SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 07.02.2019 3 min

„Perspektywa +” Przemysława Garczyńskiego w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Przemysław Garczyński, „Zachód” (fragment), z cyklu „Znaki na Niebie”, 170 x 130 cm, 2018

Perspektywa to sposób patrzenia na otaczającą nas rzeczywistość. To sposób postrzegania świata, przestrzeni i obiektów znajdujących się na różnych płaszczyznach. Perspektywa może być różna: jest zależna od miejsca, z jakiego spoglądamy na obiekt, zależy także od naszego charakteru czy poglądów politycznych. Na pierwszej w 2019 roku wystawie w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia zobaczymy nowy malarski cykl finalisty 17. edycji konkursu APH, Przemysława Garczyńskiego. Wystawa Perspektywa + pokazuje, jak szerokie jest pole widzenia artysty. Inspirowane spuścizną awangardy, nawiązujące do twórczości Berlewiego czy Theo van Doesburga prace w wielowymiarowy sposób odnoszą się do otaczającej nas rzeczywistości.

Wystawa Perspektywa + pokazuje, jak szerokie jest spektrum podejmowanych przez artystę badań. Pole interpretacji prac zgromadzonych na wystawie jest bardzo szerokie: każdy z widzów może skupić swoją uwagę na innym elemencie kompozycji, odnajdując odmienne znaczenia czy wartości. W malarstwie Garczyńskiego widać inspirację architekturą, urbanistyką czy przestrzennym zakomponowaniem krajobrazu.

Przemysław Garczyńki, „Perspektywa +”, widok wystawy, fot. Adam Gut
Przemysław Garczyńki, „Perspektywa +”, widok wystawy, fot. Adam Gut
Przemysław Garczyńki, „Perspektywa +”, widok wystawy, fot. Adam Gut
Przemysław Garczyńki, „Perspektywa +”, widok wystawy, fot. Adam Gut
W sklepie

O nowych zjawiskach w polskim malarstwie pisze Piotr Policht

Artysta intencjonalnie pomija w swoich kompozycjach element ludzki. Dla Garczyńskiego najważniejsza jest konstrukcja i przestrzeń, nie znaczy to jednak, że człowiek jest marginalizowany przez artystę. Perspektywa widzenia rozszerza się na widza, który poniekąd staje się częścią tworzonego przez artystę świata. Garczyńskiego najbardziej interesuje to, co pozostawia po sobie człowiek: spuścizna homo sapiens, industrializm połączony z pierwiastkiem metafizycznym. Tytuł cyklu Znaki na niebie odnosi się więc nie tylko do przemysłu i architektury, ale także do pozostawianych przez człowieka śladów. Widzialne miesza się z tym, co ukryte, racjonalizm z emocjonalną strefą działania.

Najnowsza wystawa w Pawilonie Sztuki wielowymiarowo analizuje zagadnienia przestrzenne. W stworzonym przez artystę świecie nie ma miejsca na przypadkowe działania, a dokładnie przemyślane projekty elementów przestrzenne układają się w harmonijną kompozycję. Wszystkie podejmowane przez Garczyńskiego działania to połączenie intuicyjnego podejścia do rzeczywistości  z logicznym myśleniem o przestrzeni. Artysta nie tworzy jednak alternatywnego świata dla realizowanych przez siebie projektów, każdy element kompozycji osadzony jest w rzeczywistości przefiltrowanej przez wyobraźnię artysty.

Przemysław Garczyński, „Cmentarz”, z cyklu „Znaki na Niebie”, 170 x 130 cm, 2018
Przemysław Garczyński, „Zachód”, z cyklu „Znaki na Niebie”, 170 x 130 cm, 2018
Przemysław Garczyński, „Zmęczone Rzeczy”, z cyklu „Znaki na Niebie”, 160 x 110 cm, 2018

Przemysław Garczyński – urodzony w 1988 w Lublinie. Finalista 17. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Ukończył studia grafikę warsztatową na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie, w pracowni prof. Piotra Lecha i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2018) w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, malarstwem ściennym i grafiką. Obecnie pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni kształcenia podstawowego prowadzonej przez dr. Marka Wrzesińskiego i pracowni malarstwa ściennego i witrażu prof. Jacka Zdybla. Jeden z rysunków artysty znajduje się na Księżycu (Moon Drawing Project / Moon Arts Ark 2016).

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Przemysław Garczyński
Wystawa
Perspektywa +
Miejsce
Pawilon Sztuki ERGO Hestia
Czas trwania
12.01–22.02.2019
Fotografie
Adam Gut
Strona internetowa
artystycznapodrozhestii.pl
Indeks
Artystyczna Podróż Hestii Pawilon Sztuki Ergo Hestia Przemysław Garczyński

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Perspektywa +” Przemysława Garczyńskiego w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności