NR 22/2023
12.12.2018

„Six Memos / Sześć przypomnień” w Galerii Labirynt

Arnaud Caquelard, „Przynajmniej tak zagubiony jak Atlas”, 2014 – 2018, instalacja, fragm., fot. Marcin Pietrusza
„Six Memos / Sześć przypomnień” w Galerii Labirynt
Arnaud Caquelard, „Przynajmniej tak zagubiony jak Atlas”, 2014 – 2018, instalacja, fragm., fot. Marcin Pietrusza

Wystawa opiera się na koncepcji sześciu pojęć – „Lekkości”, „Dokładności”, „Szybkości”, „Przejrzystości”, „Wielorakości”, „Zwartości”, które mają pomóc w zrozumieniu procesu nieustannej transformacji współczesnego świata, który u Calvino znajduje odzwierciedlenie głównie w literaturze i języku, choć jego odbicie możemy znaleźć również w szeroko pojętej sztuce, społeczeństwie, kulturze. Tych sześć pojęć, które Calvino opisuje jako uniwersalne wartości, składa się jednocześnie na dziedzictwo minionych i przyszłych pokoleń. Stanowią one również ramy działań we współczesnych praktykach artystycznych zaangażowanych w tematykę związaną z szeroko pojętą problematyką społeczną i kulturalną, ale też krytyką instytucjonalną czy ideami dotyczącymi przyszłości. Po trzydziestu latach od opublikowania esejów podejmiemy próbę zweryfikowania prognoz Calvino i przyjrzymy się ponownie zagadnieniom związanym z dziedzictwem ludzkości, cywilizacją i zbiorową wyobraźnią.

Cristina R. Vecino, „We władaniu wściekłości i wrzasku”, 2017, fotografia, wydruk cyfrowy, fot. Marcin Pietrusza
Hristina Ivanoska, „Bez tytułu (Szukam siebie w historii, ale nie mogę się nigdzie odnaleźć)”, 2016, filc wełniany, fot. Marcin Pietrusza
Garance Alves, „Ze wszystkich stron”, 2017, książka, fot. Marcin Pietrusza
Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, fot. Marcin Pietrusza
Pranas Griusys, „Nowe szaty Prezydenta", olej na płótnie, fot. Marcin Pietrusza
Esther Gaton, „Trzy sposoby siedzenia”, rzeźba, fot. Marcin Pietrusza
Albano Leal Ribeiro, „Pół tuzina Calvino”, 2017, video, 4’36”, fot. Marcin Pietrusza
Luca Arbocco, „Trzy kanały (Tropme l’OEil) V”, 2018, druk na papierze, fot. Marcin Pietrusza
Yane Calovski, „Skompresowane minimum”, 2016/17, 6 obiektów, fot. Marcin Pietrusza

Kuratorka: Branka Benčić

Branka Benčić – chorwacka kuratorka i historyczka sztuki; w ciągu ostatniej dekady była kuratorką wystaw zbiorowych, projektów artystycznych i pokazów filmowych w kraju i za granicą. Jest wykładowczynią i autorką publikacji dotyczących sztuki współczesnej. Jej kuratorskie zainteresowania koncentrują się na sztuce współczesnej, sztuce wideo i filmie, a także historii wystawiennictwa w byłej Jugosławii. Jest kuratorką wystawy Horizion of Expectations – Chorwacki Pawilon na 57. Biennale w Wenecji (2017). Obecnie jest zaangażowana w kilka projektów i inicjatyw, między innymi jest dyrektorką artystyczną w Apoteka – Space for Contemporary Art; założycielką i kuratorką Cinemaniac –Think – projektu badawczego Festiwalu Filmowego w Puli (Chorwacja) i kuratorką Artists Cinema – cyklu projekcji filmowych odbywających się w Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAdam Lee, Albano Leal Ribeiro, Alice Pouzet, Arnaud Caquelard, Cristina R. Vecino, Esther Gatón, Fabio Tasso, Garance Alves, Laura Robertson, Luca Arboccò, Ludomir Franczak, Magdalena Franczak, Pranas Griušys, Ricardo Suárez, Sébastien Camboulive, Tjasa Kalkan, Victor Hugo Martín Caballero, Yane Calovski i Hristina Ivanoska, Zlatko Kopljar
WystawaSix Memos / Sześć przypomnień
MiejsceGaleria Labirynt, Lublin
Czas trwania23.11–20.12.2018
Kuratorka / KuratorBranka Benčić
Strona internetowalabirynt.com
Indeks

Zobacz też