

Maurycy Gomulicki, „Melancholia”, rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Wystawa jest częścią projektu Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal – cyklu wystaw międzynarodowej sztuki współczesnej odnoszących się do historycznego i kulturalnego dziedzictwa Małopolski.
Róża jest różą odnosi się do fenomenu Zalipia – „malowanej wsi“ położonej w okolicach Tarnowa, którą etnograficznie opiekuje się tarnowskie Muzeum Okręgowe.

Zalipie.Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel. Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, „Neon Hamlet”, fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Tytuł wystawy to słynny fragment wiersza Gertrudy Stein. Chociaż tak kulturowo i geograficznie odległy od Zalipia, wydał nam się istotnym odniesieniem: jego tautologiczna forma przywodzi na myśl ornament, który wymknął się spod kontroli i zaczyna żyć własnym życiem. Róża jest różą, ale jest także językowym eksperymentem. Zalipiańskie bukiety i girlandy także rozrastają się swobodnie i arbitralnie.

Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”,
instalacja site-specific, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz
Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Przede wszystkim jednak interesuje nas chęć upiększania i poprawiania rzeczywistości, stawiania czoła wyzwaniu jakim jest pusta (nieudekorowana) płaszczyzna. Ważne jest także pragnienie przemiany zgrzebnej rzeczywistości w kolorową bajkę.

Pola Dwurnik, „Malarka”,
olej na płótnie, 2007
z kolekcji prywatnej
oraz „Malarka w Zalipiu”,
wideo 10’14”, 2009-2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery”, wideo 1’21”, 1999
dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Tytułowa Róża jest różą to również semantyczna zabawa z motywem zalipiańskiego kwiatu. Motywy z tamtejszych domów to kwiaty odmalowane z kwitnących ogrodów i łąk. Jednocześnie malowany kwiat może być szerokim symbolem zmysłowości, tęsknoty, przemijania.

Joanna Srebro, bez tytułu (portret),malarstwo na szkle, lata 70. XX w. z kolekcji prywatnej, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Jan Gryka, „Zenek”,
instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Stopka
Artystka / Artysta | Artyści z Zalipia, Alicja Czernecka-Mikrut, Iłarion Daniluk „Zenek”, Paulina Dębosz, Pola Dwurnik, Maurycy Gomulicki, Jan Gryka, Marek Horwat, Lila Kalinowska, Yayoi Kusama, Edmund Monsiel, Walter Pfeiffer, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Joanna Srebro |
Wystawa | Róża jest różą |
Miejsce | BWA Tarnów |
Czas trwania | 13.10 - 24.11.2013 |
Kuratorka / Kurator | Ewa Łączyńska-Widz, Jadwiga Sawicka |
Fotografie | Daniel Rumiancew |
Strona internetowa | www.bwa.tarnow.pl/ |
Indeks | BWA Tarnów Ewa Łączyńska-Widz Jadwiga Sawicka |