SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.11.2013 6 min

„Róża jest różą” w BWA Tarnów

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maurycy Gomulicki, "Melancholia", rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Maurycy Gomulicki, „Melancholia”, rzeźba, 2013, Park Strzelecki, fot. D Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Wystawa jest częścią projektu Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal – cyklu wystaw międzynarodowej sztuki współczesnej odnoszących się do historycznego i kulturalnego dziedzictwa Małopolski.

Róża jest różą odnosi się do fenomenu Zalipia – „malowanej wsi“ położonej w okolicach Tarnowa, którą etnograficznie opiekuje się tarnowskie Muzeum Okręgowe.

Zalipie. Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Zalipie.Na ścianie od lewej prace Heleny Cieślak, Wiktorii Sambor i Marii Samel. Lata 70. i 80. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie, fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, "Neon Hamlet", fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

W gablocie zalipiańskie malowanki, lata 60. XX w. z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Tarnowie oraz Maurycy Gomulicki, „Neon Hamlet”, fotografia, 2011, dzięki uprzejmości artysty fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Tytuł wystawy to słynny fragment wiersza Gertrudy Stein. Chociaż tak kulturowo i geograficznie odległy od Zalipia, wydał nam się istotnym odniesieniem: jego tautologiczna forma przywodzi na myśl ornament, który wymknął się spod kontroli i zaczyna żyć własnym życiem. Róża jest różą, ale jest także językowym eksperymentem. Zalipiańskie bukiety i girlandy także rozrastają się swobodnie i arbitralnie.

Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”, instalacja site-specific, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Edmund Monsiel, bez tytułu, ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Paulina Dębosz, „Epidemia dziwnych kwiatów”,
instalacja site-specific, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz
Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. Daniel Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Edmund Monsiel, bez tytułu,  ołówek na papierze, brak datowania z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Edmund Monsiel, bez tytułu,
ołówek na papierze, brak datowania
z kolekcji Muzeum Regionalnego w Tomaszowie Lubelskim
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Przede wszystkim jednak interesuje nas chęć upiększania i poprawiania rzeczywistości, stawiania czoła wyzwaniu jakim jest pusta (nieudekorowana) płaszczyzna. Ważne jest także pragnienie przemiany zgrzebnej rzeczywistości w kolorową bajkę.

Pola Dwurnik, „Malarka”, olej na płótnie, 2007 z kolekcji prywatnej oraz „Malarka w Zalipiu”, wideo 10’14”, 2009-2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Pola Dwurnik, „Malarka”,
olej na płótnie, 2007
z kolekcji prywatnej
oraz „Malarka w Zalipiu”,
wideo 10’14”, 2009-2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery” KWIATOWA OBSESJA GERBERY wideo 1’21”, 1999 dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Yayoi Kusama, „Kwiatowa obsesja gerbery”, wideo 1’21”, 1999
dzięki uprzejmości artystki; Victoria Miro, London; Ota Fine Arts, Tokyo and Singapore; Yayoi Kusama Studio Inc. oraz Jadwiga Sawicka, „Róże”, akryl na fotografiach, cykl kolaży, 2013, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Tytułowa Róża jest różą to również semantyczna zabawa z motywem zalipiańskiego kwiatu. Motywy z tamtejszych domów to kwiaty odmalowane z kwitnących ogrodów i łąk. Jednocześnie malowany kwiat może być szerokim symbolem zmysłowości, tęsknoty, przemijania.

Joanna Srebro, bez tytułu (portret), malarstwo na szkle, lata 70. XX w. z kolekcji prywatnej fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Joanna Srebro, bez tytułu (portret),malarstwo na szkle, lata 70. XX w. z kolekcji prywatnej, fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie oraz Jan Gryka, „Zenek”,
instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013
fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Jan Gryka, „Zenek”, instalacja site-specific z pracami Iłariona Daniluka i Agaty Groszek, 2013 fot. D. Rumiancew, archiwum BWA w Tarnowie

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Artyści z Zalipia, Alicja Czernecka-Mikrut, Iłarion Daniluk „Zenek”, Paulina Dębosz, Pola Dwurnik, Maurycy Gomulicki, Jan Gryka, Marek Horwat, Lila Kalinowska, Yayoi Kusama, Edmund Monsiel, Walter Pfeiffer, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Joanna Srebro
Wystawa
Róża jest różą
Miejsce
BWA Tarnów
Czas trwania
13.10 - 24.11.2013
Osoba kuratorska
Ewa Łączyńska-Widz, Jadwiga Sawicka
Fotografie
Daniel Rumiancew
Strona internetowa
www.bwa.tarnow.pl/
Indeks
BWA Tarnów Ewa Łączyńska-Widz Jadwiga Sawicka

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
4
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Róża jest różą” w BWA Tarnów — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności