„Sensoria. Sztuka i nauka naszych zmysłów” w CSW Łaźnia w Gdańsku
Sensoria. Sztuka i nauka naszych zmysłów to interdyscyplinarny, odbywający się w kilku miejscach świata projekt poświęcony sposobom postrzegania zmysłów w sztuce i nauce. Dzięki naukowym, społecznym i kulturowym interpretacjom odkrywa on świat zmysłów. Organizowane w ramach tego projektu wystawy, performanse i sympozjum stanowią wynik międzyinstytucjonalnej i międzykulturowej współpracy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto1. Artyści uczestniczący w projekcie – pochodzący z wielu krajów, od Nowej Zelandii po Republikę Czeską – przyczynili się do poszerzenia zarówno jego zasięgu, jak i refleksji na temat wpływu ostatnich ekologicznych i społeczno-kulturowych zmian, jakich doświadczają ludzie oraz i inne istoty żyjące.
Odbieramy świat zmysłami, jednak przez długi czas uważano je za całkowicie autonomiczne, niezależnie funkcjonujące „moduły percepcyjne” w naszym ciele. Współczesne badania wykazały jednak, że są one powiązane i współdziałają ze sobą2. Ponadto nasz odbiór doznań wizualnych, słuchowych, węchowych czy dotykowych zmienia się wskutek wymiany informacji między receptorami3. Ostatnie radykalne zmiany w sposobach codziennego funkcjonowania społecznego, takie jak ograniczenia związane z pandemią COVID-19, spowodowały stres i miały konsekwencje emocjonalne u dużej liczby ludzi. Wpłynęły na większość aspektów naszego życia: od geopolityki, przez ekonomię, po sztukę i naukę, w tym na świadomość sensoryczną4. Prace naukowe wykazały krótko- i prawdopodobnie długoterminowe negatywne skutki wirusa na działanie ludzkich zmysłów5, zatem kuratorska refleksja nad tymi zagadnieniami w ostatnich latach stała się niezbędna.
Sposób, w jaki odbieramy otoczenie za pośrednictwem systemów sensorycznych, był często źródłem kontrowersji6. Jak zauważył socjolog i antropolog, profesor David Howes:
To, co percepcyjne, ma charakter kulturowy i polityczny, a nie jest po prostu (jak chcieliby psychologowie i badacze mózgu) kwestią procesów poznawczych lub mechanizmów neurologicznych zlokalizowanych w indywidualnym podmiocie7.
Wraz ze zmieniającymi się wyobrażeniami na temat istot czujących nastąpiło przedefiniowanie dotychczasowej wiedzy, w efekcie czego nastąpiło zbliżenie do tradycyjnych doświadczeń ludów tubylczych. Korzyści płynące z obcowania z naturą dla naszych zmysłów są dobrze znane, jednak należy pamiętać, że nasz stosunek do natury i sposoby jej przedstawiania są zawsze ściśle powiązane z uwarunkowaniami politycznymi, religijnymi, środowiskowymi i społecznymi. W badaniach nad świadomością sensoryczną i indywidualną percepcją nie można więc pomijać roli kontekstu geograficznego, kulturowego i społecznego8.
Celem badań kuratorskich i rozwoju projektu Sensoria od 2019 roku było przedstawienie tematu w niekonwencjonalny sposób. Międzynarodowe rezydencje artystów, warsztaty, prezentacje i tematycznie powiązane dyskusje we współpracy z polskimi instytucjami badawczymi miały miejsce jeszcze przed pandemią, w 2019 i 2020 roku. Ostatnie dwa i pół roku zdalnych oraz wirtualnych sposobów komunikacji drastycznie zmieniło spektrum doświadczenia zmysłowego, w związku z tym wystawy koncentrują się obecnie na swoistym powrocie do dawnych zdolności sensorycznych ciała.
Wyobcowanie zmysłów wzmogło się także z powodu pojawiających się nieustannie nowych technologii, tym samym i media przyczyniły się do odizolowania od siebie zmysłów oraz później do wzrostu tendencyjności treści audiowizualnych w naszych cyfrowych i wirtualnych środowiskach. Wystawa Sensoria adaptuje to, co historyczka sztuki i kuratorka Caroline Jones9 opisała jako „twórczo zdysocjowane Ja”. W swojej przełomowej wystawie Sensorium z 2006 roku potraktowała dysocjacyjny sposób działania współczesnych technologii na zmysły jako zaproszenie do zaangażowania się w twórczą zabawę i eksperymenty powiązane z tym problemem. Dlatego też wystawa Sensoria opiera się na unikalnych zainteresowaniach artystów skupionych wokół zmysłów węchu, dotyku i słuchu oraz na napięciach związanych z wirtualną współobecnością w dwóch geograficznie oddalonych galeriach.
Głównym celem powstania wystawy jest przedstawienie różnorodnych projektów artystycznych dotyczących percepcji zmysłowej. Służy to podjęciu rozmowy o zmysłach z perspektywy sztuki, ale także nauki, gdyż zaangażowano artystów, którzy w różnorodny sposób przekraczają granice powstawania wiedzy. W Polsce wystawa połączyła uznanych europejskich artystów z polskimi; w podobny sposób odsłona wystawy w Toronto powiązała międzynarodowych artystów z lokalnymi. Wystawa umożliwiła komunikację artystów z różnych zakątków świata, tworząc sieć między kontynentami i ideami, spajając różne perspektywy, aby zbadać to, jak nasz zglobalizowany świat jednocześnie nas połączył i rozdzielił.
Artyści współtworzący wystawy Sensoria, wyłonieni dzięki współpracy z głównymi kuratorami projektu i członkami zespołu, zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich prac w nowych odsłonach site-specific. Aby projekt ożywiał nasze zmysłowe połączenia z najbliższym otoczeniem, sięgnięto po narzędzia technologiczne i sieć, a jednocześnie dokonano tego pomimo ich; oparto się na wspólnym doświadczeniu i podjęto dyskusję na ich temat. Ponadto sympozjum organizowane przez Sensorium na Uniwersytecie York skupia się na „powrocie” do zmysłowych możliwości ciała po okresie zdalnych i wirtualnych sposobów komunikacji, które – jak już wspomniano – zniekształciły audiowizualne spektrum doświadczenia zmysłowego. Ograniczenia związane z pandemią spowodowały nasze obecne wyobcowanie ze zmysłowego otoczenia, tymczasem wraz ze stopniowym wychodzeniem z izolacji, ponownym „otwarciem” Ameryki Północnej, Europy i reszty świata, należy spodziewać się odrodzenia ludzkiej potrzeby zanurzenia się w wielozmysłowe sensorium. Dzięki temu odzyskają swe znaczenie zmysły zapachu, dotyku i smaku, które utraciły swą rangę w zbiorowym doświadczeniu. Podczas sympozjum Sensoria wystąpią artyści, kuratorzy i teoretycy w serii wykładów inauguracyjnych, performansów i paneli artystycznych.
1 Sensorium: Centre for Digital Art and Technology at York University (Sensorium) Toronto, Canada https://sensorium.ampd.yorku.ca/
2 D. Burston, J. Cohen, 2015, Perceptual Integration, Modularity, and Cognitive Penetration, Cognitive Influences on Perception: Implications for Philosophy of Mind, Epistemology, and Philosophy of Action, Oxford University Pres https://aardvark.ucsd.edu/perception/cog_pen.pdf
3 F. Masrour, G. Nirshberg, M. Schon, J. Leardi, E. Barrett, Revisiting the empirical case against perceptual modularity, Front Psychol., 2015, 6:1676 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01676
4 T.R. Stanton, Ch. Spence, The Influence of Auditory Cues on Bodily and Movement Perception, Front. Psychol., 17.01.2020, Sec. Perception Science https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03001
5 D.V. Byrne, Effects and Implications of COVID-19 for the Human Senses, Consumer Preferences, Appetite and Eating Behaviour, Vol. I Foods, 2022 r., 11(12):1738 https://www.mdpi.com/2304-8158/11/12/1738
6 H. McCann, Our sensory experience of the pandemic https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/our-sensory-experience-of-the-pandemic
7 D. Howes, Architecture of the Senses https://www.david-howes.com/DH-research-sampler-arch-senses.htm
8 R.D. Bird, Val Plumwood’s Philosophical Animism: Attentive Inter-actions in the Sentient World, Environmental Humanities, 2013, 3(1) https://www.environmentandsociety.org/mml/val-plumwoods-philosophical-animism-attentive-interactions-sentient-world
9 C. Jones, The Mediated Sensorium https://citythroughthebody.files.wordpress.com/2013/08/sensorium.pdf
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Guy van Belle, Karolina Hałatek, Csenge Kolozsvari, Hilda Kozari, Agnes Meyer-Brandis, Gayil Nalls, Raewyn Turner i Brian Harris, Artur Żmijewski
- Wystawa
- Sensoria. Sztuka i nauka naszych zmysłów
- Miejsce
- CSW Łaźnia w Gdańsku
- Czas trwania
- 16.09 – 30.10.2022
- Osoba kuratorska
- Nina Czekledy
- Fotografie
- Adam Bogdan
- Strona internetowa
- www.laznia.pl/wystawy/sensoria-sztuka-i-nauka-naszych-zmyslow-400/