SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 26.01.2018 2 min

„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik” w Centre Pompidou

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Wojciech Zamecznik, bez tytułu, 1962

„Tym, co łączy projektowanie graficzne, scenografię, fotografię i kino jest zainteresowanie nowością, rozwojem technologii i współczesnego języka artystycznego”, pisał Wojciech Zamecznik w 1961 roku.

Dialog między fotografią a grafiką rozpoczął się w dwóch pierwszych dekadach XX wieku, a jego szczególny rozwój przypada na lata po zakończeniu II wojny światowej (1945-69). Wystawa Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik skoncentrowana jest na wzajemnych oddziaływaniach obu dyscyplin w okresie powojennym, co ukazane jest poprzez setki fotografii i różnorodnych prac, pochodzących z kolekcji Centrum Pompidou oraz z publicznych i prywatnych kolekcji za granicą. Prace te, często mało znane, rzucają światło na ważny rozdział w historii relacji między fotografią a grafiką. Podczas gdy wielu projektantów graficznych eksplorowało możliwości fotomontażu, inni korzystali z możliwości form abstrakcyjnych, jakie oferuje fotografia. Uzyskane dzięki nieszablonowym eksperymentom fotogramy i rysunki świetlne były wykorzystywane w reklamach, plakatach, okładkach książek i płyt. Przedstawiciele tej nowej wrażliwości wizualnej byli niejednokrotnie uczniami Bauhausu lub inspirowali się nim. W prekursorskiej pod względem łączenia sztuk wizualnych ze sztuką użytkową szkole projektanta postrzegano jako przedstawiciela społeczeństwa potrafiącego wyrazić ducha współczesności. Książki autorstwa czołowych postaci Bauhausu, takie jak Malarstwo, fotografia, film (1925) Laszlo Moholy-Nagy’a i Vision in Motion (1947) tegoż, a także Language of Vision (1944) i Nowy krajobraz w sztuce i nauce (1956) Györgya Kepesa miały decydujący wpływ na powojennych foto-grafików.

Wojciech Zamecznik, plakat Tydzień Kina Polskiego w Lozannie, 1962
Wojciech Zamecznik, plakat VIII Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii, 1959
Gérard Ifert, „Effets optiques (Recherche sur le mouvement – sujet mobile)”, 1952
Gérard Ifert, „Effets optiques (Recherche sur le mouvement – sujet mobile)”, 1952
William Klein, bez tytułu, 1952-1961
William Klein, bez tytułu, 1952-1961
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”

Lekcję Bauhausu odrobiło pokolenie innowacyjnych praktyków, tak różnorodnych jak Gérard Ifert z Bazylei (ur. 1929), William Klein z Nowego Jorku (ur. 1928) i Wojciech Zamecznik z Warszawy (1923-67), którzy w latach 50. i 60. rozwijali nowe, „foto-graficzne” formy ekspresji. Choć pracowali w większości w różnych dziedzinach, działali w bardzo podobnych kontekstach kulturowych, pod wpływem nie tylko dziedzictwa Bauhausu, ale także sztuki konkretnej i takich zjawisk, jak action painting i sztuka kinetyczna. Poprzez fotograficzne rejestrowanie światła, grę kolorów i rytmiczne powtórzenia obrazów, wszyscy trzej próbowali uchwycić dynamikę charakterystyczną dla społeczeństwa przemysłowego, wyrażoną w szybkości, ruchu i doświadczeniu tłumu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Gérard Ifert, William Klein, Wojciech Zamecznik
Wystawa
Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik
Miejsce
Centre Pompidou, Paryż
Czas trwania
8.11.2017–29.01.2018
Osoba kuratorska
Karolina Ziebinska-Lewandowska, Julie Jones
Strona internetowa
centrepompidou.fr
Indeks
Centre Pompidou Gérard Ifert Julie Jones Karolina Ziębińska-Lewandowska William Klein Wojciech Zamecznik

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik” w Centre Pompidou — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności