NR 21/2023
25.10.2013

Alina Szapocznikow w PGS Sopot

Alina Szapocznikow w PGS Sopot
Alina Szapocznikow, "Figura alegoryczna", 1953, Długi Targ 36, Gdansk. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, „Figura alegoryczna”, 1953, Długi Targ 36, Gdansk. fot. A. Zgirska

Obserwując Rysunek Aliny Szapocznikow z 1960 roku ze zbiorów Krzysztofa M. Bednarskiego, konfrontujemy się z subtelną przestrzenią kwitnienia, prószenia, pylenia, pulsowania; jest coś z kształtów kwiatów lilii i irysa jednocześnie. Odśrodkowe prószenie, wydaje się zapowiadać jej mnogie formy świetlne drugiej połowy lat 60. XX wieku, komunikując tyleż sensualne wzrastanie, co krótkowieczność, ulotną atrakcyjność motylich skrzydeł w migotliwym balecie przebogatych form. Odnosi się też do jej prac minionych, rozedrganych, jak Maria Magdalena (1957), Bellissima, Róża, Małża – i na nowo ku przyszłym, jak Krużlowa (1969) bądź niemal transparentne karty Zielnika, gromadzące odciski ciała jej i syna Piotra (1972).

JBF_1165

JBF_1137

JBF_1123

 

Alina Szapocznikow, "Duet", 1960, Muzeum Okręgowe Toruń. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, „Duet”, 1960, Muzeum Okręgowe Toruń. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, "Zwarta", 1968, Zachęta. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, „Zwarta”, 1968, Zachęta. fot. A. Zgirska

„Poza tym pracuję wciąż i zaczynam w kółko niszczyć, co zrobię, bo nie mogę dojść do ładu z tym czego chcę. Prawie jak Giacometti, którego śmierć była dla nas prawdziwym osobistym przeżyciem” – pisała. Tytuł niniejszej wystawy „… apokryfy, imponderabilia – Alina Szapocznikow”, jak i powołana przestrzeń eksponowania, jest próbą „wywołania duchów” szamotaniny uczuć, które towarzyszyły artystce przez całe życie.

A Szapocznikow fragm Rysunku 1960 wl KM Bednarski fot A Zgirska

Alina Szapocznikow, fragment „Rysunku”, 1960, wł. K.M. Bednarski. fot. A. Zgirska

A Szapocznikow fragm2 Rysunku 1960 wl KM Bednarski fot A Zgirska

Alina Szapocznikow, fragment „Rysunku”, 1960, wł. K.M. Bednarski. fot. A. Zgirska

W 1949 roku Szapocznikow wyznała: „Niekiedy zdaje mi się, że to życie nierealne. I nierealne właśnie dlatego, że cielesne. Tak jakby w człowieku było tylko mięso i organy. Więc jak to możliwe, że jestem ja i Ty?”

Alina Szapocznikow, "Piotr" z cyklu "Zielnik", 1972, MNK. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, „Piotr” z cyklu „Zielnik”, 1972, MNK. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, "Kobieta z łyżką", 1966, MNK. fot. A. Zgirska

Alina Szapocznikow, „Kobieta z łyżką”, 1966, MNK. fot. A. Zgirska

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAlina Szapocznikow
Wystawa...apokryfy, imponderabilia - Alina Szapocznikow
MiejscePGS Sopot
Czas trwania27.09 - 10.11.2013
Kuratorka / KuratorDorota Grubba-Thiede
FotografieA. Zgirska
Indeks

Zobacz też