„Red Black and Yellow” Veronici Taussig
Sztuka wiedeńskiej rzeźbiarki Veronici Taussig jest z ducha orficka. Wyrasta ze spokojnej kontemplacji i radościżycia. Oddziałuje na widza poprzez kolor i nieskazitelną formę wywołując określone stany emocjonalne.
Repertuar motywów i kształtów jest bardzo szeroki. Od regularnych i geometrycznych poprzez organiczne i biomorficzne do skomplikowanych wielowarstwowych struktur z papieru. Jeśli poprzez prace wyznacza się granice własnego „ja” i określa tożsamość duchowo-kulturową, to w przypadku Veronici obszar ten jest bardzo rozległy. W jej twórczości pobrzmiewa echo Constantina Brancusiego, rosyjskich konstruktywistów, Hansa Arpa, Alexandra Caldera, Nicolasa Schöffera, a nade wszystko Henriego Matisse’a. Wycinane z kolorowych arkuszy formy jego ostatnich prac Veronica ogląda kilka lat temu w Nowym Jorku. Matisse rysuje nożyczkami, wcinając się w kolor, jak sam mówił – jak rzeźbiarz w kamień. Veronica przekłada ten pomysł bezpośrednio na rzeźbę. Tworzy kartonowe i styrodurowe modele dla rzeźb z aluminium i polimerów.
Do świata rzeczy nawiązuje jedynie przez dalekie, migotliwe skojarzenia. Jej prace stopniowo zyskują autonomię kształtu. Obłe formy rzeźb kojarzą się z plamkami, które widzimy spoglądając pod światło przez przymrużone powieki. Niczym powidoki kontrastują czerwienią, błękitem czernią i bielą. Artystka snuje opowieść o świetle materializującym się w refleksach polerowanej stali i aluminium, o tajemnicach optyki. Operuje czystymi kolorami podstawowymi w pełnym nasyceniu. Potrafi wybrać i harmonijnie zestawić te najsilniej wyrażające radość i siłę witalną.
W kompozycjach z papieru kolor, rozbity na elementarne komponenty, zestawiony zostaje w mieszaninie optycznej. Subtelnieje, wytłumia się by z drobnych pasków papieru stworzyć migotliwą, drżącą strukturę o zaskakującej dynamice. Jest to próba zintegrowania malarstwa i rzeźby, zarazem pochwała zmysłu wzroku. Przypadek Veronici Taussig w historii sztuki jest wyjątkowy. Artystka przez wiele lat zajmuje się domem i dziećmi, potem projektuje wnętrza luksusowych hoteli, by wreszcie w jesieni życia rozpocząć przygodę z rzeźbą. Ma przy tym niezwykłą wolę tworzenia. Sztuka jest dla niej azylem, momentem łaski intensywnego odczuwania.
Katarzyna Haber
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Red Black and Yellow
- Miejsce
- Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź
- Czas trwania
- 14.12.2018–3.02.2019
- Osoba kuratorska
- Urszula Tarasiewicz
- Fotografie
- A. Michalska
- Strona internetowa
- mgslodz.pl