelskich w 1967 r. w Waszyngtonie DC, obraz tzw. ‘Tank Man’ stającego przed szeregiem czołgów na placu Tiananmen w Pekinie w 1989 r., wioska na tureckim wybrzeżu opuszczona po ludobójstwie ludności greckiej w Imperium Osmańskim, projekt budownictwa socjalnego Pruitt-Igoe w St. Louis (Missouri, USA) oraz współczesne projekty urbanistyczne realizowane w Mongolii Wewnętrznej w Chinach.
[1] tłum. Krzysztof Żaboklicki
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Michał Martychowiec
- Wystawa
- Tears of Iblis. All that is solid melts into air
- Miejsce
- Rodríguez Gallery, Poznań
- Fotografie
- Tomasz Koszewnik; dzięki uprzejmości Rodríguez Gallery
- Strona internetowa
- rodriguezgallery.com