21.11.2013

„Róża jest różą” w BWA Tarnów

„Róża jest różą” w BWA Tarnów
Maurycy Gomulicki, "Melancholia", rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Maurycy Gomulicki, „Melancholia”, rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Wystawa jest częścią projektu Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal – cyklu wystaw międzynarodowej sztuki współczesnej odnoszących się do historycznego i kulturalnego dziedzictwa Małopolski.

Róża jest różą odnosi się do fenomenu Zalipia – „malowanej wsi“ położonej w okolicach Tarnowa, którą etnograficznie opiekuje się tarnowskie Muzeum Okręgowe.

Zalipie. Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Zalipie.Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel. Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, "Neon Hamlet", fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, „Neon Hamlet”, fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Tytuł wystawy to słynny fragment wiersza Gertrudy Stein. Chociaż tak kulturowo i geograficznie odległy od Zalipia, wydał nam się istotnym odniesieniem: jego tautologiczna forma przywodzi na myśl ornament, który wymknął się spod kontroli i zaczyna żyć własnym życiem. Róża jest różą, ale jest także językowym eksperymentem. Zalipiańskie bukiety i girlandy także rozrastają się swobodnie i arbitralnie.

Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”, instalacja site-specific, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Edmund Monsiel, bez tytułu, ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”,
instalacja site-specific, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz
Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Edmund Monsiel, bez tytułu,  ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Przede wszystkim jednak interesuje nas chęć upiększania i poprawiania rzeczywistości, stawiania czoła wyzwaniu jakim jest pusta (nieudekorowana) płaszczyzna. Ważne jest także pragnienie przemiany zgrzebnej rzeczywistości w kolorową bajkę.

Pola Dwurnik, „Malarka”, olej na płótnie, 2007 z kolekcji prywatnej oraz „Malarka w Zalipiu”, wideo 10’14”, 2009-2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Pola Dwurnik, „Malarka”,
olej na płótnie, 2007
z kolekcji prywatnej
oraz „Malarka w Zalipiu”,
wideo 10’14”, 2009-2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery” KWIATOWA OBSESJA GERBERY wideo 1’21”, 1999 dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery”, wideo 1’21”, 1999
dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Tytułowa Róża jest różą to również semantyczna zabawa z motywem zalipiańskiego kwiatu. Motywy z tamtejszych domów to kwiaty odmalowane z kwitnących ogrodów i łąk. Jednocześnie malowany kwiat może być szerokim symbolem zmysłowości, tęsknoty, przemijania.

Joanna Srebro, bez tytułu (portret), malarstwo na szkle, lata 70. XX w. z kolekcji prywatnej fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Joanna Srebro, bez tytułu (portret),malarstwo na szkle, lata 70. XX w. z kolekcji prywatnej, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Jan Gryka, „Zenek”,
instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaArtyści z Zalipia, Alicja Czernecka-Mikrut, Iłarion Daniluk „Zenek”, Paulina Dębosz, Pola Dwurnik, Maurycy Gomulicki, Jan Gryka, Marek Horwat, Lila Kalinowska, Yayoi Kusama, Edmund Monsiel, Walter Pfeiffer, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Joanna Srebro
WystawaRóża jest różą
MiejsceBWA Tarnów
Czas trwania13.10 - 24.11.2013
KuratorEwa Łączyńska-Widz, Jadwiga Sawicka
FotografieDaniel Rumiancew
Strona internetowawww.bwa.tarnow.pl/
Indeks

Zobacz też