„Post Traumatic Sex Disorder” Michała Korchowca i Hajar Moussa w Trafostacji Sztuki
Jak owad wijący coraz grubszy i odporniejszy kokon, jej umysł będzie wzmacniał cienka przegrodę, chroniącą przed tym, co zagrażało jej istnieniu.
Paul Bowles, Pod osłoną nieba
Wystawa dwojga artystów, których dzieli wiele – począwszy od płci, a skończywszy na tradycjach kulturowych, w których wzrastali. Ich zestawione razem prace splatają się w spójną zmysłową opowieść o dramacie ciała jako miejscu doświadczeń oraz potrzeby znalezienia bezpieczeństwa. Czym jest ciało, czy tylko półprzezroczystym ekranem projekcji kulturowych, czy jest też uchwytnym medium doświadczania świata? A może to, co łączy, zawarte jest w tym, co rodzi traumę, co zepchnięte w tabu, co wykluczamy i co nas wyklucza?
Rysunki marokańskiej artystki Hajar Moussa oraz instalacje kokonów-hamaków i malarstwo Michała Korchowca układają się w dramat pożądliwości i cierpienia. Tworzą opowieść i biologiczności, utracie ciała, tożsamości i byciu w zawieszeniu. Wystawa o fascynacji ciałem i życiem, poznawanym poprzez ból, ale też o lękach i potrzebie bezpieczeństwa, ucieczki, budowy własnego gniazda i stabilności w wirze wydarzeń, na który nie mamy już wpływu.
Michał Korchowiec (ur. 1987) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Scenograf, artysta sztuk wizualnych, reżyser i producent filmowy. Maluje, tworzy sztukę wideo oraz instalacje. Autor kilku wystaw indywidualnych, brał również udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Zaaprojektował scenografię do wielu spektakli teatralnych, za które otrzymał liczne nagrody, w tym nagrodę Jana Świderskiego, nagrodę Leona Schillera oraz nagrodę za stworzenie najlepszej scenografii na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Zaprojektował scenografię (dekoracje i kostiumy) do wielu spektakli Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego (Nie-boska komedia, Wszystko powiem Bogu!, Klątwa, Bitwa warszawska 1920, W imię Jakuba S., Courtney Love. Współpracował z Wiktorem Rubinem i Jolą Janiczak tworząc scenografię do spektakli Sprawa Gorgonowej, Detroit. Historia ręki oraz z Jackiem Poniedziałkiem przy Szklanej menażerii i Kto się boi Wirginii Wolf? Zaprojektował scenografię do spektaklu reżyserowanego przez Yanę Ross pt. Salka Valka w Borgarlekhusid w Rejkiawiku.
Hajar Moussa [HomosapiensUnisex] jest ilustratorką i powieściopisarką grozy. Studiowała komiks w Instytucie Sztuk Pięknych (Tetouan, Maroko), koncentrując się na prostytucji i magii w Maroko (2006-2011). W latach 2011-2013 Hajar została stypendystką Fulbrighta w Savannah College of Art & Design, przystępując do studiów magisterskich na kierunku komiks i powieść graficzna w jednym z najbardziej nawiedzonych miast w stanie Giorgia w USA. Po ukończeniu studiów, podczas których kontynuowała eksplorację świata prostytucji, transwestytyzmu i czarnej magii, postanowiła studiować teologię na Uniwersytecie Genewskim, aby lepiej zrozumieć i rozszyfrować kodeks religijny i płeć społeczną. Od dziecka Hajar Moussa jest miłośniczką kreskówek i wielką fanką muzyki black metal, która towarzyszy jej w podróżach i w pracy. Ilustratorka mieszka i pracuje w Maroko, gdzie projektuje ubrania i biżuterię pod marką The Unholy Series.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Michał Korchowiec, Hajar Moussa
- Wystawa
- Post Traumatic Sex Disorder
- Miejsce
- Trafostacja Sztuki w Szczecinie
- Czas trwania
- 10.10–1.12.2019
- Osoba kuratorska
- Stanisław Ruksza
- Strona internetowa
- trafo.art