SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 18.03.2019 3 min

Sztuki stosowane teologicznie

Portret Piotr Policht
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Daniel Rycharski, Strachy, Kurówko, 2018, fot. Daniel Chrobak, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Wiejska dziewczyna wije się przed kamerą niczym bohaterki wysokobudżetowych popowych klipów. W tle przygrywa chamski bit zremiksowanego discopolowego hitu Straciłaś cnotę. W przerwach od tanecznych popisów bohaterka oprowadza nas po wiosce, snując wizje swojej przyszłej wielkiej kariery i opowiadając o zabawach z dzieciństwa – a wszystko to podszyte kloacznym humorem. Dziewczyna planuje wyjazd do miasta i z niechęcią zarysowuje lokalną hierarchię wartości, w której pierwsze miejsca zajmują gospodarstwo i religia. W jednej ze scen dostrzegamy namalowane na ścianie dziwaczne zwierzę, ni to czaplę, ni to kota. Jest 2008 rok, wieś nazywa się Kurówko, za kamerą stoi dwudziestodwuletni Daniel Rycharski, a przed obiektywem jego kuzynka.

Daniel Rycharski, Galeria Kapliczka, Kurówko, 2010, dzięki uprzejmości artysty

Horror w rytmie disco polo

W tym samym roku Rycharski wraz ze Sławomirem Shutym kręci najeżoną podobnymi stereotypami Oblubienicę, tym razem w formie krótkiego dokumentu o kolejnej wiejskiej dziewczynie. Studiujący wówczas w Krakowie artysta zaczyna interesować się rodzinną miejscowością właśnie za sprawą Shutego i, wyraźnie poddając się wrażliwości starszego kolegi, portretuje Kurówko na modłę literackich obrazów Nowej Huty tego pierwszego. Od trzech lat tworzą grupę Duet. Już w 2007 roku organizują w Łodzi wystawę Dożynki. Wykonane przy użyciu szablonu obrazy ilustrują opowiadanie Shutego O czym rozmawialiśmy pochyleni nad gorejącym sercem. Ludowe wycinanki i cepeliowskie kogutki towarzyszą makabrycznym scenom rodem z horrorów klasy B. 

Wiejski kontekst praktycznie nie istniał wtedy w polskiej sztuce, a jeżeli się pojawiał, to jak w Wycinankach Katarzyny Kmity, płaskich antykonsumpcyjnych pracach nawiązujących do ludowej ornamentyki. Dożynki zbytnio od tej perspektywy nie odbiegają. Nic dziwnego: w 2004 roku premierę miało Wesele Wojciecha Smarzowskiego, które utrwaliło obraz wsi rubasznej i prymitywnej. Na podobnym etapie była ówczesna krytyka artystyczna. Anka Leśniak w recenzji wystawy pisze o Polsce małomiasteczkowej i wiejskiej jak o zupełnie odrębnej rzeczywistości niezdolnej do wytwarzania czy współtworzenia jakiegokolwiek dyskursu, w modelowo egzotyzującym fragmencie mieszcząc wszystkie klisze: „Właściwie większość obszaru Polski to małe miasteczka, dobrze znające się społeczności, posiadające swoje wierzenia i uprzedzenia, strach przed Innym. «Post-ludowa» rubaszność, instynkty i żądze mieszają się w nich z kościelną obrządkowością”[1]. 

Duet, „Dożynki”, 2007, dzięki uprzejmości artysty

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 23 numerze Magazynu „Szum”.

[1] Anka Leśniak, Miejski folklor, Łódź-art, http://www.lodz-art.eu/wydarzenia/shuty_patio [dostęp: 19.02.2019].

Piotr Policht – historyk i krytyk sztuki, kurator. Związany z portalem Culture.pl, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie i „Szumem”. Fanatyk twórczości Eleny Ferrante, Boba Dylana i Klocucha.

Więcej

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Sztuki stosowane teologicznie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności