SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 20.09.2018 3 min

„Stany skupienia” Anny Kołackiej w Galerii Ego

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna Kołacka, „Stan rzeczy 28”, olej na płótnie, 150 x 180 cm, 2018
W sklepie

Wystawę Leona Tarasewicza w galerii Ego recenzuje Aleksandra Goral

Malarstwo Anny Kołackiej jest nieustanną, przewrotną grą z makro- i mikroskalą. Nie wiadomo, czy oglądamy coś pod mikroskopem, niesamowicie powiększone, czy – przeciwnie – widzimy jakieś osobliwe pejzaże z pewnego dystansu. Może to morskie dno, a może powierzchnie jakichś odległych planet lub organiczne tkanki, kolonie wirusów, wulkaniczna lawa, pogniecione papierki od słodyczy, falujące wodorosty… Dezorientację tego rodzaju pogłębia również zróżnicowanie formatów, na których artystka maluje: od dużych po bardzo niewielkie. Obrazy te zapraszają nas więc do procesualnej percepcji, która polega na poruszaniu się ku nim oraz na oddalaniu się od nich. Oglądamy je zatem nie tyko oczami, lecz całym ciałem, które wrażliwie odbiera procesy zachodzące na płótnach. To „Stany skupienia”, ale czuć w nich wrzenie, pulsowanie, zmienność, trwające nieprzerwanie procesy przemian i transformacji, marszczenie się, falowanie, mienienie i żarzenie się, opalizowanie, walkę o zajęcie pierwszoplanowej pozycji lub – przeciwnie – ucieczkę w głąb dalszych planów.

Kołacka „pogłębia” płaszczyzny i nadaje im rodzaj ikonicznej gęstości, która nie istnieje poza malarstwem. Wychodzi od własnoręcznie robionych efemerycznych makiet, które pełnią rolę szkiców, fotografuje je i w końcu w żmudnym, długotrwałym procesie przenosi pędzlem na płótna. Cały fenomen polega na tym, że w obrazach udaje się przekazać ową procesualność, stawanie i dzianie się – jakby to nie było nieruchome malarstwo, a „naturalne” procesy kosmiczne czy geologiczne, w ramach których płynna magma skupia się w skalne formacje o nieprzewidywalnych kształtach. Wyczuwa się też w tej twórczości tętno obrazu wirtualnego – jakby ów znamienny dla Kołackiej rodzaj ikonicznej gęstości rozgrywał się pomiędzy światem analogowym a cyfrowym, jakby zagęszczał się dokładnie na ich pograniczu dzięki odpowiednio wyczutej kolorystyce, fakturze i płaskiej powierzchni pokrytej farbami wedle określonego porządku. Spotkanie z tymi obrazami to swego rodzaju probierz współczesnej percepcji i zaproszenie do stawiania fundamentalnego pytania: jak obecnie postrzegamy?

Anna Kołacka, „Stan rzeczy 26”, olej na płótnie, 150 x 180cm, 2018
Anna Kołacka, „Stan rzeczy 24”, olej na płótnie, 165 x 200 cm, 2018

Nie wiemy także, czy w poszczególnych stanach skupienia patrzymy na całość, czy na fragment, wycinek jakieś większej formacji. Ów efekt fragmentaryzacji Kołacka potęguje dodatkowo tworząc puzzle na bazie własnych kompozycji. Nie możemy już więc jedynie oglądać, mamy układać, szukając klucza do wizualnego świata artystki, w którym nie rządzi jakaś łatwo uchwytna logika, lecz przede wszystkim intensywność i zmienność. Gdy ułożymy puzzle, wiemy, że na chwilę „zamroziliśmy” jakiś stan, ale czujemy również jego przejściowość.

Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy
Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy
Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy
Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy
Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy
Anna Kołacka, „Stany skupienia”, widok wystawy

Malarstwo Anny Kołackiej to więc twórczość, której współczesność polega na uzmysławianiu nam procesualności, nieuchwytności i niestałości wszelkich obrazów jakie nas dziś otaczają. Jest w tych obrazach niepokój, wynikający ze świadomości, że naszą uwagę przykuł jakiś stan skupienia, którego za moment już nie będzie.

Marta Smolińska

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anna Kołacka
Wystawa
Stany skupienia
Miejsce
Galeria Ego, Poznań
Czas trwania
7.09–15.10.2018
Osoba kuratorska
Marta Smolińska
Strona internetowa
galeriaego.pl
Indeks
Anna Kołacka Galeria Ego Marta Smolińska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Stany skupienia” Anny Kołackiej w Galerii Ego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności