
W wystawie S/W Tobias Dostal nawiązuje do układu architektonicznego budynku TRAFO, wykorzystując go w celu stworzenia „magicznego pudełka” z czarno-białymi analogowymi obrazami filmowymi. Artysta, niczym biegły iluzjonista, w poetycki a jednocześnie żartobliwy sposób, łączy proste i zaawansowane techniki filmowe, wykorzystując elementy nostalgii w charakterze współczesnej taktyki artystycznej.




Analogowe wieże, wszechobecne ekrany, podświetlone postacie i tańczące cienie tworzą obraz przyciągający widza swoją wizualną mocą. Ruchome zdjęcia, wyświetlane przy pomocy wymiennych nośników na ścianach hali głównej TRAFO, tworzą nieodparty przekaz łączący w sobie elementy tradycyjnej animacji z fragmentami dokumentacji filmowej nakręconej podczas rezydencji artystycznej Dostala w Burkina Faso, gdzie pracował z uczniami lokalnej szkoły.
Dostal używa anachronicznego języka filmowego i celowo ustawia się w opozycji do obecnego kultu doskonałych technicznie i kompozycyjnie zdjęć. Elementy animacji narysowane odręcznie odgrywają znaczącą rolę w jego pracach, podobnie jak zaskakujące połączenia naturalistycznych i przypadkowych elementów, takich jak cienie czy plamy atramentu. Analogowy sprzęt i żartobliwe zwroty akcji wynikające z zestawienia oderwanych obiektów, takich jak pióra czy pętle filmowe, łączą poetykę i elementy steampunku w kinetycznych rzeźbach.








Wystawa powstaje we współpracy z fundacją Operndorf Africa i realizowanym przez nią w Burkina Faso charytatywnym projektem kulturalnym, w którym Tobias Dostal uczestniczył jako artysta-rezydent. Prace prezentowane na wystawie S/W częściowo powstały w okresie jego rezydencji w Afryce.
Stopka
Artystka / Artysta | Tobias Dostal |
Wystawa | S/W |
Miejsce | Trafostacja Sztuki w Szczecinie |
Czas trwania | 27.11.2016 - 26.02.2017 |
Strona internetowa | trafo.org |
Indeks | Tobias Dostal TRAFO – Trafostacja Sztuki w Szczecinie |