„#siostrzane_odbicie” grupy Jeschkelanger w BWA Wrocław
W galerii SIC! BWA Wrocław otworzymy wystawę niemieckiej grupy artystycznej Jeschkelanger, która wykorzystuje medium szkła do tworzenia wielowymiarowej opowieści o wspólnocie i gościnności.
W jaki sposób możemy komunikować się oraz dzielić światem w czasach kiedy globalne formy kontaktowania się stają się odosobnione i coraz szybsze? Jak możemy być otwarci na inność i odmienność przyjmując, doceniając i szanując odrębności kulturowe? Jak budować społeczności, które oparte są na solidarności i przyjaźni? To pytania, które zadają sobie Marie Jeschke i Anja Langer, które pracują razem od 2014 roku, a od 2016 roku założyły grupę artystyczną Jeschkelanger.
Artystki indywidualnie pracują w różnych mediach, ale wiąże je szkło, poprzez które się komunikują i które funkcjonuje jako nośnik idei. To również miejsce transformacji, które umożliwia nową ekonomię współpracy opartą na wspólnocie wymiany i gościnności. Jeschkelanger badają różnorodność i możliwości szkła jako materiału, medium, metody, praktyki artystycznej i narzędzia – opowiada kuratorka wystawy Basia Śliwińska. To również, jak same artystki sugerują, „strefy kontaktu”, „strefy niebezpieczeństwa” oraz „miejsce stapiania się”. Według Jeschkelanger szkło umożliwia osiągnięcie równości poprzez swoją przezroczystość, bezsmakowość i bezwonność. Ich instalacje zawierają elementy architektury wnętrz kojarzone z życiem domowym, jak na przykład szklane drzwi, lustra, okna i odnoszą się do funkcjonalnych aspektów kojarzonych ze szkłem, z jednej strony kruchym i delikatnym, łatwo tłukącym się, z drugiej ochraniającym i często niebezpiecznym.
Na wystawie #siostrzane_odbicie Jeschkelanger zbadają pojęcie gościnności orzz obopólnej wymiany, umożliwionej poprzez ich transdyscyplinarne prace, jak chociażby szklane blaty, które służą do performatywnych spotkań zatytułowanych Empty_Glass. W trakcie nich Jeschkelanger kreują dyskursywną przestrzeń, która komplikuje relacje pomiędzy gender a przestrzenią domu. Ideologia gościnności jest wyjątkowo ambiwalentna – przybliża idee artystek kuratorka. Znany zwrot „czuj się jak u siebie w domu” wyrażany jest, kiedy przyjmuje się gości. Z jednej strony sugeruje powitanie i zapewnienie komfortu, ale z innej zaprasza do środowiska ograniczonego strukturami społecznymi i rygorystycznymi rolami płciowymi pełnionymi w przestrzeni domowej. Jeschkelanger kwestionują genderowy wymiar relacji gościnności i podejmują dyskusję na temat przyszłości, która oparta jest na dzieleniu się, obopólnym szacunku, gościnności, komunikowaniu się poprzez wymianę, co jest ucieleśnieniem feministycznych priorytetów solidarności i przyjaźni. Gościnność przedstawiana i praktykowana przez Jeschkelanger daje nadzieję, że polityka wspólnoty jest wciąż możliwa, a przede wszystkim konieczna.
Wystawa grupy Jeschkelanger wpisuje się w tegoroczny program galerii SIC! BWA Wrocław, który w tym sezonie odnosi się do relacji człowieka z otoczeniem i poruszają zagadnienia takie jak: gościnność, migracja, rodzinna przeszłość i jej wpływ na naszą teraźniejszość, konsekwencje poczynań ludzkiego gatunku. Na koniec czerwca otworzymy ekspozycję Moniki Patuszyńskiej, która koncentrować się będzie na genologii rodzinnej i zostanie użyta jako filtr, przez który artystka może przyjrzeć się na nowo całemu swojemu procesowi twórczemu – mówi Joanna Kobyłt prowadząca galerię SIC!. Pod koniec roku nie zabraknie także akcentów międzynarodowych – zaprosimy na wystawę meksykańskich braci tworzących w szkle De La Torre Brothers, która odbędzie się jako wydarzenie towarzyszące Europejskiemu Festiwalowi Szkła.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Jeschkelanger
- Wystawa
- #siostrzane_odbicie
- Miejsce
- Galeria Sic! BWA Wrocław
- Czas trwania
- 17.05–22.06.2019
- Osoba kuratorska
- Basia Śliwińska; współpraca kuratorska: Joanna Kobyłt
- Fotografie
- Alicja Kielan
- Strona internetowa
- bwa.wroc.pl