„Rzeczywistość kontekstu” Mikołaja Smoczyńskiego w Galerii Piekary
„[…] pracuję z prostymi, zwykłymi materiałami,
aby zmienić kontekst rzeczywistości,
pokazać bogactwo zwykłej realności
np. za pomocą relacji między podłogą a ścianą.”
Mikołaj Smoczyński
Fundacja 9/11 Art Space i Galeria Piekary zapraszają na wystawę Mikołaj Smoczyński. Rzeczywistość kontekstu, na której prezentowane są fotografie artysty powstałe w latach 80. i 90., pochodzące z polskich kolekcji prywatnych. Wystawa ta jest przeglądem najważniejszych realizacji i problematyki poruszanej w twórczości Mikołaja Smoczyńskiego.
Działalność artysty koncentrowała się na doświadczaniu i działaniu w przestrzeni oraz możliwościach używanych do tego celu materiałów – tworzeniu instalacji typu site specific oraz utrwalaniu ich w postaci fotografii czarno-białej. Wystawę otwiera prezentacja prac z wczesnych cykli Double Object oraz The Secret Performance z lat 80. Podwójny obiekt to przedmiot, z którym Smoczyński eksperymentował w przestrzeni lubelskiej pracowni, wykonany z pozostałości po obrazach. Fotografia, która powstała jako zapis działań artysty, podnosi problematykę odejścia od tradycyjnego malarstwa. Sekretny performance jest rejestracją zmiany stanów rzeczywistości. Smoczyński obserwował posadzkę, jej fakturę, grę światła i cienia, kurz i wodę na płytkach podłogowych dokumentując ten niesamowity spektakl.
Praca z obrazem i jego wizerunkiem, doświadczenie konceptualizmu czy wreszcie przeniesienie go w przestrzeń intermedialną to wątki obecne w kolejnych, eksponowanych na wystawie pracach Smoczyńskiego z cyklu Obrazy z lat 80. (również z działań w Galerii Starej w Lublinie w 1988) czy Obraz refleksyjny z 1991.
Wystawę uzupełniają dokumentacje działań w przestrzeniach Galerii Wschodniej w Łodzi (Przeniesienie, 1987; Akcja równoległa, 1991), Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podczas głośnej wystawy Konstrukcja w procesie z 1991 (Obraz, Imagine), San Diego University Art Gallery (The Hoisting, 1991), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (wystawa indywidulana z 1993 roku), Galerii Potocka w Krakowie (Zdjęcie, 1993). Na dalszą część ekspozycji składają się m.in. prace powstałe podczas stypendium artysty we Francji (Mediterrean Sea, 1994; Still, Map Room i Obiekt, 1994).
Mikołaj Smoczyński (ur. 22.03.1955 w Łodzi, zm. 02.01.2009 w Lublinie) – malarz, fotograf, performer, twórca obiektów i instalacji, fotograf. W latach 1974‒1975 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, studia kontynuował na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w latach 1975‒1979. Dyplom z malarstwa obronił w 1979 roku w pracowni Jana Popka. W latach 1984-1985 odbył staż naukowy w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego. Był również związany z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu (aktualnie Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz), gdzie uzyskał doktorat, oraz Instytutem Wychowania Plastycznego UMCS w Lublinie. Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Artystyczna im. Stanisława Wyspiańskiego (Warszawa, 1990); Triennale Grafiki Polskiej (Katowice, 1991); Grand Prix na V Międzynarodowe Triennale Rysunku (Wrocław, 1992); European Photography Award (Berlin, 1992). Ważniejsze stypendia: Fondation de’Art de la Napoule, Memorial Henry Clews (la Napoule, Francja, 1993); Soros Foundation (Nowy Jork, 1995); Jurzykowski Foundation (Nowy Jork, 1997); Fundacja Kościuszkowska (Nowy Jork, 2001); The Pollock Krasner Foundation (Nowy Jork, 2001); International Program Studio (Nowy Jork, 2001).
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Mikołaj Smoczyński
- Wystawa
- Rzeczywistość kontekstu
- Miejsce
- Galeria Piekary, Poznań
- Czas trwania
- 19.11-23.12.2021
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Galerii Piekary
- Strona internetowa
- galeria-piekary.com.pl