NR 22/2023
05.07.2017

„Tadeusz Kantor w Zbrojowni. Brudnopisy, Multipart” w Zbrojowni Sztuki

Redakcja
Fragment jednego z tekstów z układu „Penelope”
„Tadeusz Kantor w Zbrojowni. Brudnopisy, Multipart” w Zbrojowni Sztuki
Fragment jednego z tekstów z układu „Penelope”

Wystawa Tadeusz Kantor w Zbrojowni. Brudnopisy, Multipart w Zbrojowni Sztuki obejmuje dwa niezwykłe cykle prac, problematyzujące kwestię oryginalności dzieła i autorstwa.
Pierwsza część jest realizacją zaplanowanej przez Kantora, ale nie zrealizowanej za życia wystawy Brudnopisów. Druga – przedstawia akcję wykonaną przez artystę w Galerii Foksal w 1970 roku, w ramach której prosił nabywców obrazów o dokonanie na nich interwencji. Na wystawie znajdzie się część z tych, rozproszonych po świecie, obrazów.

Konstelacja „Rozhulantyna” (detal), fot. Archiwum Fundacji im. Tadeusza Kantora
Multipart z interwencją Erny Rosenstein (detal), fot. Archiwum Fundacji im. Tadeusza Kantora
Konstelacja „Rozhulantyna” (detal), fot. Archiwum Fundacji im. Tadeusza Kantora

Multipart

Multiparty to prace pochodzące ze słynnej akcji zapoczątkowanej przez artystę w roku 1970 w Galerii Foksal. Słowo „Multipart” powstało przez połączenie słów „multiplikacja” i „partycypacja”. Tadeusz Kantor wystawił wówczas na sprzedaż serię pomalowanych na biało obrazów, każdy z przytwierdzonym do niego, zgniecionym parasolem. Nabywcy na mocy specjalnej umowy z autorem, mieli obowiązek dokonania interwencji na zakupionym dziele. Mogli oni zrobić z obrazami wszystko – sprzedać, zamalować, pisać i gryzmolić na nich. Po upływie pół roku Galeria Foksal miała zorganizować ponowny pokaz Multipartów, oraz spotkanie kolekcjonerów. Stwarzając pozory komercyjności Kantor pragną zakpić sobie z dzieła sztuki traktowanego jako towar i lokata kapitału. W tej grze zakwestionowany został tradycyjny stosunek między artystą a odbiorcą: twórca czyniąc właściciela współkreatorem dzieła cedował na niego część uprawnień przysługujących dotąd jedynie autorowi. Akcja „Multipart” podważając sens pojęcia „ oryginalności dzieło sztuki” zwiastowała też nadciągający za sprawą konceptualizmu kryzys malarstwa. Wyobraźnia nabywców dzieł przerosła oczekiwania samego autora – wśród interwencji znalazły się m.in. zakopanie obrazu, przecięcie go na pół, wykorzystanie jako transparentu w pochodzie, zapakowanie. Zaskakująco wiele jednak zostało zachowanych w oryginalnej czystej formie.

Na wystawie w Zbrojowni zebrana została część obrazów pochodzących z tej akcji. Znajdą się na niej niezwykłe dzieła, m.in. pierwszy raz eksponowany Multipart, który został zakupiony przez grupę studentów, a następnie zakopany w ogrodzie na Foksal. Wydobyty z ziemi w 2015 roku, do tej pory przechodził proces konserwacji na warszawskiej ASP.

Multipart (widok wystawy) – po lewej obraz z interwencją Marii Stangret-Kantor, po prawej z interwencją Erny Rosenstein i Artura Sandauera
Widok sekcji poświęconej akcji „Multipart”
Multipart (widok wystawy) – po lewej Multipart bez interwencji, pochodzący z kolekcji Polskiej Agencji Prasowej, po prawej z interwencją Drugiej Grupy
Multipart (widok wystawy) – na pierwszym planie Multipart odkopany i zakonserwowany w 2015 roku – interwencja Zuzanny i Spółka
Multipart (fragment wystawy). W gablocie katalog z wystaw „Multipart I” (1970 r.) i „Multipart II” (1971 r.). Na ekranie monitora prezentacja fotografii z wernisaży wystaw Multipartów w Galerii Foksal, autorstwa Jacka Marii Stokłosy
Multipart z interwencją Zuzanny i Spółka, fot. Archiwum Fundacji im. Tadeusza Kantora

Brudnopisy

W drugiej połowie lat 70. Tadeusz Kantor przygotował wystawę, która nie została zrealizowana. Projekt zakładał ekspozycję jego „brudnopisów”: notatek, zapisków, różnego rodzaju rysunków etc., które powstawały przy okazji przygotowywania spektakli teatralnych dla Teatru Cricot 2. Miały być one pokazane w formie powiększonych kserokopii. Artysta wyjaśniał, że chodziło o to, aby …nie traktować tych resztek jak jakieś dokumenty/ czy marginesy twórczości, prywatne i komentatorskie/ materiały i przyczynki/ wyeliminować ów aspekt tropienia swych własnych/ działań i gestów/ odebrać tym szpargałom ich „oryginalność”, to co/ stanowi o wartości pamiątki i bibliofilskiego dokumentu/ nie oryginały a zwyczajne kopie – powiększone/ powiększenie zaciera znaczeniowość i podmiotowość,/ przechylając uwagę na stronę walorów formalnych/ te rupiecie stają się abstrakcyjne/ również przez działanie czasu upływającego/i unieważniającego wszystko.
Kantor nigdy nie zrezygnował z realizacji tego projektu. Spakował scenariusz wystawy do teczki, opatrując adnotacją dla potomnych: Jeśli ktoś będzie uważał, że wartoby ją zrealizować, może przez jakieś szczególne uczucie do mojej twórczości wystarczy, aby przejrzał ten materiał…

Pudełko i teczka w których znajdowały się materiały i teksty dotyczące wystawy „Brudnopisy”. Odkryte w prywatnym archiwum Tadeusza Kantora w Krakowie
Konstelacja „Penelope” (fragment)
„Tadeusz Kantor. Brudnopisy” – układ „Penelope” (notatki i zapiski dotyczące „Powrotu Odysa” wg St. Wyspiańskiego, spektaklu zrealizowanego przez Tadeusza Kantora w Niezależnym Teatrze Podziemnym, w 1944 roku)
„Tadeusz Kantor. Brudnopisy” – układ „Balladyna” (rysunki i notatki odnoszące się do przedstawienia „Balladyna” wg. J. Słowackiego zrealizowanego przez Teatr Bagatela w 1974 roku)
Konstelacja „Balladyna” (fragment)
Konstelacja „Rozhulantyna” (fragment) – rysunki, notatki i próby zredagowania tekstów do partytury spektaklu „Umarła klasa” zrealizowanego przez Tadeusza Kantora w Teatrze Cricot 2, w 1975 roku
Konstelacja „Bestia Domestica”
Konstelacja „Bestia Domestica”
Konstelacja „Bestia Domestica” (fragment)

Z okazji stulecia urodzin Kantora wystawa, w nowej formie, została zrealizowana w Galerii Foksal. Na wystawie w Zbrojowni prezentowana jest rozszerzona o około sto prac wersja tej wystawy.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaTadeusz Kantor w Zbrojowni. Brudnopisy, Multipart
MiejsceZbrojownia Sztuki, Gdańsk
Czas trwania09.06-09.07.2017
Kuratorka / KuratorLech Stangret, Arkadiusz Sylwestrowicz
Strona internetowaasp.gda.pl
Indeks

Zobacz też