SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 3/2025 Do zobaczenia 17.01.2025 3 min

„Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marta Niedbał, „Portal i Sungazing” (alchemiczna kurtyna), z wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Świątynia Baśni obiera za punkt wyjścia osobliwe znalezisko funkcjonujące gdzieś na rubieżach historii sztuki – nieistniejącą dziś Sagenhalle (Halę Baśni) w Szklarskiej Porębie. Ta niewielkich rozmiarów drewniana budowla powstała w 1903 roku z inicjatywy Hermanna Hendricha (1854–1931), niemieckiego malarza, przedstawiciela nurtu symbolizmu, współzałożyciela Berlińskiej Secesji. Rozkochany w Karkonoszach, w których odnalazł swoje miejsce na ziemi, oraz w idei Gesamtkunstwerku (dzieła totalnego), stworzył on małe „muzeum” poświęcone historii Ducha Gór (zwanego także Rübezahlem, Liczyrzepą, Karkonoszem). Fantastyczna figura, znana z licznych podań i legend niemiecko-czeskiego pogranicza, od XVI wieku przyjmowała różne postaci: od psotnego chochlika i strażnika podziemnych złóż kamieni szlachetnych, dobrodzieja przychylnego szczególnie najbiedniejszym i najsłabszym, poprzez bóstwo pogody, groźnego demona, aż po siwego, brodatego wędrowca w kapeluszu i z laską w ręku. Dla malarza postać ducha stanowiła przede wszystkim ucieleśnienie sił natury. Prezentowane w hali baśni wielkoformatowe płótna autorstwa Hendricha – ekspresyjne pejzaże górskich widoków – ukazywały więc nieprzewidywalność i potęgę zjawisk naturalnych.

Ten niezwykły rodzaj szacunku dla przyrody, charakterystyczny dla postromantyzmu i zawarty w formie malarskich przedstawień, korespondował z widokiem panoramy Karkonoszy, który można było podziwiać z Sagenhalle, i zachęcał do kontemplacji natury. Mogę więc śmiało powiedzieć, że w tym miejscu sztuka i natura komponowały się w jedno sacrum – świątynię ewokującą̨ przeżycia nie tylko estetyczne, ale i duchowe.

widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Inside Job (Ula Lucińska i Michał Knychaus), „Paradise Rot”, wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Paweł Kulczyński, „33 Hz”, z wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
fotografie rysunków Stanisława Szukalskiego, widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
fotografie rysunków Stanisława Szukalskiego, detal wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Wystawa to próba pomyślenia, jak współcześnie duchowość przeplata się z naszym stosunkiem do przyrody. Dla Hendricha doświadczenie wzniosłości było nierozerwalnie splecione z pozaludzką siłą drzemiącą w krajobrazie – majestatycznych Górach Olbrzymich. Budowała je dodatkowo tożsamość regionu – wierzenia i zwyczaje kultury ludowej Sudetów, mity i baśnie tłumaczące świat. Słowem to, co pierwotnie sprzężone z naturalnym rytmem pór dnia i roku. Symbolicznym połączeniem tych dwóch elementów stała się dla mnie postać Ducha Gór – przedstawiono ją przyjaznej ludzkiej formie, oddziedziczonej po procesie chrystianizacji, lecz drzemała w niej historia nieprzewidywalnego, rogatego pogańskiego demona znad źródeł rzeki Łaby. To podobno z trwogi przed nim książę Schaffgotsch wybudował na szczycie Śnieżki kaplicę św. Wawrzyńca.

Aleksandra Waliszewska, Bez tytułu, detal wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Marta Niedbał, „Apnea”, detal wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
prace Stacha Szumskiego, widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
scenografia wystawy, Jagoda Dobecka, „Żywa woda”, widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Jagoda Dobecka, „Żywa woda”, z wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
obrazy Magdaleny Wrońskiej-Wiater, widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Paweł Baśnik, „Apoloniusz z Tiany”, widok wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław
Justyna Baśnik, „Tabernakulum” z cyklu „Solastalgia” z wystawy „Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny, fot Alicja Bielan, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Nieprzeniknioną, często mroczną siłę przyrody kontemplowali twórcy przełomu XIX i XX wieku. Romantyczni artyści, widząc na własne oczy postępującą industrializację, powracali na jej wyobrażone łono w utworach literackich i w malarstwie. Unikali oczywistego dziś przeplotu kultury i natury, bo dla nich obie te sfery były jeszcze wyraźnie odrębne. Choć romantyczny duch do dziś napędza żagle naszej wyobraźni, to współcześnie mówimy już o naturokulturze. Myśląc o niepewnej przyszłości tego połączenia, dochodzimy do wniosku, że wreszcie pora pokochać w przyrodzie to, co najmroczniejsze, nieprzewidywalne i niewygodne. Mówimy o mrocznej ekologii, międzygatunkowej wspólnocie i o tym, że wyobraźnia należy także do bytów pozaludzkich.

„Sagen” w języku niemieckim oznacza „opowiadać”, a saga to staroskandynawski gatunek literacki o przygodach wielkich rodów lub herosów i heroin. Świątynia Baśni, a właściwie Świątynie Baśni, to przypominający formą kaplice zbiór opowieści utkanych przeze mnie wspólnie z artystkami i artystami. W każdej z komnat snuta jest inna baśń, rozgrywająca się w nieokreślonym czasie, w której przyszłość łączy się z przeszłością. Za górami, za lasami – o ile te jeszcze istnieją – toczą się narracje futurystyczne, przebrane w historyczny kostium, oparte na pierwotnych źródłach. Dziś, przed końcem świata, opowiemy Wam baśń, bo dziś, podobnie jak dawniej, potrzebujemy tego, co baśń w sobie niesie: chwilowej ucieczki do innego świata po nadzieję.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Justyna Baśnik i Paweł Baśnik, Wanda Bibrowicz, Urszula Broll, Jagoda Dobecka, Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus), Paweł Kulczyński, Stanisław Szukalski, Stach Szumski, Marta Niedbał, Aleksandra Waliszewska, Henryk Waniek, Magdalena Wrońska-Wiater
Wystawa
Świątynia Baśni
Miejsce
BWA Wrocław Główny
Czas trwania
11.10.2024-26.01.2025
Osoba kuratorska
Joanna Kobyłt
Fotografie
Alicja Kielan
Strona internetowa
bwa.wroc.pl/wydarzenie/swiatynia-basni/
Indeks
Aleksandra Waliszewska BWA Wrocław Główny Henryk Waniek Inside Job Jagoda Dobecka Joanna Kobyłt Justyna Baśnik Justyna Baśnik i Paweł Baśnik Magdalena Wrońska-Wiater Marta Niedbał Michał Knychaus Paweł Baśnik Paweł Kulczyński Stach Szumski Stanisław Szukalski Ula Lucińska Urszula Broll Wanda Bibrowicz

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Świątynia Baśni” w BWA Wrocław Główny — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności