SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.02.2022 2 min

„+Q NC Y” Magdaleny Żołędź i Lou Jaworskiego w galerii Śmierć Człowieka

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Lou Jaworski, „songs for space”, z serii „Presence Vinyl LP”, ⌀ 30,5 cm, winyl, kartonowe pudełko, papier, unikat, 2022; fot. Lou Jaworski

Nieuważne częstotliwości są zatopione we wszystkim – my i rzeczy żyjemy w świecie fal i drgań. Szum morza, śpiew ptaków są rytmicznościami: cztery, trzy, dwa. Jest to zakres najbardziej wszechobecny, zapewne dla tych wszystkich bytów, które operują w ludzkiej skali. Jedna z hiszpańskich artystek rozszerzyła swe sensorium o czujniki połączone z urządzeniami rejestrującymi ruchy płyt tektonicznych. Dla nas jednak to spektrum percepcji jest niedostępne, jesteśmy w stanie poczuć drgania jedynie w wąskiej skali podczas stania przy kolumnach na imprezie, trzęsienia ziemi, czy przejeżdżającego pojazdu, który wprawia w ruch budynek, w którym jesteśmy. Są to niecodzienne sytuacje. Czy to oznacza, że artystka dzięki czujnikom czuje więcej każdego dnia? Jeżeli drgania są ciągłe, to może mózg zaczął czytać je jako szumy, które należy zniwelować.

Lou Jaworski, „Untitled”, (performance Hamburger Bahnhof 14-17.09.2017), 4 koszule z bawełny egipskiej z grafitowymi guzikami, druk CNC, 2017; fot. Lou Jaworski
Lou Jaworski, „Ω SUN elliptical”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, „01”, wydruk UV na flizelinie, 100 x 125 cm, 2014-2022; fot. Lou Jaworski
od lewej: Lou Jaworski, „Ω SUN linear”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; Magdalena Żołędź, „Untitled”, stalowy sześcian; wydruki na folii, wysokość 30 cm, 2021; Lou Jaworski, „Untitled”, (performance Hamburger Bahnhof 14-17.09.2017), 4 koszule z bawełny egipskiej z grafitowymi guzikami, druk CNC, 2017; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, z serii „You Are Only an Image to Me”, druk UV na aluminium, 100 x 65 cm, 2022; fot. Lou Jaworski
Magdalena Żołędź, „Untitled”, stalowy sześcian; wydruki na folii, wysokość 30 cm, 2021; Lou Jaworski, „Ω SUN linear”, druk pigmentowy UV w rastrze na siatce ze stali nierdzewnej i aluminium, 154 x 116 cm, 2022; fot. Lou Jaworski

Jedna z praca Lou Jaworskiego opowiada właśnie o tych odczuciach, o wyciszaniu przez umysł sygnałów z zewnątrz. Na profesjonalnych płytach winylowych w miejscu startu igły gramofonu, przed właściwym utworem, nagrana jest cisza – nie absolutna, ale ludzka, ziemska (jak myślisz, jaka?). Również prace Magdaleny Żołędź opowiadają o podobnych niezauważalnych falach, tych które stanowią w usieciowiony świecie wszechobecną ciszę, która dla ludzkich oczu jest ledwo widoczna. Pojawiają się podczas nieustającego zaglądaniu w stronę drgających, szumiących pixeli, gdy naokoło świat się zmienia pod wpływem pogody.

Wystawa +Q NC Y jest właśnie o tej ciszy.

I Inspiracją dla tekstu jest podkast O Zmierzchu: S03E30 – Medycyna Naturalna
II Moon Ribas

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Magdalena Żołędź, Lou Jaworski
Wystawa
+Q NC Y
Miejsce
galeria Śmierć Człowieka, Warszawa
Czas trwania
7-12.02.2022
Osoba kuratorska
Kamil Pierwszy
Fotografie
Lou Jaworski
Strona internetowa
www.facebook.com/events/3158672247701314/
Indeks
Galeria Śmierć Człowieka Kamil Pierwszy Lou Jaworski Magdalena Żołędź

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„+Q NC Y” Magdaleny Żołędź i Lou Jaworskiego w galerii Śmierć Człowieka — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności