„Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesna typografia polska 1918-1939” w Museum Jerke

Ekspozycja w Museum Jerke przedstawia, na przykładzie przede wszystkim twórczości Władysława Strzemińskiego, nurty i tendencje w projektowaniu graficznym w pracach awangardowych w latach 1918-1939 r. Stanowi również dopełnienie wystawy Instytutu Polskiego w Dusseldorfie i Muzeum Sztuki w Łodzi prezentującej, w jaki sposób przedstawiciele awangardy eksperymentowali z nowymi środkami wyrazu w fotografii.



Wystawa nakreśla obraz polskiej typografii awangardowej okresu międzywojennego. Trzon ekspozycji stanowią zbiory Museum Jerke. Ekspozycja pokazywana jest równolegle do wystawy w Instytucie Polskim w Duesseldorfie, w porozumieniu z Muzeum Sztuki w Łodzi, stanowiąc jej uzupełnienie i rozszerzenie o istotne dla obrazu nowoczesności w Polsce lat 1918-1939 nowe tendencje i eksperymenty w projektowaniu graficznym.









Główną postacią, wokół której koncentruje się prezentacja nowoczesnej typografii jest Władysław Strzemiński, czołowy animator polskiej awangardy, twórca idei druku funkcjonalnego. Na wystawie można obejrzeć wybitne przykłady elitarnych czasopism i niszowych książek z epoki, których forma graficzna przyjęła się na tyle dobrze, że stała się częścią kultury wizualnej i kultury masowej.
Stopka
Wystawa | Słowo kłamie - oko nigdy. Nowoczesna typografia polska 1918-1939 |
Miejsce | Muzeum Jerke, Recklinghausen |
Czas trwania | 9.09–30.11.2017 |
Kuratorka / Kurator | Paulina Kurc-Maj, Maria Franecka |
Strona internetowa | museumjerke.com |
Indeks | Maria Franecka Museum Jerke Paulina Kurc-Maj Rok Awangardy |