29.03.2018

„Prace obojętne” Bartosza Kokosińskiego i Andrzeja Szewczyka w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina

Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
„Prace obojętne” Bartosza Kokosińskiego i Andrzeja Szewczyka w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy

Wystawa Prace obojętne dotyczy, najprościej mówiąc, pewnego poczucia bezsensowności wykonywania pracy, zarówno artystycznej – w rozumieniu manualnego tworzenia sztuki, jak w szerszym kontekście – działania w ogóle. Znużenie powtarzaniem ruchów, gromadzeniem i okiełznywaniem materiałów i narzędzi oraz uczucie straty czasu dopada zarówno osoby tworzące sztukę, jak i każdego, kto wykonuje każdy niemal zawód czy choćby prace codzienne. Jednocześnie artystów cechuje często potrzeba mozolnego działania, głęboka i gorliwa. Czasem oparta jest ona na rytmicznej powtarzalności właśnie i kontemplacji najprostszych przedmiotów, jak w pracach Andrzeja Szewczyka. Innym razem, jak u Bartosza Kokosińskiego, stosunek do własnej twórczości nieustannie balansuje na granicy radości i udręki jednocześnie. Choć artysta wyraźnie czerpie radość z zabawy ideą Obrazu jako takiego, to jednocześnie nie stroni od aktów agresji wobec płócien, ram i papierów, na których tworzy. Jego obrazy albo „pożerają” otaczającą rzeczywistość, albo puchną, pękają i same schodzą z blejtramów jakby artysta w pewnym momencie tracił nad nimi kontrolę.

Wyraz bezsilności zarówno wobec materii sztuki, jak i jej idei daje Kokosiński najdobitniej w filmie Litania prezentowanym w Galerii Pulsar. To swoisty akt autoterapii, ale jednocześnie ironiczny komentarz do sytuacji artysty funkcjonującego, najprościej mówiąc, tu i teraz.

Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy
Bartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk, „Prace obojętne”, widok wystawy

U Szewczyka z kolei tworzenie obrazów bliższe było wschodniej tradycji pisania ikon niż indywidualistycznej ekspresji celebrowanej w świecie zachodnim. Artysta używał jednak materiałów, które uznać można za niepotrzebne, będące bezwartościową częścią czegoś cenniejszego, „pozostałości”, jak np. łupinki od pistacji czy skrawki po ostrzeniu kredek. Innym razem, jak w jednym z prezentowanych na wystawie dzieł, wykorzystywał stare tapety, tworząc swoisty manuskrypt – zapis formy, duchowych przeżyć, ale też samego aktu „pracy” właśnie. Owo szczere podejście obu artystów do sztuki wydaje się być w pewien sposób wyzwalające dla nich samych, ale też dla odbiorców. Stereotyp, że twórcy kreacja przychodzi łatwo, rodzi często u widza poczucie niechęci, zarówno jeżeli mamy do czynienia z dziełem manualnie doskonałym („bo ja tak nie umiem”), jak i wtedy, gdy forma wydaje się zbyt prosta („każdy by tak umiał”). Może by zatem spróbować tę sytuację odwrócić i spróbować jeszcze raz spojrzeć artyście „przez ramię”, zobaczyć jak zmaga się z codziennym wysiłkiem, jak jego samego drażnią konwenanse sztuki, jak znosi porażki. Być może wtedy prace prezentowane na wystawie przemówią do widzów w inny sposób, jako metafory pewnego wspólnego doświadczenia, bliskości sztuki i codzienności, a nawet zwyczajnie ludzkiej niedoskonałości obu tych sfer.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaBartosz Kokosiński, Andrzej Szewczyk
WystawaPrace obojętne
MiejsceGaleria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Czas trwania15.03–21.04.2018
KuratorAnna Ciabach
Strona internetowatarasin.pl
Indeks

Zobacz też