
Nawiązując do Bataille’a można by powiedzieć, że historia erotyzmu to historia zakazu. („Transgresja nie jest zanegowaniem zakazu, lecz jego przekroczeniem i dopełnieniem” – Georges Bataille, Erotyzm). Cenzura jako pochodna zakazu towarzyszy nam od początku historii sztuki. Malarstwo samo w sobie jest też przecież sztuką zakrywania, żeby odwołać się do czysto technicznego procesu nakładania farby na płótno, warstwy pod którą kryją się inne, „niechciane” treści. Piotr Szpilski zaczyna swój dialog z cenzurą być może właśnie już na tym czysto formalnym poziomie, malarza odsłaniającego problem w obrazie właśnie poprzez zasłanianie go kolejną „warstwą”.
Być może ten prosty z pozoru proces prowadzi nas do nieco szerszego rozumienia pojęcia „warstwy”, tym razem tej bardziej symbolicznej, jej roli w świecie obrazów których właściwe odczytanie zdominowane jest przez kontekst. W zliberalizowanym świecie powszechnie dostępnej pornografii to już nie tyle sama w sobie pornografia jako zjawisko jest nadal tematem tabu, ile właśnie kontekst w jakim jest prezentowana. Sama rama przedstawienia a nie reprezentacja wywołuje zaniepokojenie, stając się pretekstem do cenzury. W przestrzeni galerii to właśnie sugestia homoerotycznej fantazji w którą wprowadza nas wytrawny semionauta Szpilski powoduje, że w taki właśnie, wywołujący w nas niepokój sposób odbieramy z pozoru „niewinne” obrazy. Szpilski dowodzi tym samym, że przy odpowiednio skonstruowanym kontekście motywy takie jak “zabytki Wawelu” czy “spacer po Wilanowie” jak najbardziej nadają się do cenzury!
Stopka
Artystka / Artysta | Piotr Szpilski |
Wystawa | SZPILSKILOVE |
Miejsce | MBWA Leszno |
Czas trwania | 26.06.-18.07.2014 |
Strona internetowa | mbwa.pl |
Indeks | Dominik Lejman Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie Piotr Szpilski |