SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Artykuł sponsorowany 27.12.2021 3 min

„Przystań” Pawła Błęckiego w Parku Oruńskim

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Paweł Błęcki, „Przystań”, fot. Michał Szymończyk

Położony na uboczu Gdańska Park Oruński zawiera w sobie potężny nośnik znaczeń i historii. Powstałe w XVI wieku założenie przez kolejne stulecia aż do dziś było świadkiem kształtowania się południowej części miasta: przedwojennych domów, zamieszkiwanych przez repatriantów i nowych bloków powstających w prężnie rozwijającej się dzielnicy.

Na miejsce składają się wzgórza związane z miejską mitologią, spisaną przez Jerzego Sampa w Legendach Gdańskich. Jest malowniczy dworek, niezniszczony od stuleci. W latach 70. w ramach rewitalizacji przestrzeni postawiono cztery granitowe rzeźby Alfonsa Łosowskiego. Do dziś znajduje się tu Centrum Kultury Tatarów symbolicznie podkreślone pomnikiem Tatara Rzeczypospolitej

Paweł Błęcki pośrodku tych wszystkich artefaktów postawił Przystań – prostą drewnianą formę, przypominającą latarnię morską. Ale też wieżę obserwacyjną, z której można przyglądać się okolicy. Nie da się na nią wejść, zachęca jednak do monitorowania przestrzeni, krążenia wokół. Rzeźbiarz umiejscowił ją w parku, w dzielnicy, do której po wojnie przybyli jego dziadkowie. Orunia, położona stosunkowo blisko Żuław, wyglądała jak po katastrofie ekologicznej – nie nadawała się na pola uprawne, bo wycofujące się wojska niemieckie ją zalały. Dziadkowie artysty brali udział w jej osuszaniu, czego zaczątkiem był Komitet Odwodniania Oruni w 1946 roku. Dzielnica zaczęła się rozwijać, budowano tu nowe kwartały mieszkaniowe, park był częstym miejscem odwiedzin. „Przystań” przypomina ten, nieznany wielu osobom, moment w historii Gdańska.

Paweł Błęcki, „Przystań”, fot. Michał Szymończyk
Paweł Błęcki, „Przystań”, fot. Michał Szymończyk
Paweł Błęcki, „Przystań”, fot. Michał Szymończyk

Nazwa projektu ma wiele znaczeń: portowe miejsce, w którym można zacumować, ale też to związane z domowym bezpieczeństwem, przestrzenią która je zapewnia. Błęcki odwołuje się w projekcie do roli jaką Orunia pełniła po wojnie dla wielu przyjezdnych z Kresów, ale też do teraźniejszości i przyszłości. Zwraca uwagę na zmiany klimatyczne, które następują i będą następować – według prognoz podniesienie poziomu wód sprawi, że Orunię za kilkadziesiąt lat czeka zalanie. Brzeg morza nie będzie więc już metaforą, ale realnym widokiem w niedalekim sąsiedztwie. Wtedy obiekt „Przystań” mógłby pełnić rzeczywistą funkcję, jak obecnie ma to miejsce na nabrzeżu. Skutków kataklizmów dzielnica doświadczyła w 2001 roku, kiedy powódź zalała całkowicie tę część miasta i zniszczyła park. Obiekt przypominający latarnię, wieżę, postawiony tu dziś, wygląda absurdalnie, a jednocześnie w naznaczonej symbolicznie przestrzeni łączy przeszłość z przyszłością: rolę i funkcję tego miejsca po wojnie, ale też to, co się z nim stanie.

Paweł Błęcki, „Przystań”, fot. Michał Szymończyk

Jest jeszcze trzecie znaczenie słowa, jeśli potraktujemy je jako czasownik. W tej wersji można spytać (przypadkowego) przychodnia, jak zamierza się do katastrofy ekologicznej odnieść. Prosty znak w formie instalacji w przestrzeni miasta, działa najlepiej, oferując wiele znaczeń i w tym jego największa zaleta.

Jakub Knera

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Błęcki
Wystawa
Przystań
Miejsce
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
Czas trwania
8.10–31.12.2021
Osoba kuratorska
Kinga Jarocka
Fotografie
dzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Strona internetowa
laznia.pl
Indeks
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku Kinga Jarocka Paweł Błęcki

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Przystań” Pawła Błęckiego w Parku Oruńskim — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności