SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 18.02.2022 4 min

Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)

Portret Aleksy Wójtowicz
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Jak pisał Stanisław Brzozowski, kluczowy młodopolski teoretyk: „Gdy mówię: styl – mówię: stosunek autora do wszechświata. Styl nie jest kwestią formy: obejmuje on nie tylko pytanie: jak? – ale także pytanie: co?”. Rzecz w tym, że wystawa ekipy Szczerskiego głównie odpowiada na pytanie „jak?”, jednak na fundamentalne „co?” odpowiedź zostaje zawieszona.
„Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)”, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Łukasz Wojciechowski

Rzecz zaczyna się krzesłem, i to nie byle jakim. W holu krakowskiego Muzeum Narodowego obiektem wychodzącym do widza z zaproszeniem na wystawę Polskie style narodowe 1890–1918 jest słynne krzesło jadalniane, które dla Tadeusza Boya-Żeleńskiego zaprojektował Stanisław Wyspiański. Trudno znaleźć inny przykład w historii polskiego wzornictwa, który celniej ukazywałby kapitulację użytkownika wobec przedmiotu, przerost formy nad użytecznością siedziska. Jak wspominał sam Żeleński, na krzesłach ani się nie dało wygodnie rozsiąść, ani ich nijak przesunąć, a projekty Wyspiańskiego „robiły wrażenie mebli, w jakich mogą mieszkać ludzie na jakiejś innej gwieździe”. Żeleński wkrótce po śmierci Wyspiańskiego mebli się pozbył, bo choć scenografia wymierzona w mieszczańskie kołtuństwo sprawdzała się jako ozdoba salonu, nie pozwalała w niej żyć na co dzień. I tak czuć w tej zaakcentowanej krzesłem historii posmak przyszłych porażek modernizmu – obietnic prześnionej nowoczesności, maszyn do mieszkania wykraczających poza świat ludzi mających swoje ziemskie przyzwyczajenia. Nieco powiększona replika krzesła, która zaprasza na wystawę, ma jeszcze jedną właściwość – nie do końca wiadomo, jak jej użyć. Niby można się na nią wspiąć i usiąść pośrodku tego gigantycznego tronu. Większość po prostu przy niej przystaje, robi zdjęcie i idzie dalej, skonfundowana tym, czego krzesło od niej chce. Rozwiązanie zagadki znajduje się nieco dalej, już na samej wystawie – ale odnoszę wrażenie, że jest to odpowiedź niezamierzenie podsumowująca wysiłki ekipy MNK w ambitnym projekcie, jakim jest cykl wystaw 4 × nowoczesność. Inauguruje go właśnie pokaz twórczości pierwszych pokoleń artystów państwowotwórczych przełomu XIX i XX wieku, dla których Kraków był cierpliwą piastunką emancypacyjnych dążeń w dziedzinie sztuki i kultury narodowej. Czy brzmi to jak przepis na blockbuster – muzealny samograj polskiej mekki turystów? Jest nim w istocie, bowiem wystawić w Krakowie to, co leży u źródła dumy z krakowszczyzny (i polskości zarazem, jeśliby wciąż traktować Kraków jako synekdochę Polski) bywa przepisem na wystawę udaną i tłumnie odwiedzaną. Biorąc pod uwagę opublikowane dotąd recenzje tego imponującego pokazu, wystawa o wielości stylów narodowych się podoba, bowiem operuje na ogromie obiektów o niekwestionowanej wartości historycznej i artystycznej, ułożonych w dość oczywistą wypowiedź ekspozycyjną. Jednak gdy przyjrzeć się tezie MNK spinającej cykl – a są nią poszukiwania źródeł rodzimej nowoczesności – tak optymizm słabnie.

„Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)”, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Łukasz Wojciechowski
„Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)”, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Łukasz Wojciechowski
„Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)”, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Łukasz Wojciechowski
„Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)”, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Łukasz Wojciechowski

Jak pisze Andrzej Szczerski, główny kurator wystawy i zarazem dyrektor MNK: „Fenomen nowoczesności definiowanej według naszej tradycji czy korespondującej z polską specyfiką kulturową to jest jeden z elementów polskiej tożsamości”. W centrum zainteresowań Szczerskiego od lat znajduje się nowoczesność á la polonaise – daleka od modernizacji imitacyjnej, za to osadzona w emancypacyjnych dążeniach, wytwarzająca własne jakości i język opisu świata. Jest to pozycja, którą można określić jako czerpiącą z postkolonialnej refleksji, jednak – zważywszy na sympatię Szczerskiego wobec projektu Międzymorza – o wyraźnym wydźwięku konserwatywnym, bliskim współczesnej polonocentrycznej polityce kulturalnej. Fakt, że w MNK spotyka się perspektywa horyzontalnej historii sztuki rodem z Piotra Piotrowskiego ze podniesieniem kwestii projektu nowej geopolityki regionalnej nie powinien dziwić. Ta tendencja wskazuje raczej na włączenie dyskursu historii sztuki w szerszą debatę nad naturą teorii postkolonialnej, która już od kilku lat toczy się w polskim gronie kulturo- i literaturoznawczyń. Tutaj podział na postępowców i konserwatystów jest wpisany w naturę wniosków, do jakich ta teoria prowadzi, kiedy toczy się dyskusja nad wzajemnymi relacjami centrów i peryferii. Dlatego też z powodzeniem można wystawę Polskie style narodowe… analizować jako jedną z pierwszych ekspozycji stanowiących asumpt do namysłu nad inną nowoczesnością, i to z perspektywy konserwatywnej. Inną nowoczesnością, to znaczy polską, w stylu narodowym. Jak pisał Stanisław Brzozowski, kluczowy młodopolski teoretyk: „Gdy mówię: styl – mówię: stosunek autora do wszechświata. Styl nie jest kwestią formy: obejmuje on nie tylko pytanie: jak? – ale także pytanie: co?”. Rzecz w tym, że wystawa ekipy Szczerskiego głównie odpowiada na pytanie „jak?”, jednak na fundamentalne „co?” odpowiedź zostaje zawieszona.

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 35. numerze Magazynu „Szum”.

Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, redaktor „Magazynu Szum”, researcher i okazjonalnie kurator. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Dialogu”, „Widoku”, „MiejMiejsce” i oko.press. Zajmuje się głównie sztuką współczesną z perspektywy socjologicznej i visual culture, historią pola sztuki po 1989 roku w Polsce, związkami polityki i sztuki oraz tzw. zwrotem konserwatywnym.

Więcej

Przypisy

Stopka

Wystawa
Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność)
Miejsce
Muzeum Narodowe w Krakowie
Czas trwania
2.07.2021 – 2.01.2022
Osoba kuratorska
Andrzej Szczerski, Magdalena Czubińska, Alicja Kilijańska, Bożena Kostuch, Joanna Kowalska, Urszula Kozakowska-Zaucha, Mirosław Kruk, Magdalena Laskowska, Halina Marcinkowska, Magdalena Święch
Fotografie
Łukasz Wojciechowski
Strona internetowa
mnk.pl/
Indeks
Aleksy Wójtowicz Muzeum Narodowe w Krakowie

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Polskie style narodowe 1890–1918 (seria wystaw 4 × nowoczesność) — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności