Spis Treści. Nowy dział SZUMU
Zamknięte z powodu, że nieczynne
Co dzieje się z galerią, gdy zostaje zamknięta na czas remontu? Zazwyczaj może liczyć tylko na cierpliwość swojej publiczności. Remont w Berlinische Galerie przyniósł natomiast współpracę z Cem A. – osobą, która na co dzień animuje @Freeze_Magazine, czyli niewyczerpane źródło najlepszych art-memów na Instagramie. W ten sposób w mediach społecznościowych instytucji pojawiły się enigmatyczne zdjęcia osób trzymających tabliczki z wypisanymi na nich powodami, dla których instytucje mogą zostać zamknięte. Akcja-interwencja Thank for your understanding przyniosła morze komentarzy, a o idei stojącej za tym działaniem możecie przeczytać w rozmowie dla „Art of the Working Class”. Tym samym poprzeczka w dziedzinie PR-owej kreatywności instytucji zawędrowała wysoko – nie dość, że udany viral, to jeszcze niegłupia sztuka.
Marcelo Zamenhoff znów w sądzie
Tymczasem w Polsce trwa kolejny odcinek zupełnie analogowej bitwy o cenzurę pod przykrywką „obrazy uczuć religijnych”. 28 czerwca w Łodzi odbyło się kolejne posiedzenie sądu w sprawie prac Marcelo Zamenhoffa. Tym razem wśród zeznających świadków znalazł się były dyrektor łódzkiego Muzeum Sztuki, Jarosław Suchan. Jak już się niestety przyjęło – kto mieszka w Polsce, w cyrku się nie śmieje, bowiem w roli biegłego wystąpił ksiądz-teolog Piotr Roszak, ekspert konserwatywnej organizacji Laboratorium Wolności Religijnej, której głównym obszarem działalności są pozwy z niesławnego artykułu 196 KK. Obrona zanegowała bezstronność i merytorykę opinii Roszaka, jednak pojawia się problem – na innego biegłego trzeba powołać również teologa. Lub teolożkę. Wkrótce zobaczymy, czy w Polsce mamy osoby eksperckie z zakresu teologii, które niechętnie podchodzą do kwestii cenzury.
Przy okazji – w galerii lokal_30 do września trwa wystawa Czułość wyuzdania, na której możecie zobaczyć Pasję Doroty Nieznalskiej. Czyli pracę, za którą w 2003 roku artystka została uznana winną „obrazy uczuć religijnych”. Proces, który trwał jeszcze osiem lat, ostatecznie zakończył się w marcu 2010 roku, gdy Nieznalską uniewinniono.
Papieska impreza
Z okazji 50. rocznicy inauguracji kolekcji sztuki nowoczesnej i współczesnej w Muzeach Watykańskich papież Franciszek zaprosił do Kaplicy Sykstyńskiej ponad 200 artystów i artystek. Wśród zaproszonych znalazł się m.in. lewicowy reżyser Ken Loach, a także Anders Serrano, twórca głównie kojarzony z fotografii Piss Christ, która wciąż budzi kontrowersje na całym świecie. Pracę zniszczono już dwukrotnie, niemal każdej jej ekspozycji towarzyszą protesty środowisk fundamentalistycznych. Została pokazana także w Polsce, już w 1994 roku w stołecznym CSW, ale w ocenzurowanej formie. Jak wspomina Milada Ślizińska, pokazowi pracy towarzyszyła napięta atmosfera, a ona sama otrzymała od ówczesnego dyrektora instytucji Wojciecha Krukowskiego pisemną naganę „za próbę dyskusji”. Wątpliwe, czy zaproszenie Serrano do Watykanu ostudzi emocje związane z twórczością artysty – w końcu świętszych od papieża nam nie brakuje.
Nowa tęcza?
Tęsknota za Tęczą na stołecznym placu Zbawiciela nie słabnie. Tym razem do Budżetu Obywatelskiego zgłoszono projekt Nowej Tęczy, na który można było głosować do końca czerwca. Projektantem „nowej, niezniszczalnej, trwałej” tęczy jest Marcin Osiecki. Na tę wieść już zareagowali już internetowi ochotnicy, skłonni sprawdzić na ile tęcza będzie niezniszczalna. W Warszawie jest już jeden pomnik ze stałą obstawą policji – o tym, czy powstanie kolejny przekonamy się niebawem.
To zaledwie fragment czerwcowego Spisu Treści! Resztę znajdziesz na naszym profilu na Patronite. Dowiesz się między innymi, kto komu odgraża się, że jeszcze przyjdzie na wernisaż, jak może wyglądać swojska odtrutka na foodporn, czyim zdaniem Polska to średniowieczny horror, jakie wystawy warto obejrzeć w najbliższych tygodniach, gdzie ogłoszono konkursy dla artystów i artystek i które instytucje szukają pracowników i pracowniczek. Spis Treści publikujemy co miesiąc, tylko na Patronite SZUMU!
Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, redaktor „Magazynu Szum”, researcher i okazjonalnie kurator. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Dialogu”, „Widoku”, „MiejMiejsce” i oko.press. Zajmuje się głównie sztuką współczesną z perspektywy socjologicznej i visual culture, historią pola sztuki po 1989 roku w Polsce, związkami polityki i sztuki oraz tzw. zwrotem konserwatywnym.
Więcej