15.02.2022

„Oh and Hah, Beauty, Ruin and Slack” w Plato Ostrava

Jan Boháč i Viktor Dedek: Skeleton. Episode Two of the Euromedieval Saga, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
„Oh and Hah, Beauty, Ruin and Slack” w Plato Ostrava
Jan Boháč i Viktor Dedek: Skeleton. Episode Two of the Euromedieval Saga, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak

Ruina jest tematem, który łączy poszczególne części cyklu „Oh and Hah, Beauty, Ruin and Slack”. Ruinę jest przedstawiona tu nie jako coś negatywnego, ale jako zmaterializowane, emocjonalne pożegnanie z przeszłością. Pomaga ona znaleźć połączenia między przeszłością a przyszłością i dostrzec miejsca przemijania. Motywuje do powstania czegoś nowego i jednocześnie relatywizuje nasze plany na przyszłość. Ruiny to nie tylko romantyczny obraz spowolnionego znikania, ale genetyczna część nas samych. Opiera się na podstawach naturalnych cykli i wszystkiego, co stworzył człowiek. Rozumiemy to również jako odniesienie do budynku PLATO – będącego obecnie reminiscencją dawnego rynku hobbystycznego; w niedalekiej przyszłości PLATO przeniesie się do zrekonstruowanych ruin dawnej rzeźni miejskiej; miasto Ostrawa z kolei może być postrzegane jako ruina epoki przemysłowej.

Micol Assaël: Converting Words, Plato Ostrawa, fot. Martin Ploak
Anna Daučíková: Oh and Hah, and Oof. Somewhat More on Pedig\queer/ ree, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Anna Daučíková: Oh and Hah, and Oof. Somewhat More on Pedig \queer/ ree, fot. Martin Polak
Instalacje Jana Boháča, Viktora Dedeka i Anny Daučíkovej, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Jan Boháč i Viktor Dedek: Skeleton. Episode Two of the Euromedieval Saga, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Daniel Rycharski: Valentines / Ash Wednesday, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Lukáš Jasanský i Martin Polák: A Foreman’s Work. Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Kris Lemsalu Malone: Lazy Flower, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak

Każda z pięciu części-scen opiera się na stopniowym dodawaniu pojedynczych dzieł sztuki i projektów artystycznych. W pewnym momencie scena wyłania się jako byt wystawienniczy, który następnie ulega dezintegracji i przekształceniu wraz z tworzeniem kolejnej sceny. Kiedy się na chwilę ustabilizuje, celebruje się aktem „otwarcia”. Sceny rozumiemy w sensie teatralnym. Cykl Oh and Hah, Beauty, Ruin and Slack to coś w rodzaju spektaklu teatralnego w jednym akcie i pięciu scenach.

Micol Assaël: Converting Words, Plato Ostrawa, fot. Martin Ploak
Lenka Klodová: Leatherette and Other Imitations, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Lenka Klodová: Leatherette and Other Imitations, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Daniela i Linda Dostálkove: Verbal Slip, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Marek Pražák: The Twelve Commandments, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak
Daniela i Linda Dostálkove: Verbal Slip, Plato Ostrawa, fot. Martin Polak

Sceny przenikają inne interwencje, takie jak spektakle, wykłady, wydarzenia muzyczne czy pokazy filmowe. Projektowi towarzyszy platforma wydawnicza – wydawnictwo Octopus Press, które swoją tożsamość zapożyczyło z działającego w latach 70. podziemnego greckiego wydawnictwa. Projekt zakończy się w połowie 2022 roku przeniesieniem PLATO do zrekonstruowanej rzeźni miejskiej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMicol Assaël, Lukáš Jasanský, Martin Polák, Kris Lemsalu Malone, Lenka Klodová, Anna Daučíková, Daniel Rycharski, Jan Boháč, Viktor Dedek, Daniela Dostálková, Linda Dostálková
WystawaOh and Hah, Beauty, Ruin and Slack
MiejscePlato Ostrawa
Czas trwania14.04.2021–29.05.2022
FotografieMartin Polak
Strona internetowaplato-ostrava.cz/
Indeks

Zobacz też