SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 12/2025 Krytyka 21.03.2025 6 min

Potencjał wiedzy nieeksperckiej. „Mineralne immersje” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Gabi Skrzypczak
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
W dyskursie zdominowanym przez mroczną ekologię i narracje hydrofeministyczne, zejście pod ziemię i zmierzenie się z budowaniem sieci połączeń między człowiekiem a bytami mineralnymi sprzed wieków pozwala nam zastanowić się nad niebiologicznymi wspólnotami na Ziemi i w kosmosie.
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski

W polu zainteresowań naukowców i artystów zajmujących się badaniami posthumanistycznymi króluje dziś antropocen. Tymczasem Monika Bakke zaprosiła do wystawy osoby artystyczne, których zainteresowanie tym, co nieludzkie skoncentrowane jest wokół zjawisk, jakie miały miejsce tysiące, a nawet miliony lat temu. Anna Siekierska i Mikołaj Szpaczyński zapoznają nas zarówno z procesami artystycznymi trwającymi od kilku lat, jak i tymi liczonymi w znacznie większej skali – okresów geologicznych. W stosunkowo niewielkiej przestrzeni piwnicy poznańskiego Arsenału zestawione zostały ze sobą strategie artystyczne poświęcone pracy z materią mineralną, na pierwszy rzut oka bardzo podobne, jednak reprezentujące różne podejścia do pracy z naturą.

1
Eseje 31.03.2023

O recepcji sztuki Teresy Murak

Łukasz Mojsak, Łukasz Ronduda

Mikołaj Szpaczyński prezentuje zapis swojej praktyki związanej z odkopywaniem jaskini znajdującej się blisko jego rodzinnego domu. Artysta systematycznie, od pięciu lat, za pomocą rzeźbiarskiego dłuta wydobywa z jaskini glinę, odsłaniając w ten sposób jej ukryty kształt. Jak sam podkreśla, jego działanie ma charakter raczej podążania za naturą niż tworzenia; kwestionuje wręcz swoją rolę jako artysty. Projekt 24 metry w poznańskiej odsłonie prezentowany jest jako zapis wideo. Specjalnie zaprojektowany ekspozytor odwzorowuje klaustrofobiczny charakter wnętrza jaskini. Aby obejrzeć wideo, widz musi powtórzyć ruch twórcy i przyjąć pozycję „kopacza”. Przed małym ekranem umieszczone zostało dłuto, którego ruch w przybliżeniu prezentowany jest na filmie. Możemy więc wczuć się w tę mozolną, statyczną czynność usuwania gliny, syzyfowej pracy, której cel i efekt nie są możliwe do przewidzenia.

Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski

W działaniach Szpaczyńskiego sam ruch jego ciała, dostosowywanie się do kształtów jaskini, godziny pracy, kilogramy przerzucanej gliny, rzeźbienie (lub raczej odrzeźbianie) materii – stanowią łącznik z mało w Polsce obecną tradycją land artu. Odnieść można jednak wrażenie, że w ramach Mineralnych immersji to nie performans wychodzi na pierwszy plan, a raczej analiza materii i towarzyszące jej badania. Poza wspomnianymi pracami wideo i narzędziami artysta prezentuje także mapy jaskini, ukazujące jej stopniowe powiększanie się dzięki jego pracy. W muzealnej gablocie prezentowane są także kamienie, skamieliny, a także różnego rodzaju materiały mineralne znalezione przez Szpaczyńskiego w jaskini, w końcu – zdjęcia organizmów żywych; wszystko to tworzy ekosystem nowo powstałej przestrzeni. Za takim odczytaniem 24 metrów stoi kuratorka pokazu Monika Bakke, skupiona na eksplorowaniu potencjału badawczego wiedzy nieeksperckiej. Przesuwa to akcent z land artu w stronę nurtu zwanego art&science.

Stosunkowo nowe podejście do odczytywania 24 metrów odsłania nam założenie kuratorskie Moniki Bakke, skupione na eksplorowaniu badawczego potencjału wiedzy nieeksperckiej i zainteresowanie romansem natury i sztuki raczej w nurcie art&science niż land artu.

Anna Siekierska przygląda się z kolei chyba najlepiej rozpoznawalnemu wśród geologów fenomenowi wielkopolski – meteorytem znalezionym we wsi Morasko (obecnie część Poznania). Jej podejście różni się od performatywnej poetyki Szpaczyńskiego. Siekierska nie boi się bajkowości, fantastyki czy flirtowania z alternatywną duchowością. Punktem głównym instalacji są umieszczone blisko podłogi, na szklanym ekspozytorze, modele fragmentów poznańskiego meteorytu wykonane z drewna. Można z nich złożyć, niczym z puzzli, pierwotny kształt meteoroidu, który rozpadł się w atmosferze ziemskiej. Rekonstrukcja ta widoczna jest na prezentowanym zdjęciu.

1
Krytyka 09.06.2023

Kanarek w kopalni. „Podróż do wnętrza Ziemi” w BWA Wrocław Główny

Portret Aleksy Wójtowicz

Takie złożenie w całość możliwe jest jedynie jako działanie artystyczne, gdyż odkopane przez badaczy części kosmicznej skały rozsiane są po różnych miejscach Polski i Europy. Znajdowane latami fragmenty meteorytu trafiały do różnych placówek badawczych, instytutów czy prywatnych kolekcji. Artystka próbowała prześledzić dalsze losy i obecne „życie” meteorytów. Wyniki tych badań prezentowane są w formie slajdów przedstawiających obecne miejsca ich przechowywania. W samym rezerwacie nie znajduje się dziś ani jeden fragment meteoroidu. Alternatywną historię rezerwatu Siekierska przedstawia na drzeworycie wyobrażającym sielankową wizję Moraska, gdzie w kraterach uderzeniowych pływają kaczki, a dziki i jelenie odpoczywają w towarzystwie poszukiwaczy meteorytów wyposażonych w wykrywacze metalu. Na niebie widać deszcz meteorów z ogonami przypominającymi gwiazdy betlejemskie.

Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski
Widok wystawy, „Mineralne immersje”, Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, fot. Michał Adamski

Kluczową, jak sądzę, rolę w narracji artystki na temat rezerwatu stanowi praca formalnie przypominająca małe modlitewne obrazki, które często znajdują się przy wejściach do kościołów, sanktuariów i różnego rodzaju ośrodków chrześcijańskiego kultu. W miejscu, gdzie zazwyczaj znajduje się wizerunek świętej postaci, Siekierska umieszcza zdjęcie „rzeźby wotywnej” składającej się z połączonych ze sobą, eksponowanych na wystawie drewnianych fragmentów meteorytów. Na rewersie, w miejscu przeznaczonym na modlitwę lub litanię, umieszczony został rymowany wiersz nawiązujący do scen rozgrywających się na płaskorzeźbie poświęconej rezerwatowi Morasko. Artystka bawi się religijną konwencją, traktując rezerwat z podobną nabożnością, co chrześcijanie miejsca kultów i objawień. Siekierska w swojej twórczości i działaniach aktywistycznych często odwołuje się do religii, jednak nie tyle w formie inspiracji konkretnymi obrzędami, co korzystając z wypracowanych praktyk zaznaczania widoczności i korzystania z przywilejów związanych z praktykowaniem wiary. W porównaniu do Mikołaja Szpaczyńskiego, który podąża za ramami narzuconymi przez ukształtowane tysiące lat temu struktury geologiczne, Anna Siekierska szuka nowych form dialogu między człowiekiem a naturą. Artystka odtwarza, przetwarza i dekonstruuje zarówno to, co ludzkie, jak i to, co mineralne, wypatrując nowych form współegzystencji w czasach antropocenu.

W porównaniu do Mikołaja Szpaczyńskiego, którego praktyka zdaje się raczej podążać za ramami narzuconymi mu przez ukształtowane tysiące lat temu struktury geologiczne, Anna Siekierska szuka nowych form dialogu między człowiekiem a naturą.

Poznańska ekspozycja stawia pytania o sposoby poznawania i interpretowania natury, kontrastując analityczno-performatywne podejście Szpaczyńskiego z metaforyczną i narracyjną strategią Siekierskiej. W dyskursie zdominowanym przez mroczną ekologię i narracje hydrofeministyczne, zejście pod ziemię i zmierzenie się z budowaniem sieci połączeń między człowiekiem a bytami mineralnymi pozwala zastanowić się także nad niebiologicznymi wspólnotami na Ziemi i w kosmosie. Wystawa jednak przez swój minimalistyczny charakter pozostawia niedosyt nie tylko w warstwie wizualnej, ale przede wszystkim teoretycznej. Jak podkreśla kuratorka, działania zaproszonych osób powstawały we współpracy z badaczami i opierają się na autorskich metodach naukowych. Jednak poza gablotami z materiałami Mikołaja Szpaczyńskiego, które i tak przypominają bardziej gazetkę szkolną niż opracowanie naukowe, trudno doszukać się na Mineralnych immersji szerszego kontekstu badawczego. Nie oczekuję od wystaw w galeriach sztuki tablic rodem z korytarzy Uniwersytetu Przyrodniczego, jednak wydaje mi się, że zapowiadana przez kuratorkę współpraca na linii badaczka-artysta nie została w pełni wyzyskana w warstwie narracyjnej wystawy. Na szczęście prace Siekierskiej i Szpaczyńskiego bronią się same, a nie tylko jako eksponat z nurtu art&science.

Gabi Skrzypczak (ona/jej) — poznańska kuratorka i teoretyczka sztuki. Twórczyni wystaw, wydarzeń artystycznych i tekstów o sztuce. Współzałożycielka inicjatywy artystyczno-kulinarnej TostMarcin. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół sztuki Europy Środkowo-Wschodniej oraz intersekcjonalnych aspektów teorii feministycznej i queer.

Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anna Siekierska, Mikołaj Szpaczyński
Wystawa
Mineralne immersje
Miejsce
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Czas trwania
17.01–23.03.2025
Osoba kuratorska
Monika Bakke
Fotografie
Michał Adamski
Strona internetowa
arsenal.art.pl/exhibition/mineralne-immersje/
Indeks
Anna Siekierska Gabi Skrzypczak Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu Mikołaj Szpaczyński Monika Bakke

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Potencjał wiedzy nieeksperckiej. „Mineralne immersje” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności