11.04.2019

„Oman / Czarnobyl. Erozja obecności” Jerzego Wierzbickiego w CSW Łaźnia

Jerzy Wierzbicki, Czarnobyl, październik 2015. Brama wjazdowa do jednostki wojskowej nieopodal Czarnobyla, 48x32 cm, odbitka srebrowa tonowana w selenie
„Oman / Czarnobyl. Erozja obecności” Jerzego Wierzbickiego w CSW Łaźnia
Jerzy Wierzbicki, Czarnobyl, październik 2015. Brama wjazdowa do jednostki wojskowej nieopodal Czarnobyla, 48x32 cm, odbitka srebrowa tonowana w selenie

Fotografie Jerzego Wierzbickiego prezentowane w ramach wystawy Oman / Czarnobyl. Erozja obecności to wizja świata, z którego „wymazano” człowieka – gdzie natura przywraca naturalny porządek i zawłaszcza na powrót swoje terytorium. Artysta prawie równolegle stworzył dwa cykle – pierwszy, dokumentujący porzucone z dnia na dzień osady w Omanie i drugi – ukazujący Czarnobyl 30 lat po katastrofie.

W przypadku Omanu opuszczanie budowli mieszkalnych jest wynikiem czynników ekonomicznych – nagłym wzrostem prosperity kraju i podniesieniem poziomu życia. Z kolei w Czarnobylu mieszkańcy zmuszeni byli opuścić skażony rejon. W obu przypadkach jesteśmy świadkami podobnego procesu powolnego anektowania terenów przez siły natury.

Jerzy Wierzbicki, Czarnobyl, październik 2015. Porzucony pojazd używany w akcji ratunkowej po katastrofie #01, 48x32 cm, odbitka srebrowa tonowana w selenie
Jerzy Wierzbicki, Czarnobyl, październik 2015. Porodówka w centrum medycznym 126 w Prypeci, 60x90 cm, odbitka srebrowa tonowana w selenie
Jerzy Wierzbicki, „Erozja tradycji, erozja obecności”, Sułtanat Omanu, 2014
Jerzy Wierzbicki, „Erozja tradycji, erozja obecności”, Sułtanat Omanu, 2015
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy
Jerzy Wierzbicki, „Oman / Czarnobyl. Erozja obecności”, widok wystawy

Jerzy Wierzbicki (1975) jest absolwentem Uniwersytetu Adama Mickiewicza i Łódzkiej Szkoły Filmowej, autorem albumu fotograficznego Gdańsk Suburbia. Kilkukrotnie nagradzany na polskich i zagranicznych festiwalach fotografii prasowej i artystycznej. Jego prace były publikowane m.in. w „Newsweek Polska”, „Kwartalnik Fotografia”, „Pozytyw”, „National Geographic Traveler”, „BBC News”, „B&W Magazine”, „Y Magazine”, „Times of Oman”, „Al Shabib”a. Od 2015 roku współpracuje z brytyjskim portalem poświęconym Bliskiemu Wschodowi MIddleEastEye.net. Fotografie w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, USA, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii i Sułtanacie Omanu.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaJerzy Wierzbicki
WystawaOman / Czarnobyl. Erozja obecności
MiejsceCentrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
Czas trwania16.03–19.04.2019
KuratorAnna Szynwelska
Strona internetowalaznia.pl
Indeks

Zobacz też