„Pod błękitnym horyzontem” Sreshty Rita Premnatha w Rodríguez Gallery
Koji Kamoji, zapytany o swoją praktykę malowania na kolanach, odpowiada: „w pozycji klęczącej o wiele łatwiej jest się skoncentrować”. Myślę, że odnosi się on także do pewnego braku stabilności gruntu pod nogami. Rozumie, że zawsze jest o krok od upadku, i właśnie to nieustanne uczucie zwątpienia i rozchwiania sprzyja skupieniu umysłu. Tę jasność umysłu, kiedy uginają się pod nami kolana, nazwać możemy etyką niepewności. Spojrzenie twórcy zawsze jest skierowane poniżej wysublimowanego nieba, w kierunku ziemi.
W filmie, w którym bracia Kaczyńscy wystąpili jako dzieci, rozgrywa się słynna scena. Dwóch małych blondynków podkrada się do zachodzącego księżyca i chwyta go w momencie, gdy schodzi pod linię ciemnego horyzontu. Z dzisiejszego punktu widzenia, kiedy polityczna ciemność rozprzestrzenia się po całym świecie, ta bajka zdaje się być złowieszczym omenem. Izolacjonistyczny nacjonalizm skazuje imigrantów na oczekiwanie – na azyl, pracę, wizę, wytchnienie – jedną nogą za granicą, ze spojrzeniem skierowanym już na inny kraj. Poza horyzontem kryje się szansa i oczekiwanie. Za horyzontem są wspomnienia i tęsknota. Ale pod horyzontem znajduje się tu i teraz, kiedy stajemy w momencie zaćmienia, kiedy gasną światła, a znikający punkt chowa się za ciemnym horyzontem, nie tam, lecz tu.
Sreshta Rit Premntah – Urodzony w Bengalurze (Indie), mieszka i pracuje na Brooklinie (Nowy Jork) Sreshta Rit Premnath pracuje w wielu mediach. Jest fundatorem i współredaktorem publikacji Shifter. Ma na swoim koncie solowe wystawy w Ace Gallery w Los Angeles, Nomas Foundation w Rzymie, Kansas Gallery w Nowym Jorku, Gallery SKE w Bangalurze, Muzeum Sztuki Współczesnej w St. Louis, Tony Wright Gallery w Chicago, Galerie Nordenhake w Berlinie, Wave Hill w Nowym Jorku oraz Statements na Art Basel. Brał także udział w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w Queens Museum w Nowym Jorku, YBCA w San Francisco, Galerie Balice Hertling w Paryżu, 1A Space w Hong Kongu czy Gallery Isabelle Van Den Eynde w Dubaju.
Ukończył studia wyższe w The Cleveland Institute of Art oraz Bard College. Był także uczniem Whitney Independent Study Program, Skowhegan i Smack Mellon. Zdobywca grantu z Art Matters i Civitella Ranieri Foundation oraz stypendium Arthur Levitt Fellowship na Williams College. Premnath jest obecnie dyrektorem programu BFA Fine Art na Parsons School of Design w Nowym Jorku.
Tiago de Abreu Pinto je z upodobaniem wewnętrzne organy bydła i drobiu. Lubi zawiesistą zupę z podróbek, orzechokształtne żołądki ptasie, nadziewane pieczone serca, płaty wątróbki podsmażane w tartej bułce, smażoną ikrę sztokfisza.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Sreshta Rit Premnath
- Wystawa
- Pod błękitnym horyzontem
- Miejsce
- Rodríguez Gallery, Poznań
- Czas trwania
- 10.01–15.02.2019
- Osoba kuratorska
- Tiago de Abreu Pinto
- Strona internetowa
- rodriguezgallery.com