SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 32/2025 Do zobaczenia 14.08.2025 3 min

„Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna Królikiewicz, „Stół IV”, drewno sosnowe (nasączone preparatem przeciwpożarowym), bawełna, 2022 (we współpracy z Anną Wilczyńską), fot. Tomasz Maryks

Grupowa wystawa zatytułowana Odłamki rzeczywistości prezentuje prace artystek związanych z Trójmiastem i z Berlinem, często legitymujących się migracyjnym backgroundem – tureckim, kurdyjskim, irańskim, afgańskim, rumuńskim, polskim czy meksykańskim. Mapuje zagadnienia, które dotyczą rozedrgania współczesnego świata, kryzysów oraz fragmentaryczności naszej percepcji, konfrontując odbiorczynie i odbiorców zarówno z politycznymi konfliktami i zmianami tożsamościowymi, jak i ze zmysłowością świata oraz snami, marzeniami i wyobrażeniami dotyczącymi aktualnych procesów, zachodzących zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Artystki z Trójmiasta i Berlina łączy umiejętność przenikliwego spojrzenia na niepokoje znamionujące współczesność. Dlatego też berlińska edycja wystawy będzie nosiła tytuł Unruhe / Niepokój.

Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Beata Ewa Białecka, „Ave Eva”, olej na płótnie, organza, 2024 oraz „Diana bogini łowów”, olej na płótnie, organza, 2024, fot. Tomasz Maryks
Hanna Nowicka, „Kozioł ofiarny” , 2015, 125 cm x 85 cm x 65 cm, fot. Tomasz Maryks

Wiele prac dotyka problematyki przemocy i opresyjności świata wobec kobiet. Tytuł wystawy odnosi się do fragmentu Pawia Królowej Doroty Masłowskiej, pisarki urodzonej w Wejherowie, która niezwykle celnie i przenikliwie diagnozuje ludzką kondycję po roku 2000. Masłowska następująco komentuje zagubienie swojego bohatera: „Co zrobić ze swoim życiem nie wiedział, znasz tę chwilę jak na zgliszczach siedzisz, dłonią rzeczywistości zepsutych odłamków dotykasz, myślisz, czy da się skleić z powrotem w całość to wszystko.” Artystki swoimi dłońmi z czułością i zaangażowaniem dotykają rzeczywistości zepsutych odłamków, by pokazać nam jej rozbicie poprzez formy swoich dzieł. W tym krótkim mocnym zdaniu pisarka wyraziście tematyzuje również dotyk, który jest zmysłem aktywizowanym przez wszystkie artystki na najróżniejsze sposoby. Zarówno Masłowska, jak i zaproszone do wystawy artystki mają także zmysł metafory: „Wygląda na to, że zdolność pojmowania doświadczeń za pośrednictwem metafory jest kolejnym zmysłem, jak wzrok, dotyk czy słuch, a metafora dostarcza jedynego sposobu postrzegania i doświadczania znacznej części świata rzeczywistego. Metafora jest takim samym i równie cennym elementem naszego funkcjonowania co zmysł dotyku”11 George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, tłum. Tomasz P. Krzeszowski, Warszawa 1988, nn. ↩︎. Metaforę definiuję zaś – za George’em Lakoffem i Markiem Johnsonem – jako próbę „zrozumienia i przedstawienia pewnych złożonych aspektów otaczającego nas świata w kategoriach pierwotnego, fizycznego doświadczenia. Tak postrzegana metafora nie jest więc sprawą języka, lecz naszego sposobu pojmowania świata”22 Marek Tokarz, Podstawowe założenia teorii metafory Lakoffa i Johnsona, „Nowa Krytyka” 2000, nr 11, s. 253. ↩︎.

Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Widok wystawy „Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto”, fot. Tomasz Maryks
Anahita Rezmi This is Not Iranian, Zdjęcie na papierze bawełnianym, 50 x 70 cm, 2015, fot. Tomasz Maryks

Wystawa wychodzi zatem od metafory dłoni, dotykającej rzeczywistości zepsutych odłamków i pokazuje niepokoje targające nami wszystkimi wobec kondycji współczesnego świata.

Sztuka artystek z Trójmiasta i Berlina uzmysławia nam, że wciąż istnieją strategie scalania owych odłamków, dzięki czemu pokawałkowana rzeczywistość wciąż jakoś pozwala się oswajać, mimo niepokojów, które ogarniają nasze emocje.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mehtap Baydu, Zehra Doğan, Ayşe Erkmen, Jeanno Gaussi, Alicja Kwade, Ulrike Mohr, Loredana Nemes, Sandra del Pilar, Sophia Pompéry, Anahita Razmi, Ekin Su Koç, Veronika Witte, Vuslat, Beata Ewa Białecka, Alicja Gruca, Katarzyna Józefowicz, Dominika Krechowicz, Anna Królikiewicz, Anka Leśniak, Dorota Nieznalska, Hanna Nowicka, Agata Nowosielska, Anna Orbaczewska, Hanna Shumska, Katarzyna Swinarska
Wystawa
Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto
Miejsce
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania
7.06–17.08.2025
Osoba kuratorska
Marta Smolińska
Fotografie
Tomasz Maryks
Strona internetowa
pgs.pl/odlamki-rzeczywistosci-berlin-trojmiasto/
Indeks
Agata Nowosielska Alicja Gruca Alicja Kwade Anahita Razmi Anka Leśniak Anna Królikiewicz Anna Orbaczewska Ayşe Erkmen Beata Ewa Białecka Dominika Krechowicz Dorota Nieznalska Ekin Su Koç Hanna Nowicka Hanna Shumska Jeanno Gaussi Katarzyna Józefowicz Katarzyna Swinarska Loredana Nemes Marta Smolińska Mehtap Baydu Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie Sandra del Pilar Sophia Pompéry Ulrike Mohr Veronika Witte Vuslat Zehra Doğan

Najczęściej czytane

1
Krytyka 01.08.2025

„Dziewczyny, oni odbierają nam nasze sukienki!”. „Zamki na piasku” w CSW Kronika

Portret Karolina Plinta
2
Krytyka 08.08.2025

Gleba obiecana. „Gleba i przyjaciele” w CSW Zamek Ujazdowski

Portret Stach Szabłowski
3
Artykuł sponsorowany 01.08.2025

„Opowiem wam o sobie / o nas” – rozmowa z Piotrem Sarzyńskim o kolekcji mBanku przekazanej Muzeum Narodowemu w Gdańsku

4
Do zobaczenia 04.08.2025

16. edycja wystawy Najlepsze Dyplomy Artystyczne Akademii Sztuk Pięknych 2024 w Zbrojowni Sztuki

Redakcja
5
Do zobaczenia 01.08.2025

„Kolega pyta” Adama Kozickiego w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
6
Do zobaczenia 05.08.2025

„Pamięć ziemi” Katarzyny Górnej w Galerii Labirynt

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Odłamki rzeczywistości. Berlin–Trójmiasto” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności