SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 05.02.2021 2 min

„Pole bitwy” w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Wystawa Pole bitwy podejmuje się analizy sporu o znaki i symbole oraz pamięć o nich, prezentując wybrane prace polskich artystów odnoszących się w swojej twórczości do rzeczywistości społecznej. Problematyzuje zjawisko powszechnego, choć utajonego, konfliktu o prawo do interpretacji historii.

Po prawej: Robert Kuśmirowski, „Kartierung 2020”, 2020, po lewej: Piotr Bujak, „Pomnik”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Karolina Jarzębak, „Cursed obiad”, 2020, fragment, fot. Krzysztof Morcinek
Dominika Olszowy, „Mokry sen chochoła”, 2020; w tle: Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Irmina Rusicka i Kasper Lecnim, „Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
„Pole bitwy”, widok wystawy, fot. Krzysztof Morcinek
Dominika Olszowy, „Mokry sen chochoła”, 2020; w tle: Paweł Baśnik, „O powstawaniu Polaków”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Ada Piekarska – kuratorka:

Wystawa o sugestywnym tytule Pole bitwy, przywołując zjawisko określone przez francuskiego filozofa Pierre’a Bourdieu jako „przemoc symboliczna” – stawia sobie za cel próbę odsłonięcia mechanizmów kształtujących tę „przemoc”.

Skonfliktowane strony społecznego sporu, sięgając do arsenału wspólnej przeszłości, wyciągają z niej jedynie takie fragmenty, przy pomocy których mogą stworzyć reprezentującą ich interesy narrację. Artystki i artyści biorący udział w wystawie, sięgając do symbolicznego uniwersum, prowadzą spojrzenie widza nie w kierunku historii, ale sposobu opowiadania o niej. Wystawa, skupiona wokół zagadnień semiotyki, doprowadza do dekonstrukcji powszechnie przyjętych norm – wynikających z określonych odczytań znaków. Stawiając sobie za cel nakłonienie do dialogu, ma szansę zaowocować pogłębieniem wzajemnego zrozumienia skonfliktowanych stron. Wystawa wraz z towarzyszącym jej wydawnictwem mogą w jakimś stopniu wpłynąć na świadomość tożsamości społecznej, w tym tożsamości kulturowej. Wystawa umożliwia widzom refleksję związaną ze zrozumieniem indywidualnego, a także zbiorowego „położenia” na semantycznym polu bitwy.

Nikita Krzyżanowska, „Płacę ci za to, abyś milczał”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek
Stach Szumski, „Kaszubskie diabły wyklęte”, 2020, fot. Krzysztof Morcinek

Prace ukazane na wystawie zrealizowane są w różnych technikach. Pojawiają się działania interdyscyplinarne, oscylujące na granicy wideo, rzeźby oraz instalacji. Ich obecność skonfrontowana jest z tradycyjną metodą działania twórczego, za jaką uznawane jest malarstwo.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Paweł Baśnik, Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Katarzyna Górna, Karolina Jarzębak, Robert Kuśmirowski, Nikita Krzyżanowska, Kasper Lecnim, Jan Możdżyński, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Irmina Rusicka, Mikołaj Sobczak, Stach Szumski
Wystawa
Pole bitwy
Miejsce
Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Czas trwania
4.12.2020–4.03.2021
Osoba kuratorska
Ada Piekarska
Fotografie
Krzysztof Morcinek; dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Strona internetowa
galeriabielska.pl
Indeks
Ada Piekarska Dominika Olszowy Galeria Bielska BWA Irmina Rusicka Jan Możdżyński Karolina Jarzębak Kasper Lecnim Katarzyna Górna Liliana Zeic Maciej Cholewa Mikołaj Sobczak Nikita Krzyżanowska Paweł Baśnik Piotr Bujak Robert Kuśmirowski Stach Szumski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Pole bitwy” w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności