„Seesaw” Teresy Otulak w Gdańskiej Galerii Miejskiej
Seesaw
Dziewięć sekund skupienia złotej rybki
W widzeniu chodzi o coś więcej niż przebywanie w miejscu, z którego można patrzeć.
Nicholas Mirzoeff
Tuż po przebudzeniu codzienność wyłania kolejne wyobrażenia doczesności. Umysł, wybudzając się, staje się plastyczny, zaczyna chłonąć jak gąbka doznania zmysłowe, stopniowo przeobraża się w siedlisko zainfekowane przez ich nadmiar. Wchodzimy w stan zagęszczenia. Odsłaniając dalsze powidoki szarości, dobrze jest znaleźć czas na przeciwwagę, odzyskanie balansu. Dążąc do uspokojenia wnętrza, relaksu w ciszy, pełnego poddania się ziemskiej powłoce, gdy rozum staje się pasywny, wolny od wewnętrznych więzów i ograniczeń – zaczynasz doświadczać.
Szukając wyciszenia, sytuujesz ciało w laboratoryjnie białej przestrzeni, dobrze skrojonej. Oczyszczonej ze znaczeń, utrzymującej swoją neutralność. Światło miękko układa się we wnętrzu, skrywając miejsce swego pochodzenia. Odarty ze znaczeń, zmieniasz położenie. U progu czeka na Ciebie obiekt, punkt wyjścia do wybudowania przestrzeni; wzniesionej po to, aby obiekt mógł w jej wnętrzu wybrzmieć. Relacja obiektu i przestrzeni odzwierciedla tę opisaną przez Sigrfieda Giediona słowami: architektura zbliża się do rzeźby, a rzeźba zbliża się do architektury. Wypowiedź równie trafnie obrazuje proces myślenia Teresy Otulak. W okamgnieniu zmieniasz miejsce; gdy jeden koniec idzie w górę, drugi naprzemiennie opada. Tak działa mechanizm seesaw, składający się z belki i podparcia. Aby znaleźć w nim balans, należy przyswoić zasadę jego działania. Wówczas przeszkoda przeistacza się w przyjemność.
Instalacja Seesaw wprowadza w poszerzone pole rzeźby, gdzie mierzymy się z własnymi wyobrażeniami. Doświadczamy jej jako wrażenia zmysłowego. Usytuowanie i sama forma figury Seesaw niemal zmuszają odbiorcę do konfrontacji. Wprawiając w stan dezorientacji, świadomie rezygnując z nadciśnienia treści.
Otulak podejmuje w pracy próbę przewartościowania przestrzeni nad sztuką i wokół sztuki, a tym samym poddaje pod rozwagę mechanizmy jej funkcjonowania.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Teresa Otulak
- Wystawa
- Seesaw
- Miejsce
- Gdańska Galeria Miejska 1
- Czas trwania
- 2.08–16.09.2018
- Osoba kuratorska
- Gabriela Warzycka-Tutak
- Strona internetowa
- ggm.gda.pl