NR 22/2023
15.09.2017

„Sześćdziesiąt sześć czterysta” Dominiki Olszowy w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wlkp.

Redakcja
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
„Sześćdziesiąt sześć czterysta” Dominiki Olszowy w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wlkp.
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy

Po latach Dominika Olszowy przyjeżdża do domu, do Gorzowa. Nieprzypadkowa data 1 września przypomina o końcu wakacji, kojarzy się z powrotem do obowiązków, codzienności. Artystka odnajduje się w świecie przedmiotów, wokół których rodzą się nostalgiczne wspomnienia, reminiscencje młodzieńczej zabawy czy pierwszych artystycznych doświadczeń w lokalnym Teatrze Kreatury (w którym zaczynało swoje działania wielu gorzowskich twórców i aktywistów). Olszowy odwołuje się do estetyki popkulturowej czasów transformacji jako obszaru kształtującego gusta jej pokolenia. Prezentowane na wystawie obiekty zostają ożywione za pomocą interwencji artystycznych i same opowiadają historie, kojarząc się z zaistniałymi sytuacjami. Refleksji poddaje także społeczne zwyczaje, takie jak spotkania przy kawie, które stały się metaforą relacji międzyludzkich czy pretekstem do pielęgnowania znajomości. Dla artystki „kawka” staje się synonimem nierealności i symbolem konsumpcyjnego stylu życia – pobudza do działania i odrywa od rzeczywistości.

Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy
Dominika Olszowy, „Sześćdziesiąt sześć czterysta”, widok wystawy

Dominika Olszowy działa w kontekście sztuk wizualnych, ale bywa(ła) również autorką scenografii, kostiumów do spektakli, członkinią i współzałożycielką hip-hopowego zespołu Cipedrapskuad oraz gangu motocyklowego Horsefuckers M.C. czy kuratorką galerii Sandra. Bardzo często w jej twórczości zaciera się granica pomiędzy sztukami wizualnymi a performatywnymi. Artystka bawi się przyjmowanymi rolami i figurą artysty – raz to ona staje się piosenkarką, performerką, kuratorką, a kolejnym razem do odtwarzania określonej roli zaprasza innych twórców. Olszowy jest absolwentką kierunku intermedia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (studiowała w pracowni wideo prof. Marka Wasilewskiego) oraz stypendystką MKiDN. Swoje prace prezentowała m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, CSW w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, lokalu_30 czy Galerii Raster w Warszawie. Artystka mieszka i pracuje w Warszawie, do Gorzowa przyjeżdża głównie na święta.

Marta Gendera

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaDominika Olszowy, Cezary Poniatowski
WystawaSześćdziesiąt sześć czterysta
MiejsceMiejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Czas trwania1.09–8.10.2017
Strona internetowamosart.pl
Indeks

Zobacz też