„Od podszewki. Soft Matters” w galerii Raster
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl9568a1-1-1200x857.jpg)
„Olej na płótnie” to potoczne określenie popularnej techniki malarskiej, choć równie dobrze można by tak powiedzieć o tłustej plamie na spódnicy czy spodniach. Wystawa Od podszewki. Soft Matters zagląda na lewą stronę obrazów i odkrywa zapomniane, fizyczne i użytkowe jakości płótna oraz pierwotną funkcję tkaniny – materiału z którego szyje się ubrania. Odwołanie do tkaniny to zarówno odniesienie do ciała, jak i do niemalarskich technik kształtowania formy obrazu – poprzez szycie, drapowanie, naciąganie, cięcie, aplikację. Na wystawie pokazujemy najnowsze prace artystek z Polski, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych, w większości przygotowane specjalnie na tę okazję. Tworzą one wspólną, bliską ciału i wykrojoną z życia, miękką opowieść.
Epicki obraz Karoliny Jabłońskiej przedstawia rozrzucone części kobiecej odzieży na ciężkim, marcowym śniegu pokrywającym krakowskie Błonia. Dramatyzm tego widoku ma ambiwalentny rys. Porzucony strój i przedmioty osobiste mogą być zarazem śladem makabrycznej zbrodni, jak i metaforą ucieczki, uwolnienia się od kostiumu codziennych obowiązków, ograniczeń, społecznych i kulturowych nakazów.
![Zina Isupova, Bez tytułu, 2021, olej na płótnie, 31 × 25 cm](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/zina-isupova-bez-tytulu-2021-olej-na-ploxxtnie-31-xx-25-cm.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/zina-isupova-bez-tytulu-2021-olej-na-ploxxtnie-31-xx-25-cm-160x200.jpg)
![Małgorzata Mirga-Tas, Romanija Siwen, 2021, tkanina, akryl, 270 × 185 cm](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/malgorzata-mirga-tas-romanija-siwen-2021-tkanina-akryl-270-xx-185-cm.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/malgorzata-mirga-tas-romanija-siwen-2021-tkanina-akryl-270-xx-185-cm-143x200.jpg)
![Zina Isupova, Cienie #1, 2021, papier kolorowy, 100 × 70 cm](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/zina-isupova-cienie-1-2021-papier-kolorowy-100-xx-70-cm.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/07/zina-isupova-cienie-1-2021-papier-kolorowy-100-xx-70-cm-142x200.jpg)
Ubrania w dosłowny sposób przeistaczają się w obrazy w pracach Małgorzaty Mirgi-Tas. Jej fascynujące, wielkoformatowe patchworki są bogate formalnie, a przy tym zakorzenione w romskim uniwersum kulturowym i w codziennej, niemal rytualnej, twórczej krzątaninie. Ich bohaterkami są kobiety, najbliższa rodzina artystki i ona sama, a materiałem często własne i zbierane od krewnych lub znajomych ubrania, pościele czy obrusy.
W formowanych obrazach Emilii Kiny płótno narzuca kształt i treść. Obrazy te z iluzjonistyczną finezją przedstawiają zasłony i kurtyny, a w istocie same nimi się stają. Kina podażą głębiej za tą uwodzącą sugestią, polemizuje z wojerystyczną naturą malarstwa. Jej obrazy igrają z pokusą widoku i rozgrywają się idealnie na granicy między obiektem a jego reprezentacją, pomiędzy przedstawieniem a odgradzającą od niego kotarą.
Skinformer Anety Grzeszykowskiej to radykalne rozwinięcie wcześniejszych miękkich obiektów rzeźbiarskich tworzonych przez artystkę, zjawiskowy wgląd w kreowane przez nią osobne, egzystencjalne uniwersum. Obraz w formie szytego z czarnej skóry reliefu jest dusznym echem dziecięcych zabaw karnawałowych, ubranym w niepokojący, fetyszystyczny kostium. Przekracza bezpieczną granicę płaskiego wizerunku i epatuje cielesną siłą.
![_STL1219C1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1219c1-1200x857.jpeg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1219c1-200x143.jpeg)
![_STL1224a1 (2)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1224a1-2-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1224a1-2-200x134.jpg)
![_STL1265aa](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1265aa-1200x857.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1265aa-200x143.jpg)
![_STL1255a11](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1255a11-1200x857.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1255a11-200x143.jpg)
![_STL1174a (1)](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1174a-1-1200x801.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1174a-1-200x133.jpg)
![_STL1145a1](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1145a1-1200x857.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2021/06/stl1145a1-200x143.jpg)
Nowe obrazy Michelle Rawlings są malarskim przetworzeniem specyficznego obszaru kultury wizualnej, jakim jest współczesna fotografia modowa i kreacje odwołujące się do historycznych klisz dziewczęcości. Rawlings posługuje się klasycznym warsztatem malarskim i za jego pomocą przydaje tym wizerunkom nowy ciężar gatunkowy i emocjonalny.
Zina Isupova posługuje się techniką papierowej aplikacji, popularną w socmodernistycznych szkołach i przedszkolach, wykorzystywaną do okolicznościowych dekoracji i ćwiczeń plastycznych. Z kolorowych papierów i kartonów Isupova wycina lapidarne kompozycje oparte na czujnej obserwacji postsowieckiej codzienności i jej rekwizytów. Kreowany przez nią papierowy świat wydaje się ujmująco prawdziwy, znajomy i bliski. Zarazem jest jak scenografia – doraźny i tani w swej warstwie materialnej, ulotny jak teatr cieni.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Aneta Grzeszykowska, Zina Isupova, Karolina Jabłońska, Emilia Kina, Małgorzata Mirga-Tas, Michelle Rawlings
- Wystawa
- Od podszewki. Soft Matters
- Miejsce
- Galeria Raster, Warszawa
- Czas trwania
- 28.05.2021–10.07.2021
- Fotografie
- dzięki uprzejmości artystów i galerii Raster
- Strona internetowa
- rastergallery.com