NR 39/2023
05.02.2021

„Pole bitwy” w Galerii Bielskiej BWA

Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
„Pole bitwy” w Galerii Bielskiej BWA
Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Wystawa Pole bitwy podejmuje się analizy sporu o znaki i symbole oraz pamięć o nich, prezentując wybrane prace polskich artystów odnoszących się w swojej twórczości do rzeczywistości społecznej. Problematyzuje zjawisko powszechnego, choć utajonego, konfliktu o prawo do interpretacji historii.

Po prawej: Robert Kuśmirowski, „Kartierung 2020”, 2020, po lewej: Piotr Bujak, „Pomnik”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Karolina Jarzębak, „Cursed obiad”, 2020, fragment, fot. Krzysztof Morcinek
Dominika Olszowy, „Mokry sen chochoła”, 2020; w tle: Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Irmina Rusicka i Kasper Lecnim, „Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
„Pole bitwy”, widok wystawy, fot. Krzysztof Morcinek
Dominika Olszowy, „Mokry sen chochoła”, 2020; w tle: Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Ada Piekarska – kuratorka:

Wystawa o sugestywnym tytule Pole bitwy, przywołując zjawisko określone przez francuskiego filozofa Pierre’a Bourdieu jako „przemoc symboliczna” – stawia sobie za cel próbę odsłonięcia mechanizmów kształtujących tę „przemoc”.

Skonfliktowane strony społecznego sporu, sięgając do arsenału wspólnej przeszłości, wyciągają z niej jedynie takie fragmenty, przy pomocy których mogą stworzyć reprezentującą ich interesy narrację. Artystki i artyści biorący udział w wystawie, sięgając do symbolicznego uniwersum, prowadzą spojrzenie widza nie w kierunku historii, ale sposobu opowiadania o niej. Wystawa, skupiona wokół zagadnień semiotyki, doprowadza do dekonstrukcji powszechnie przyjętych norm – wynikających z określonych odczytań znaków. Stawiając sobie za cel nakłonienie do dialogu, ma szansę zaowocować pogłębieniem wzajemnego zrozumienia skonfliktowanych stron. Wystawa wraz z towarzyszącym jej wydawnictwem mogą w jakimś stopniu wpłynąć na świadomość tożsamości społecznej, w tym tożsamości kulturowej. Wystawa umożliwia widzom refleksję związaną ze zrozumieniem indywidualnego, a także zbiorowego „położenia” na semantycznym polu bitwy.

Nikita Krzyżanowska, „Płacę ci za to, abyś milczał”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Stach Szumski, „Kaszubskie diabły wyklęte”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Prace ukazane na wystawie zrealizowane są w różnych technikach. Pojawiają się działania interdyscyplinarne, oscylujące na granicy wideo, rzeźby oraz instalacji. Ich obecność skonfrontowana jest z tradycyjną metodą działania twórczego, za jaką uznawane jest malarstwo.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPaweł Baśnik, Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Katarzyna Górna, Karolina Jarzębak, Robert Kuśmirowski, Nikita Krzyżanowska, Kasper Lecnim, Jan Możdżyński, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Irmina Rusicka, Mikołaj Sobczak, Stach Szumski
WystawaPole bitwy
MiejsceGaleria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Czas trwania4.12.2020–4.03.2021
Kuratorka / KuratorAda Piekarska
FotografieKrzysztof Morcinek; dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Strona internetowagaleriabielska.pl
Indeks

Zobacz też