NR 21/2023
30.01.2019

„Pod błękitnym horyzontem” Sreshty Rita Premnatha w Rodríguez Gallery

Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
„Pod błękitnym horyzontem” Sreshty Rita Premnatha w Rodríguez Gallery
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy

Koji Kamoji, zapytany o swoją praktykę malowania na kolanach, odpowiada: „w pozycji klęczącej o wiele łatwiej jest się skoncentrować”. Myślę, że odnosi się on także do pewnego braku stabilności gruntu pod nogami. Rozumie, że zawsze jest o krok od upadku, i właśnie to nieustanne uczucie zwątpienia i rozchwiania sprzyja skupieniu umysłu. Tę jasność umysłu, kiedy uginają się pod nami kolana, nazwać możemy etyką niepewności. Spojrzenie twórcy zawsze jest skierowane poniżej wysublimowanego nieba, w kierunku ziemi.

W filmie, w którym bracia Kaczyńscy wystąpili jako dzieci, rozgrywa się słynna scena. Dwóch małych blondynków podkrada się do zachodzącego księżyca i chwyta go w momencie, gdy schodzi pod linię ciemnego horyzontu. Z dzisiejszego punktu widzenia, kiedy polityczna ciemność rozprzestrzenia się po całym świecie, ta bajka zdaje się być złowieszczym omenem. Izolacjonistyczny nacjonalizm skazuje imigrantów na oczekiwanie – na azyl, pracę, wizę, wytchnienie – jedną nogą za granicą, ze spojrzeniem skierowanym już na inny kraj. Poza horyzontem kryje się szansa i oczekiwanie. Za horyzontem są wspomnienia i tęsknota. Ale pod horyzontem znajduje się tu i teraz, kiedy stajemy w momencie zaćmienia, kiedy gasną światła, a znikający punkt chowa się za ciemnym horyzontem, nie tam, lecz tu.

Koji Kamoji, Bez tytułu 1, praca z prywatnej kolekcji
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy

Sreshta Rit Premntah – Urodzony w Bengalurze (Indie), mieszka i pracuje na Brooklinie (Nowy Jork) Sreshta Rit Premnath pracuje w wielu mediach. Jest fundatorem i współredaktorem publikacji Shifter. Ma na swoim koncie solowe wystawy w Ace Gallery w Los Angeles, Nomas Foundation w Rzymie, Kansas Gallery w Nowym Jorku, Gallery SKE w Bangalurze, Muzeum Sztuki Współczesnej w St. Louis, Tony Wright Gallery w Chicago, Galerie Nordenhake w Berlinie, Wave Hill w Nowym Jorku oraz Statements na Art Basel. Brał także udział w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Queens Museum w Nowym Jorku, YBCA w San Francisco, Galerie Balice Hertling w Paryżu, 1A Space w Hong Kongu czy Gallery Isabelle Van Den Eynde w Dubaju.

Ukończył studia wyższe w The Cleveland Institute of Art oraz Bard College. Był także uczniem Whitney Independent Study Program, Skowhegan i Smack Mellon. Zdobywca grantu z Art Matters i Civitella Ranieri Foundation oraz stypendium Arthur Levitt Fellowship na Williams College. Premnath jest obecnie dyrektorem programu BFA Fine Art na Parsons School of Design w Nowym Jorku.

Tiago de Abreu Pinto je z upodobaniem wewnętrzne organy bydła i drobiu. Lubi zawiesistą zupę z podróbek, orzechokształtne żołądki ptasie, nadziewane pieczone serca, płaty wątróbki podsmażane w tartej bułce, smażoną ikrę sztokfisza.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaSreshta Rit Premnath
WystawaPod błękitnym horyzontem
MiejsceRodríguez Gallery, Poznań
Czas trwania10.01–15.02.2019
Kuratorka / KuratorTiago de Abreu Pinto
Strona internetowarodriguezgallery.com
Indeks

Zobacz też