SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 30.01.2019 2 min

„Pod błękitnym horyzontem” Sreshty Rita Premnatha w Rodríguez Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy

Koji Kamoji, zapytany o swoją praktykę malowania na kolanach, odpowiada: „w pozycji klęczącej o wiele łatwiej jest się skoncentrować”. Myślę, że odnosi się on także do pewnego braku stabilności gruntu pod nogami. Rozumie, że zawsze jest o krok od upadku, i właśnie to nieustanne uczucie zwątpienia i rozchwiania sprzyja skupieniu umysłu. Tę jasność umysłu, kiedy uginają się pod nami kolana, nazwać możemy etyką niepewności. Spojrzenie twórcy zawsze jest skierowane poniżej wysublimowanego nieba, w kierunku ziemi.

W filmie, w którym bracia Kaczyńscy wystąpili jako dzieci, rozgrywa się słynna scena. Dwóch małych blondynków podkrada się do zachodzącego księżyca i chwyta go w momencie, gdy schodzi pod linię ciemnego horyzontu. Z dzisiejszego punktu widzenia, kiedy polityczna ciemność rozprzestrzenia się po całym świecie, ta bajka zdaje się być złowieszczym omenem. Izolacjonistyczny nacjonalizm skazuje imigrantów na oczekiwanie – na azyl, pracę, wizę, wytchnienie – jedną nogą za granicą, ze spojrzeniem skierowanym już na inny kraj. Poza horyzontem kryje się szansa i oczekiwanie. Za horyzontem są wspomnienia i tęsknota. Ale pod horyzontem znajduje się tu i teraz, kiedy stajemy w momencie zaćmienia, kiedy gasną światła, a znikający punkt chowa się za ciemnym horyzontem, nie tam, lecz tu.

Koji Kamoji, Bez tytułu 1, praca z prywatnej kolekcji
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy
Sreshta Rit Premnath, „Pod błękitnym horyzontem”, widok wystawy

W sklepie

Wystawę Koji Kamoji „Cisza i wola życia” w Zachęcie recenzuje Adam Mazur

Sreshta Rit Premntah – Urodzony w Bengalurze (Indie), mieszka i pracuje na Brooklinie (Nowy Jork) Sreshta Rit Premnath pracuje w wielu mediach. Jest fundatorem i współredaktorem publikacji Shifter. Ma na swoim koncie solowe wystawy w Ace Gallery w Los Angeles, Nomas Foundation w Rzymie, Kansas Gallery w Nowym Jorku, Gallery SKE w Bangalurze, Muzeum Sztuki Współczesnej w St. Louis, Tony Wright Gallery w Chicago, Galerie Nordenhake w Berlinie, Wave Hill w Nowym Jorku oraz Statements na Art Basel. Brał także udział w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Queens Museum w Nowym Jorku, YBCA w San Francisco, Galerie Balice Hertling w Paryżu, 1A Space w Hong Kongu czy Gallery Isabelle Van Den Eynde w Dubaju.

Ukończył studia wyższe w The Cleveland Institute of Art oraz Bard College. Był także uczniem Whitney Independent Study Program, Skowhegan i Smack Mellon. Zdobywca grantu z Art Matters i Civitella Ranieri Foundation oraz stypendium Arthur Levitt Fellowship na Williams College. Premnath jest obecnie dyrektorem programu BFA Fine Art na Parsons School of Design w Nowym Jorku.

Tiago de Abreu Pinto je z upodobaniem wewnętrzne organy bydła i drobiu. Lubi zawiesistą zupę z podróbek, orzechokształtne żołądki ptasie, nadziewane pieczone serca, płaty wątróbki podsmażane w tartej bułce, smażoną ikrę sztokfisza.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Sreshta Rit Premnath
Wystawa
Pod błękitnym horyzontem
Miejsce
Rodríguez Gallery, Poznań
Czas trwania
10.01–15.02.2019
Osoba kuratorska
Tiago de Abreu Pinto
Strona internetowa
rodriguezgallery.com
Indeks
Rodríguez Gallery Sreshta Rit Premnath Tiago de Abreu Pinto

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Pod błękitnym horyzontem” Sreshty Rita Premnatha w Rodríguez Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności