„Róża jest różą” w BWA Tarnów
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-502-1200x801.jpg)
![Melancholia_fot. Rumiancew Maurycy Gomulicki, "Melancholia", rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-502-420x280.jpg)
Maurycy Gomulicki, „Melancholia”, rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Wystawa jest częścią projektu Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal – cyklu wystaw międzynarodowej sztuki współczesnej odnoszących się do historycznego i kulturalnego dziedzictwa Małopolski.
Róża jest różą odnosi się do fenomenu Zalipia – „malowanej wsi“ położonej w okolicach Tarnowa, którą etnograficznie opiekuje się tarnowskie Muzeum Okręgowe.
![Roza_Zalipie_fot. Rumiancew Zalipie. Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-492-420x378.jpg)
Zalipie.Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel. Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
![Zalipie+Gomulicki_fot. Rumiancew W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, "Neon Hamlet", fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-501-420x280.jpg)
W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, „Neon Hamlet”, fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Tytuł wystawy to słynny fragment wiersza Gertrudy Stein. Chociaż tak kulturowo i geograficznie odległy od Zalipia, wydał nam się istotnym odniesieniem: jego tautologiczna forma przywodzi na myśl ornament, który wymknął się spod kontroli i zaczyna żyć własnym życiem. Róża jest różą, ale jest także językowym eksperymentem. Zalipiańskie bukiety i girlandy także rozrastają się swobodnie i arbitralnie.
![Roza_Debosz+Monsiel_fot. Rumiancew Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”, instalacja site-specific, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Edmund Monsiel, bez tytułu, ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-51-420x584.jpg)
Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”,
instalacja site-specific, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz
Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
![Roza_Monsiel_fot. Rumiancew Edmund Monsiel, bez tytułu, ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-491-420x280.jpg)
Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Przede wszystkim jednak interesuje nas chęć upiększania i poprawiania rzeczywistości, stawiania czoła wyzwaniu jakim jest pusta (nieudekorowana) płaszczyzna. Ważne jest także pragnienie przemiany zgrzebnej rzeczywistości w kolorową bajkę.
![Roza_Dwurnik_fot. Rumiancew Pola Dwurnik, „Malarka”, olej na płótnie, 2007 z kolekcji prywatnej oraz „Malarka w Zalipiu”, wideo 10’14”, 2009-2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-503-420x281.jpg)
Pola Dwurnik, „Malarka”,
olej na płótnie, 2007
z kolekcji prywatnej
oraz „Malarka w Zalipiu”,
wideo 10’14”, 2009-2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
![Kusama+Sawicka_fot. Rumiancew Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery” KWIATOWA OBSESJA GERBERY wideo 1’21”, 1999 dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2013/11/SZUM-20131119-11-48-420x280.jpg)
Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery”, wideo 1’21”, 1999
dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie
Tytułowa Róża jest różą to również semantyczna zabawa z motywem zalipiańskiego kwiatu. Motywy z tamtejszych domów to kwiaty odmalowane z kwitnących ogrodów i łąk. Jednocześnie malowany kwiat może być szerokim symbolem zmysłowości, tęsknoty, przemijania.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Artyści z Zalipia, Alicja Czernecka-Mikrut, Iłarion Daniluk „Zenek”, Paulina Dębosz, Pola Dwurnik, Maurycy Gomulicki, Jan Gryka, Marek Horwat, Lila Kalinowska, Yayoi Kusama, Edmund Monsiel, Walter Pfeiffer, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Joanna Srebro
- Wystawa
- Róża jest różą
- Miejsce
- BWA Tarnów
- Czas trwania
- 13.10 - 24.11.2013
- Osoba kuratorska
- Ewa Łączyńska-Widz, Jadwiga Sawicka
- Fotografie
- Daniel Rumiancew
- Strona internetowa
- www.bwa.tarnow.pl/