SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.07.2014 3 min

SZPILSKILOVE w MBWA Leszno

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

Nawiązując do Bataille’a można by powiedzieć, że historia erotyzmu to historia zakazu. („Transgresja nie jest zanegowaniem zakazu, lecz jego przekroczeniem i dopełnieniem” – Georges Bataille, Erotyzm). Cenzura jako pochodna zakazu towarzyszy nam od początku historii sztuki. Malarstwo samo w sobie jest też przecież sztuką zakrywania, żeby odwołać się do czysto technicznego procesu nakładania farby na płótno, warstwy pod którą kryją się inne, „niechciane” treści. Piotr Szpilski zaczyna swój dialog z cenzurą być może właśnie już na tym czysto formalnym poziomie, malarza odsłaniającego problem w obrazie właśnie poprzez zasłanianie go kolejną „warstwą”.

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

Być może ten prosty z pozoru proces prowadzi nas do nieco szerszego rozumienia pojęcia „warstwy”, tym razem tej bardziej symbolicznej, jej roli w świecie obrazów których właściwe odczytanie zdominowane jest przez kontekst. W zliberalizowanym świecie powszechnie dostępnej pornografii to już nie tyle sama w sobie pornografia jako zjawisko jest nadal tematem tabu, ile właśnie kontekst w jakim jest prezentowana. Sama rama przedstawienia a nie reprezentacja wywołuje zaniepokojenie, stając się pretekstem do cenzury. W przestrzeni galerii to właśnie sugestia homoerotycznej fantazji w którą wprowadza nas wytrawny semionauta Szpilski powoduje, że w taki właśnie, wywołujący w nas niepokój sposób odbieramy z pozoru „niewinne” obrazy. Szpilski dowodzi tym samym, że przy odpowiednio skonstruowanym kontekście motywy takie jak “zabytki Wawelu” czy “spacer po Wilanowie” jak najbardziej nadają się do cenzury!

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

SZPILSKILOVE, widok na wystawę

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Szpilski
Wystawa
SZPILSKILOVE
Miejsce
MBWA Leszno
Czas trwania
26.06.-18.07.2014
Strona internetowa
mbwa.pl
Indeks
Dominik Lejman Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie Piotr Szpilski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
SZPILSKILOVE w MBWA Leszno — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności