NR 22/2023
30.11.2018

„Różnica czasu” Pawła Kwieka w Fundacji Arton

Paweł Kwiek, Jacek Łomnicki, „Kwiekołom”, 1973 (dokumentacja performance w ramach Akcji Warsztat, Muzeum Sztuki w Łodzi), © Paweł Kwiek, Fundacja Arton
„Różnica czasu” Pawła Kwieka w Fundacji Arton
Paweł Kwiek, Jacek Łomnicki, „Kwiekołom”, 1973 (dokumentacja performance w ramach Akcji Warsztat, Muzeum Sztuki w Łodzi), © Paweł Kwiek, Fundacja Arton

Na wystawie Różnica czasu Pawła Kwieka prezentowane są fotografie i filmy powstałe w ciągu dwóch dekad jego działalności. Łączy je to, że nie należą do głównego w tamtym okresie obszaru zainteresowań artysty: nurtu analitycznego czy konceptualnego. Zapowiadają natomiast jego późniejszy zwrot ku duchowości i metafizyce.

Prezentowane realizacje nie dają odpowiedzi, raczej stawiają pytania, dotyczą tego, co tajemnicze, niedostępne i nieoczywiste, a także tego, co subiektywne. Zestawienie ich ze sobą jest rodzajem kuratorskiej prowokacji – Marika Kuźmicz, która pracuje z archiwum Pawła Kwieka od 2009 r. zwraca uwagę na fakt, że to właśnie te realizacje najczęściej nastręczają pewnych trudności piszącym o nich historykom sztuki czy krytykom, nie dając się łatwo sklasyfikować  być może nawet onieśmielając badaczy. Kwiek bowiem odnosi się w nich, często w bardzo bezpośredni sposób do kwestii wiary oraz do osobistych egzystencjalnych dramatów oraz mistycznych przeżyć, które były jego udziałem, czego ważnymi przykładami są realizacje Percepcja braku zróżnicowań (1978) oraz Rozmowa z Bogiem (1990).

Pierwsza z nich jest fotograficznym zapisem kilkudniowej medytacji, która miała miejsce w Galerii Małej w Warszawie. W tym czasie, u schyłku lat 70., schyłku działalności Warsztatu Formy Filmowej, którego Kwiek był współzałożycielem, artysta, praktykując intensywnie jogę, zwrócił się ku tworzeniu niemal wyłącznie efemerycznych prac. Druga praca, wideo z początku lat 90. jest swoistym dokamerowym performance, stanowiącym rekonstrukcję tytułowej rozmowy z Bogiem, która w tamtym okresie miała stać się udziałem Kwieka.

Paweł Kwiek, „Spotkania ze światłem”, 1991, © Paweł Kwiek, Fundacja Arton
Paweł Kwiek, „Zrobić niemożliwe światło”, 1973/4, © Paweł Kwiek, Fundacja Arton
Paweł Kwiek, „Bez tytułu (Akt)”, 1973, © Paweł Kwiek, Fundacja Arton
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu
Paweł Kwiek, „Różnica czasu”, widok wystawy, fot. Aleksander Kot Zaitsu

Paweł Kwiek  (ur. 1951) – absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji TV w PWSFTiT w Łodzi. W latach 1970-80 należał do grupy Warsztat Formy Filmowej, której był współzałożycielem. Wykładał na ASP w Warszawie (1977-78) oraz PWSFTiT w Łodzi (1978-81). Był jednym z prekursorów sztuki wideo w Polsce, uprawia film eksperymentalny, sztukę video, fotografię, rysunek, jest autorem manifestów oraz realizuje działania artystyczne z wykorzystaniem innych dyscyplin sztuki, kultury i nauk pokrewnych: filozofii, cybernetyki, poezji, socjologii. Prace Pawła Kwieka znajdują się m.in. w kolekcji CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacji ERSTE w Wiedniu.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPaweł Kwiek
WystawaRóznica czasu
MiejsceFundacja Arton, Warszawa
Czas trwania17.11.2018-16.01.2019
Strona internetowafundacjaarton.pl
Indeks

Zobacz też