NR 38/2023
27.06.2019

„Pierścień i róża” w Polana Institute

„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża” w Polana Institute
„Pierścień i róża”, widok wystawy

Pierścień i róża to baśń dla dzieci brytyjskiego pisarza Williama Makepeace’a Thackeraya – autora słynnej powieści Targowisko próżności (Vanity Fair), będącej satyrycznym portretem społeczeństwa angielskiego w XIX wieku. Jerzy Gruza jest autorem doskonałej filmowej adaptacji książki Pierścień i róża z 1987 roku. Film był wielokrotnie nadawany dla dzieci w godzinach porannych. Całe pokolenie uwielbiało ten film, również dlatego, że miał wszystkie elementy baśni dla dorosłych. Mnóstwo w nim było niejednoznacznych aluzji oraz erotycznych podtekstów. Tłem dla akcji był zamek w Pieskowej Skale i polskie krajobrazy.

Narracja każdej dobrej bajki osnuta jest wokół zderzenia opozycyjnych wartości – zła i dobra, piękna i brzydoty oraz silnie akcentowanego klasowego podziału na poddanych i królestwo, gmin i dwór; niegodziwych władców i prawych wasali. Sielska wystawa w Petrykozach nawiązuje do wątków magicznych i erotycznych obecnych w bajkach dla dorosłych.

Miłość jest jednym z tematów wystawy, a wiejska sceneria staje się tłem dla miłości zmysłowej. Natura jest świadkiem miłosnych uniesień w filmie Dominiki Olszowy i Tomasza Mroza. Nagość pojawia się w pracy Konrada Żukowskiego, gdzie obcowanie z przyrodą może być źródłem przyjemności, jak i dowcipnych i nieprzewidzianych zdarzeń. Antropomorficzne róże wodzą za widzem oczami (TOILETPAPER) a wieloplanowa, teatralna scenografia Magdaleny Karpińskiej odsłania niezwykłe atmosferyczne zjawisko.

„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy
„Pierścień i róża”, widok wystawy

Magiczne i baśniowe przedmioty jak pierścień i meble dla krasnala (Tomasz Mróz), ożywiony kandelabr w kształcie głowy jelenia (Hanna Krzysztofiak), lustereczko (Magdalena Karpińska) i strzała Amora (Zbigniew Lengren) dopełniają wrażenie teatralnej inscenizacji.

Pertrykoski krajobraz z drewnianą stodołą, naturą i bliskością skansenu oraz dworu Siemiona sprzyjają słodko-gorzkiej zadumie nad utraconą niewinnością. Obraz Mikołaja Sobczaka inspirowany chińską baśnią przedstawia scenę, w której Cesarz Ai, ocknąwszy się po drzemce, woli odciąć swój rękaw kimona niż obudzić śpiącego na nim kochanka. Sobczak wplata w chińską baśń wątek relacji polsko-żydowskich, przesuwając akcenty z romantycznej opowieści w kierunku polityki i polityki historycznej. Na drugim planie płomienie trawią drewniane chaty.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMagdalena Karpińska, Hanna Krzysztofiak, Zbigniew Lengren, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Zofia Pałucha, Mikołaj Sobczak, TOILETPAPER (Maurizo Cattelan i Pierpaolo Ferrari), Konrad Żukowski
WystawaPierścień i róża
MiejscePetrykozy
Czas trwania15 i 22.06.2019
Kuratorka / KuratorJustyna Wesołowska, Marika Zamojska
FotografieBartosz Górka
Strona internetowapolana.institute
Indeks

Zobacz też