NR 11/2023
09.05.2014

„Plotka” w Trafostacji Sztuki

„Plotka” w Trafostacji Sztuki
Sławomir Belina, Bez tytułu, rzeźba (plastik, papier, guma), 2014

Sławomir Belina, Bez tytułu, rzeźba (plastik, papier, guma), 2014

Plotka to wystawa tematyczna oparta na formule „open call”. W projekcie bierze udział 20 artystów z całego świata, posługujących się różnorodnymi mediami takimi jak rzeźba, malarstwo, rysunek, instalacja, video art czy fotografia. Wyselekcjonowane prace są prezentowane w dwóch galeriach Trafostacji Sztuki w Szczecinie.

Emilia Maryniak, "ZA-PLO-TKA", trawa, drut, siatka, zielone światło, 2014

Emilia Maryniak, „ZA-PLO-TKA”, trawa, drut, siatka, zielone światło, 2014

Kurt von Bley, "www", neon, 2014

Kurt von Bley, „www”, neon, 2014

Pierwsze piętro poświęcone zostało zagadnieniom fizyczności i cielesności. Plotkowanie wydaje się być czymś pierwotnym – codzienną, naturalną czynnością związaną z ciałem i stanowiącą nieodzowną część komunikacji. Stąd na wystawie pojawiają się motywy symbolizujące nadawcę i odbiorcę: twarz, ucho, usta. Plotka nie tylko zacieśnia więzi międzyludzkie, ale wpływa również na sposób, w jaki inni nas postrzegają – w oku odbiorcy odbija się oko nadawcy i odwrotnie. Plotka ukazana jest tutaj jako rzecz lekka, element dziecinnej wręcz zabawy. W trakcie tej gry może jednak zostać oddany „celny i śmiertelny strzał” – łuk na końcu pierwszej sali wystawowej zamyka tę część wystawy, nawiązując jednocześnie do kolejnego piętra ekspozycyjnego.

"Plotka", widok wystawy, dzięki uprzejmości TRAFO

„Plotka”, widok wystawy

Laura Bruce, "Rój", czarna farba tablicowa, kreda, 2014, dzięki uprzejmości TRAFO

Laura Bruce, „Rój”, czarna farba tablicowa, kreda, 2014

Druga część Plotki kładzie nacisk na psyche i słowo. Z jednej strony artyści rozpatrują temat wystawy pod kątem symboliki i typografii, wykorzystując przy tym różnorodne znaczenia słowa „plotkować” oraz wyrazy bliskoznaczne typu „zaplatać”. Z drugiej zaś analizują potencjalne formy manipulacji słownej – kojarzonej z pomówieniem, oszczerstwem czy zniesławieniem. Formy artystycznej prezentacji odnoszą się zarówno do tradycyjnego druku jak i do cyfrowego medium jakim jest internet. Analizę tematu kończą prace o wydźwięku polityczno-społecznym.

Dorota Tołłoczko-Femerling, "Wsłuchana", bawełna, krochmal, 2014, dzięki uprzejmości TRAFO

Dorota Tołłoczko-Femerling, „Wsłuchana”, bawełna, krochmal, 2014

Przemek Dzienis, Bez tytułu, fotografia cyfrowa, 2013, dzięki uprzejmości TRAFO

Przemek Dzienis, Bez tytułu, fotografia cyfrowa, 201

"Plotka", widok wystawy, dzięki uprzejmości TRAFO

„Plotka”, widok wystawy

Rafał Górczyński, "Letalność", ptasie pióra, łuk, światło, 2013, dzięki uprzejmości TRAFO

Rafał Górczyński, „Letalność”, ptasie pióra, łuk, światło, 2013

Zostań naszym patronem_ką!

Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia w sztuce, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Od 2023 roku będziemy wyłącznie w internecie. Pomóż nam w robieniu SZUMU.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaArobal, Sławomir Belina, Kurt von Bley, Laura Bruce, Barbara Dębiec, Przemek Dzienis, Rafał Górczyński, Karolina Grzywnowicz, Karolina Komasa, Małgorzata Kopczyńska, Esmeralda Kosmatopoulos, Jarek Lustych, Emilia Maryniak, Tomasz Matusewicz, Jean-Michel Rolland, Piotr Rychlicki, Karolina Skoczylas, Dorota Tołłoczko-Femerling, Igor Zaidel, Paweł Żukowski
WystawaPlotka
MiejsceTRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin
Czas trwania11.04-1.06.2014
Kuratorka / KuratorŁucja Waśko-Mandes
Fotografie Tomasz Piotr Świtalski
Strona internetowawww.trafo.org
Indeks

Zobacz też