SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.06.2019 2 min

„Rysunek na plecach” Zbigniewa Warpechowskiego w Galerii Monopol

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Zbigniew Warpechowski, bez tytułu, 2018, akwarela na papierze, 70 x 50 cm

Zbigniew Warpechowski to bez wątpienia jeden z pionierów sztuki performance w Polsce, nie od dziś zaliczany do klasyków tej dziedziny na arenie międzynarodowej. Mimo, że jako źródło twórczości Warpechowskiego wskazuje się poezję i filozofię, tradycyjne dyscypliny jak malarstwo czy rzeźba, były mu równie bliskie jak sztuka akcji. Ten szeroki wachlarz środków niekoniecznie prowadził do rozbudowanych, multidyscyplinarnych realizacji. Pozwalał raczej na świadome ich dobieranie, a przede wszystkim refleksję nad ważnymi dla artysty wątkami na różnych płaszczyznach.

W sklepie

O nowych zjawiskach w sztuce performansu pisze Karolina Plinta

Wystawa Rysunek na plecach skupia się na motywie ciała w sztuce Zbigniewa Warpechowskiego, ale głównie z perspektywy jego twórczości malarskiej i rysunków właśnie. Pokazywane prace obejmują okres od drugiej połowy lat 60. XX wieku po rok 2018, w którym powstał najnowszy cykl akwarel. Dla Warpechowskiego-performera ciało jest ważnym narzędziem; obnaża je, poddaje autoagresywnym praktykom, sprawdza jego wytrzymałość na ból (4, 1980, Łódź). Prace malarskie i rysunkowe wydają się być bardziej metaforyczne, pojawiają się w nich odniesienia do religii i tradycji sztuki klasycznej. Pozwala to zarówno dostrzec spójność pewnych wątków w twórczości artysty, jak i śledzić ich ewolucję na przestrzeni czasu. W tym kontekście uwagę zwracają prace należące do cyklu Tatuaże, którego początki sięgają końca lat sześćdziesiątych, obejmującego rysunki, obrazy i assemblages (Tatuaż, 1985, kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie). Motyw to szczególny, jeżeli weźmiemy pod uwagę znaczenie tatuażu jako znaku pozasystemowej przynależności, dominujące jeszcze kilka dekad temu. Anonimowe postaci, pozbawione twarzy i odwrócone plecami, pokryte są liniami i znakami niczym stygmatami (Tatuaż II Symultaniczny, 1964, kolekcja MS w Łodzi).

W innych pracach pojawia się motyw figury ludzkiej, która przeciwstawia się jakimś siłom: próbuje unieść niewidoczny ciężar lub oswobodzić z nieistniejących więzów, są też ciała poddane dekonstrukcji lub metamorfozie. Pomiędzy przedstawieniami malarskimi i rysunkowymi, a ciałem realnie wykorzystywanym przez Warpechowskiego w akcjach tworzy się ciekawa sieć napięć. Sam Warpechowski o ciele w Ikonografii sztuki performance pisze jednak tak: „Tego nie da się ujednolicić ani sprowadzić do wspólnego motywu, nie chcę też próbować swoich talentów literackich na przełożenie nagości człowieka w zestaw możliwych metafor, ujęć symbolicznych, w mitologię i metaforykę ciała ludzkiego. Byłoby głupią złośliwością pakować wszystko do worka ekshibicjonistów”.

Zbigniew Warpechowski, „Tatuaż jeden”, 1963, długopis, flamaster na papierze, 29,5 x 20,5 cm
Zbigniew Warpechowski, bez tytułu z cyklu „Tatuaż”, 1985, technika własna, 112 x 55 cm
Zbigniew Warpechowski, bez tytułu, 2005, akwarela na papierze, 70 x 50 cm
Zbigniew Warpechowski, „Rysunek na plecach”, widok wystawy
Zbigniew Warpechowski, „Rysunek na plecach”, widok wystawy
Zbigniew Warpechowski, „Rysunek na plecach”, widok wystawy
Zbigniew Warpechowski, „Rysunek na plecach”, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Zbigniew Warpechowski
Wystawa
Rysunek na plecach
Miejsce
Galeria Monopol, Warszawa
Czas trwania
25.05–20.07.2019
Strona internetowa
galeriamonopol.pl
Indeks
Galeria Monopol Zbigniew Warpechowski

Najczęściej czytane

1
News 23.07.2025

Marta Cienkowska nową ministrą Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Redakcja
2
Krytyka 01.08.2025

„Dziewczyny, oni odbierają nam nasze sukienki!”. „Zamki na piasku” w CSW Kronika

Portret Karolina Plinta
3
Krytyka 25.07.2025

Obok głównego nurtu. „Willa siostra BWA” w BWA Zielona Góra

Portret Anna Pajęcka
4
Na Dobry Początek 28.07.2025

28 lipca – 31 sierpnia

Redakcja
5
Do zobaczenia 30.07.2025

„Wyrośle” Izabeli Chamczyk w Akademickim Centrum Designu

Redakcja
6
Do zobaczenia 25.07.2025

„Because I’m pretty when I cry” Kacpra Tomaszewskiego w Galerii Labirynt

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Rysunek na plecach” Zbigniewa Warpechowskiego w Galerii Monopol — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności